Rv 18+3 ja ultrassa todettu hyvin todennäköisesti kampurajalat
Hei! Olen 24-vuotias kahden lapsen äiti. Odotamme kolmatta lasta, ja nyt ultrassa todettiin hänellä olevan kampurajalat. Myös afp-arvoni oli hieman koholla (3,10). Minulta otettiin lapsivesinäyte, josta arvo tutkitaan uudelleen, ja myös kromosit, koska kampurat voivat kuulemma olla merkki jostain vakavammasta. Onko kenellekään kokemusta asiasta?
Nimim. Huolestunut ja epätietoinen odottaja
Kommentit (6)
Itselläni on ollut syntyessä molemminpuoliset, hyvin vaikeat kampurajalat ja vauvana ja lapsena tehtyjen leikkausten jälkeen elämäni on kuin kenellä tahansa muulla! Ja kukaan "ei-ammattilainen" ei varmasti huomaa jaloissani mitään eroa.
Itse olen ymmärtäny että kampurajalat ovat yleensä ihan erillinen virheasento eikä niihin liity muuta vakavampaa. Näin on ollut kaikilla aikuisilla ja lapsilla, joilla on olen kuullut olleen kampurajalat. Aivan normaaleja muuten!
Toki on hyvä että lääkärit sulkevat pois mahdolliset harvinaiset liitännäiset sairaudet (en tiedä mitä ne voivat olla), mutta hyvähän se on aina varmistaa. Mutta älä murehdi, kampurajalat tosiaan voivat hyvin olla vain virheasento joka on korjattavissa syntymän jälkeen!
Leikattiin kerran vauvana ja piti niitä tukia, mutta nyt jaloista ei huomaa mitään. Hyvin liikunnallinen pieni koululainen hän on nykyään. Mitään "liitännäissairauksia" tällä tytöllä ei ollut. Mitä lie ne voivat sitten olla?
Hänellä on myös neurologisia ongelmia, mutta eivät liity kampuroihin mitenkään. Sattui vaan huono säkä, monta vikaa samassa paketissa :)
Jalat saatiin kuntoon, aikaa ja evästä se vaati, ekat viikot kipsihoitoa, sitten akillesjänneleikkaus ja taas kipsit jalkaan. Sen jälkeen oli "jalkapuu-lasta", jota pidettiin jokunen kuukausi päivät läpeensä, myöhemmin vain yöllä 3-vuotiaaksi saakka. Kumpparit ja Kuomat on kiellettyjä kenkiä, muita rajoituksia ei ole.
Jaloista ei juurikaan näe että niissä on ollut jotain vikaa.
Toivottavasti pääsette pelkillä kampuroilla. Hyvät jalat niistä tulee. Kampurajalkaisille on muuten oma nettiyhteisö. En muista ulkoa linkkiä, mutta löytynee googlaamalla
kuomia ja kumppareita saa pitää? Eikö ne tue nilkkaa tarpeeksi vai? Meillä on käytetty kyllä kumpiakin. Kuomia 5 talvea ja kumppareita sadekelillä. Meille ei lääkäri mitään kenkä kieltoja ole asettanut. Sen verran oli kengästä puhe, että ensimmäisten piti olla tukevat ja ne saimmekin teetettynä sairaalan kautta. Ja kerran kysyimme, että millaset kegät on hyvät niin sanottiin, että normaalit kengät käy ihan hyvin.
Mutta tosiaan sellaiset ohjeet saimme, eivät tue jalkaa ollenkaan. Ollaan sit suosittu nahkakenkiä, alkaa tosin olla hankalaa, kun pojalla jalan numero 28 ja pojille ei ole juuri muita kenkiä kuin lenkkareita tarjolla täällä meillä päin.
Se kampurajalkasivuille oleva linkki [http://www.skyry.org]
huolestua! Itsellä esikoisella on/oli kampurat ja pienenä jo hoidettiin hyvään kuntoon. Nyt menee kouluun ja jalat eivät haittane yhtään normaali askareita. Kyllä sen huomaa, että jaloissa on jotain ollut jos tietää, mutta monet jotka eivät tiedä asiaa sanovat ettei jaloissa näy mitään outoa. Ja meillä kävi hyvä säkä siinä, että oli molemmissa jaloissa, eikä ole suuria mittaeroja. Oli ehkä hieman kiukkuinen vauvana, koska jalat olivat koko ajan paketissa "väännössä" ja varmasti kutisivatkin. Minulle tuli synnytyksessä asia yllätyksenä ja sen vuoksi sain synnytysmasennuksen...lievä oli kuitenkin ja meni itsestään ohi. On ne kuitenkin vähän "rajun" näköiset, jos ei sellaisia ole nähnyt.