Eikö hyviin tapoihin kuulu, että (ov)
kysytään lupa ennen kuin toisten LAPSISTA julkaistaan kuvia FB:ssa? Ilmeisesti tämä ei ole kaikille itsestäänselvyys? Olisko sinulle?
Kommentit (7)
Kysyn kyllä julkaisuluvan myös aikuisten kuvista. Mielestäni kenenkään kuvaa ei saa julkaista ilman lupaa.
Kyllä. Minustakaan ei saa luvatta julkaista kuvia, saati sitten lapsistani.
Hankalaa vaan tarkkailla tilannetta kun itse en ole fb:ssa. Olen aina silloin tällöin käynyt mieheni tililtä tarkistamassa vanhempieni profiilit kun en luota heidän lupauksiinsa olla julkaisematta lasteni kuvia. Kerran jäivät jo kiinni.
Meidän lapsen lapsen kuvia on jatkuvasti naamakirjassa, toinen mummu lataa niitä. Ei hajuakaan onko lupaa kysytty.vanhemmat eivät ole naamiksessa. Luulisin että tämä lataaja mummo ei ymmärtäisi kieltoa eikä ihan heti sitä nielisi.
Olen kerran joutunut itse johonkin eläkkeellelähtiäis kuvasarjaan ja sain hirveät kilarit. Mulla on periaatteena että en naamakuvia laita mihinkäänn netin sivuille,en myöskään faceen. Lisäksi tuossa kuvassa olin sairastanut vasta ja kamalan näköinen, otti pattiin. Ihmisten pitää älytä AINA kysyä ennenkuin lataa toisten kuvia nettiin.
Myönnän itse syyllistyneeni tuohon etten kysynyt lupaa :( Noloa.
Laitoin kuvan lasten synttäreiltä,omieni siis mutta kuvassa näkyi myös lapsen kaveri.
En ajatellut mitään suoraan sanoen kunhan laitoin. Vasta parin päivän päästä tajusin että hitto en ollut kysynyt lupaa... Pyysin tuttavalta anteeksi vaikka jo tiesinkin ettei hän loukkaantunut mutta mua hävetti oma reikäpäisyys..
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:24"]
Myönnän itse syyllistyneeni tuohon etten kysynyt lupaa :( Noloa.
Laitoin kuvan lasten synttäreiltä,omieni siis mutta kuvassa näkyi myös lapsen kaveri.
En ajatellut mitään suoraan sanoen kunhan laitoin. Vasta parin päivän päästä tajusin että hitto en ollut kysynyt lupaa... Pyysin tuttavalta anteeksi vaikka jo tiesinkin ettei hän loukkaantunut mutta mua hävetti oma reikäpäisyys..
[/quote]
Sinä silti tajusit mokasi ja kysyit luvan heti kun hoksasit asian. Et siis mielestäni lukeudu huonotapaisiin :)
Eri asia sitten on nämä isovanhemmat jotka vastoin vanhempien nimenomaista kieltoa laittelevat lastenlasten kuvia fb:n. Heillä kuulemma on oikeus.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:02"]
Kysyn kyllä julkaisuluvan myös aikuisten kuvista. Mielestäni kenenkään kuvaa ei saa julkaista ilman lupaa.
[/quote]
LAIN mukaan kenenkään kuvaa ei saa julkaista ilman lupaa.
Tottakai kysyn aina luvan ennenkuin julkaisen kuvan toisten lapsista. Sellaisistakin missä lapsi näkyy takaapäin.