Pikku Kakkosen ihana uusi ohjelma kosketti
Olipa suloinen ohjelma Ystäväni Ronja eilen pikku kakkosessa. Kosketti syvältä. Meillä kehitysvammainen tyttö, joka kaipaisi samanlaista ystävyyttä. Toivottavasti ohjelma herättää tunteita ja ajatuksia - ehkä joku tavallinen lapsi tarttuu myös meidän tyttöä kädestä, joku päivä.
Kommentit (7)
Aloin kanssa etsiskelemään Areenasta, mutta huomasin sitten, että alkuperäinen viesti on jo huhtikuulta. Lastenohjelmat ei yleensä pysy Areenassa kuin viikon pari.
Olen nähnyt tuosta ohjelmasta pari jaksoa ja se on nätisti kuvattu. Toivottaavsti Suomen puolellakin tuodaan lastenohjelmiin pikkuhiljaa mukaan myös erityislapset, liikuntavammaiset jne. Ruotsin TV:ssä olen tällaisia nähnyt.
Lisäksi edes joissakin ohjelmissa voisi olla mukana kuvasymboleja tai viittomia, että ne tulisivat tutuiksi kaikille. Jokaisessa päiväkodissa ja koulussa on jo lapsia, joilla on kommmunikointia tukevia "kieliä". (pictot, bliss-symbolit AAC1 ja niin edelleen)
Näkyykö se ohjelma, jossa sokea Ronja -tyttö jossain netissä?
Kaksplussan uusimmassa lehdessä on juttu tästä Ronjasta ja hänen perheestään. Luin sen lapsillekin, ovat niin paljon kyselleet sokeutumisesta ja ohjelman Ronjasta. Hyvä, että jotkut lastenohjelmat herättävät ajatuksia ja muksutkin tajuavat kuinka hyvin heillä on asiat. Ja me aikuiset.
Tuntuu omat ongelmat pieniltä kun katsoo ja lukee tuosta reippaasta ronjasta. Jos mä en meinaa jaksaa näitten "tavallisten" lasten kanssa, pitää nostaa hattua kaikille erityislasten vanhemmille.
?