suomen taitajat apua! Kokea-verbi, mikä
sijamuoto seuraa...
Eli esim. "Koen asian vaikeaksi/vaikeana??"
Kiitos!
Kommentit (13)
Molemmat käy, mutta mielestäni niillä on hienoinen merkitysero. "Koen asian vaikeana" tarkoittaa vähän enemmän sitä, että olet kokenut asian vaikeaksi jo pitemmän aikaa, "vaikeaksi" taas tuo hieman sitä merkitysvivahdetta, että olet kokeillut asiaa vasta äskettäin ja havainnut sen vaikeaksi.
-ksi
Jos koet tämän kylmänä, olet itse kylmä kokiessasi jotakin.
Jos koet kylmäksi, sinun kokemuksesi mukaan se asia on kylmä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 14:42"]
-ksi
Jos koet tämän kylmänä, olet itse kylmä kokiessasi jotakin.
Jos koet kylmäksi, sinun kokemuksesi mukaan se asia on kylmä.
[/quote]
Ei se nyt kyllä noin mene!
Vaikeaksi on oikein, kun kyse on adjektiivista. Jos kyse olisi substantiivista, se olisi -na eli esim. Koen tämän hankaluutena. Mutta molemmat ovat vähän huonoa suomea! Ilmaise mieluummin "pidän asiaa vaikeana"
Kielitoimiston sanakirjakin sanoo näin:
kokea (kokematon, kokenut ks. myös erikseen)
1. joutua tuntemaan, kestämään, saada osakseen, kohdata, kärsiä, nähdä, elää; tuntea elämyksellisesti. Kokeamonenlaistaelämässään. Kokeatyöniloa, seikkailuja, tappio, sortoa. Koviakokenut. Saikatkerastikokealaiskuutensaseuraukset. Tapaus, jollaistaeivieläolekoettu. Hyväksikoettukeino. Tutkia, mitenlapsikokeeyksinäisyyden. Äitikokeelapsessaanelämänihmeen. Ohjelmakoettiinyksipuoliseksiparemmin: ohjelmaa pidettiin yksipuolisena. Koensenrangaistuksenaparemmin: se tuntuu minusta rangaistukselta. Eikoe[paremmin: ei tunne, katso] olevansakypsäsiihen.
2. tarkastaa pyydys, noutaa saalis pyydyksestä. Kokeakatiskat, ansat. Kävikokemassaverkot.
3. harv. koettaa, yrittää. Kokipeittäätietämättömyyttään.
P.S. Oikea vastaus on translatiivi, jonka pääte on -ksi: koetaan jotakin raskaaksi. Raskaana voi toki olla, varsinkin, jos on nainen :)
7 pahoittelee, kopioitaessa menivät sanat jostain ihmeen syystä yhteen, ei näkynyt kirjoittaessa.
Kokea katiska
vai
Kokea katiskana/katiskaksi
Mina se vain olen, Maija. Ei kai kukaan pelastynyt
Vaikeaksi laittaisin.