Dostojevskin Rikos ja rangaistus: kertokaa Sonjasta
Niin, Sonjan hahmo kiinnostaa. Kertokaa hänestä.
Kommentit (36)
Sonja käy sääliksi oikein olan takaa.
Ai anteeksi, sotkun Sonjat - Tolstoin Sodan ja rauhan Sonjaa siis säälin.
Oliko Sonja se joka meni junan alle?
Red Sonja ei kuunnellut paskanjauhantaa keneltäkään. Kaikista vähiten ap:lta.
Jaahas, kommenttini jäi moderaation haaviin Sonjan toimenkuvan mainitsemisen takia :D On se kumma, kun edes kirjallisuudesta ei voi keskustella tällä palstalla.
Tarkoitat siis Sonja Marmeladovia. Siitä on vuosia, kun olen Rikoksen ja rangaistuksen lukenut, mutta muistan Sonjan velvollisuudentuntoisena ja rakastavana hahmona, joka lopulta saa Raskolnikovin irtautumaan yli-ihmiskuvitelmistaan. Sonja ottaa perheen elättämisen vastulleen, kun isä on sairastunut alkoholismiin. Hän on prostituoitu joka kärsii ammatistaan ja tekee sitä vain pakon vuoksi.
Mitä ap itse mietit Sonjasta?
Sonja oli uskovainen. Hän pysyi rakastamansa miehen rinnalla silloinkin kun joutui kärsimään sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis Sonja Marmeladovia. Siitä on vuosia, kun olen Rikoksen ja rangaistuksen lukenut, mutta muistan Sonjan velvollisuudentuntoisena ja rakastavana hahmona, joka lopulta saa Raskolnikovin irtautumaan yli-ihmiskuvitelmistaan. Sonja ottaa perheen elättämisen vastulleen, kun isä on sairastunut alkoholismiin. Hän on prostituoitu joka kärsii ammatistaan ja tekee sitä vain pakon vuoksi.
Olen lukenut Rikos ja rangaistuksen, mutta valitettavasti unohtanut paljon. Odotin joka hetki aikooko Raskolnikov tunnustaa rikoksensa. Se oli sietämätöntä piinaa.
Sonja oli h u o n o nainen, mutta sai hänet tunnustamaan rikoksensa- mikä syvä huojennus lukijalle, ja lähti hänen kanssaan Siperiaan. Miten ihmeessä juuri Sonja sai hänet tunnustamaan rikoksen?
ap
Vierailija kirjoitti:
Sonja oli uskovainen. Hän pysyi rakastamansa miehen rinnalla silloinkin kun joutui kärsimään sen vuoksi.
Eikö Sonja ollut ns. huono nainen?
Vierailija kirjoitti:
Niin, kerroin juuri että olen unohtanut paljon romaanista mikä on sääli. Mietin miten ihmeessä Sonja sai hänet tunnustamaan?
ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko Sonja se joka meni junan alle?
Anna Karenina meni junan alle.
Tosin luin sen 15-vuotiaana ja siitäkin on niin kauan, etten mene enää vannomaan mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat kuulla? Oletko lukenut kirjan ja haluat keskustella hahmon tulkinnasta, vai haluatko muuten vain kuulla kuvauksen hahmosta?
Olen lukenut. Haluaisin että tulkitset hahmoa sekä kuvailet hänet.
ap
Aikanaan venäjä tuotti näitä mahtavia teoksia, sitten tuli neuvostoliitto ja sitten putin. Ylpeä kansa on vedetty lokaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan venäjä tuotti näitä mahtavia teoksia, sitten tuli neuvostoliitto ja sitten putin. Ylpeä kansa on vedetty lokaan.
Neuvostoliittokin tuotti laadukasta kirjallisuutta. Samoin nyky-Venäjällä on upeita kirjailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliittokin tuotti laadukasta kirjallisuutta. Samoin nyky-Venäjällä on upeita kirjailijoita.
Öö. Mitä. Ketä ne on?
Vierailija kirjoitti:
Arvostan suuresti venäläistä taidetta, mutta kokemusteni pohjalta livenä en halua olla missään tekemisissä venäläisten kanssa.
Sonjan hyvyys ja rakkaus riisui Raskolnikovin paljaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö. Mitä. Ketä ne on?
Ljudmila Ulitskaja esimerkiksi. Daniel Stein on aivan mahtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat kuulla? Oletko lukenut kirjan ja haluat keskustella hahmon tulkinnasta, vai haluatko muuten vain kuulla kuvauksen hahmosta?
Olen lukenut. Haluaisin että tulkitset hahmoa sekä kuvailet hänet.
ap
Tarkennusta. Haluan että:
1. Kuvailet hahmoa
2. Tulkitset häntä
3. Selität, päättelet, yrität saada itsesi vakuuttumaan, miksi juuri Sonja sai Raskolnikovin tunnustamaan
Lisäksi saa kertoa, analysoida mitä ikinä romaanista haluaa. Kaikki saavat osallistua. Luen suurella mielenkiinnolla.
ap