Mitä fobioita teillä on?
Kommentit (55)
Keväällä oli lintu niskassani. Siitä taisi syntyä minulle lintu-fobia.
Tuossa linkissä on kämmen, joka on täynnä jonkinlaisia reikiä. En osaa kuvailla paremmin. Ei ällöttänyt, mutta ymmärrän jos joitain ällöttää, joten en suosittele katsomaan.
Itse pelkään sokeritoukkia ja saan aina paniikkikohtauksen jos näen niitä useamman, kuin yhden kerralla. Muut ötökät eivät ällötä vaan enemmänkin kiehtovat, mutta sokeritoukat ovat jotenkin ällöttäviä ja inhottavia. Johtuu ehkä siitä, että niihin törmää sisällä eikä ulkona.
Niskat nurin-pelko (pari kertaa pudonnut niin että ollut lähellä halvaantuminen)
Hammaslääkäripelko
Pelko uusia sosiaalisia tilanteita kohtaan (esim. työpaikkahaastattelu)
Pelkään, että tulen nöyryytetyksi.
Olen kokenut sellaista.
Se on aivan kauheaa!
Hissi ! 3x jäänyt jumiin . Joka kerta kylmä hiki, sydän hakkaa ja lähes hyperventilaatio. Ei niin mukavaa olla kerrosten välissä hississä kun tietää, että alas on 8 kerrosta.
Käytän kyllä hissiä , mutta pienikin häiriö saa aikaan lähes paniikkn.
Riippusiltafobia. Siis naruista ja puusäleistä väsätty silta rotkon yli.
Kuoleman pelko. Kun ajattelenkin kuolemaa alkaa ahdistaa valtavasti ja tuntuu että paniikkikohtaus ei ole kaukana.
Juurikin syvä vesi ja meret pelottavat/ahdistavat mutta samalla myös kiehtovat.
Pelkään kuollakseni myös lehväluteita (ne vihreät haisevat), tuhatjalkaisia, avaruutta, yliluonnollisia asioita ja lentämistä. :D
Vedenalaisten kivien kammo. Paitsi ei snorklatessa tai sukeltaessa. En oikein ymmärrä tätä kyllä.
Matalanpaikankammo, joka on vanhemmiten laajentunut myös ahtaanpaikankammoksi. Korkeat paikat esim. ulkomailla, kun kiipeän jonkin korkean tornin ulkotasanteelle, niin en pysty menee lähelle kaidetta vaan olen selkä kiinni siinä tornin seinässä. Berliinissä kiersin sen enkelipatsaan tornin ympäri selkä seinässä kiinni ja just kun oli tulossa ovelle, että pääsen pois, niin joku ipana nojailin siihen seinään ja jouduin menemään takaisin tulosuuntaan, että pääsen pois sieltä tornista.
Sitten mulla on vielä ihan kauhee käärmekammo, jonka takia en voi matkustaa sellaisiin paikkoihin, joissa on paljon käärmeitä, esim. Singaporeen. Siellä ne kuulemma luikertalevat keskellä kaupunkia. Tai Australiaan, joka suorastaan kuhisee käärmeitä.
Korkean paikan kammo ( selvisi kun seisoin hyppyrimäen lähtölavalla,älkää kysykö miksi olin siellä ). Tyttökaverit auttoi alas ,olen siis nainen.
Vessahätäpelko. Pelkään, että tulee hätä paikassa, jossa ei pääse vessaan tai sosiaalisessa tilanteessa, jossa on noloa poistua vessaan. Näen myös usein unia, jossa etsin vessaa, vessat ovat omituisia, eivät kunnossa yms.
SIlmän puhkeamisen pelko. Pelkään, että jossain vaiheessa elämääni menetän ainakin toisen silmäni.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään autolla ajamista. Nolottaa, mutta jo ajamisen ajattelu saa kylmän hien nousemaan pintaan.
Mulla sama, en ole tiennyt että tämä on yleisempikin ilmiö. Onko sulla ajokorttia tai oletko joskus ajanut autoa? Mulla ei, juuri koska koko konsepti hirvittää. Mulle pyörällä ajokin on vaikeaa ja tuntuu että on vaikea hallita liikettä niinkään nopeassa vauhdissa, saati sitten jos autolla pitäisi ajaa vielä moninkertaisesti nopeampaa. En siis tiedä onko kyseessä varsinaisesti autolla ajamisen pelko, vai järkevämpi ymmärrys siitä että se ei tulisi minulta onnistumaan... Lisäksi on piikkikammo ja koirapelkoa, jotka ovat kyllä lieventyneet teinivuosista aika paljon. Sen sijaan ällöiksi mainitut reikäkuvat eivät herätä yhtikäs minkäänlaista reaktiota.
Sori, jos poistin vahingossa viestisi. Painoin väärää nappia. Piti sanoa sinulle mitä kirjoitin poistamis lomakkeeseen :)
Eli: Siinä on Paavo Pesusieni