Loppuraskaus ja nivelten jäykistyminen
Pitäisikö olla jotenkin huolissaan? Olen rv 37 ja nyt muutaman päivän kädet on olleet niin jäykät etten saa niitä edes nyrkkiin ja sattuu jos koitankin jotain niillä tehdä. Onko tämä ihan normaalia??
Kommentit (8)
Mulla on ollut jo pääsiäisestä asti ihan sama juttu ja nyt viikkoja 38+3 sormissa on vähän turvotusta mistä vissiin johtuu... Ei neuvolassa ainakaan ole osattu oikein mitään apua tuohon antaa synnytys auttaa :) mulla aina aamusin pahimmillaan ihan jäykät
Joo aamuisin pahimmillaan! Ihan kauheaa, kun herää eikä saa mitään tehtyä käsillään. Ei turvotusta kyllä näy eikä muita oireita.
Kai tämä sitten vain liittyy tähän raskauteen taas tämäkin vaiva.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 09:10"]
Joo aamuisin pahimmillaan! Ihan kauheaa, kun herää eikä saa mitään tehtyä käsillään. Ei turvotusta kyllä näy eikä muita oireita.
Kai tämä sitten vain liittyy tähän raskauteen taas tämäkin vaiva.
[/quote]
Kyllä se on turvotusta vaikka päälle päin ei näy. Itsellä sama homma. Kädet myös puutuu yöllä jos pidän niitä sydämen tason yläpuolella koska nestettä kertyy kudoksiin.
Joo mulla on ihan sama vaiva, nyt 36+0 ja viikon ajan tuntunut. Turvotusta ei pahemmin päällepäin näy, mutta kaipa se jäykkyys siitä kuitenkin johtuu.
Onko sulla ap sormuksia, jotka on nyt tiukemmat kuin ennen raskautta. Se on aika hyvä mittari siitä, onko turvotusta :) Pelkästä lihomisesta sormukset eivät kovin ahtaiksi mene, toki vähän sekin vaikuttaa.
Mulla on ollut vielä synnytyksen jälkeenkin n.4kk nilkat aamuisin todella kipeät sekä pitkän istumisen tai paikallaan olon jälkeen. Kävelemään lähtiessä on kuin vanha mummo hetken aikaa, kunnes vertyy. Nyt alkaa vähitellen helpottaa kun 5 kk on mennyt. Lienee tätä samaa...?
Samma här. Olen saanut pidettyä tähän asti turvotuksen kurissa tukisukilla, suolan vahtimisella, kasviksilla ja vedellä. Viikkoja nyt siis kassa 38+4. Vajaa viikko sitten turvotus pamahti oikein kunnolla päälle. Nilkat ja sormien nivelet ovat jäykät ja arat. Käveleminen on vaikeaa, koska nilkat eivät taivu enää kunnolla.
Tätä turvotusta ei sitten kotikonsteilla enää voitetakaan. Mitään raskausmyrkytyksen oireita ei kuitenkaan ole, ja neuvolassa sanottiin, että tämä on ihan normaalia. Ihmisen kroppa muistelee aikoja, jolloin synnytys oli täysin biologinen tapahtuma, siis ei mitään tippapusseja ja nesteytyksiä. Keho on niin viisas, että se alkaa kerätä itseensä varanestettä ettei kuivuisi synnytyksessä.
Tuskaisaahan tämä on, mutta toisaalta oli kiehtovaa kuulla, että kyseessä on luonnollinen reaktio, jolla keho yrittää suojella äitiä. Se on merkki sitä, että synnytys todellakin on lähellä :)
Onko sulle tullut turvotusta?
Se ainakin tekee jäsenistä "jäykät".
Voithan soittaa ja kysästä myös neuvolasta, pitäisikö tulla käymään. tuli vain mieleen, että voiko olla jokin sellanen vaiva, joka näkyisi pissanäytteestä?
Toisaalta mulla on noin keskiraskaudessa ollut nivel-oireita, eli esim. kevyet korkkien avaamiset on ollut toivottomia, mutta se on mennyt sitten itsestään ohi.