Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen pukeminen todellinen ongelma. Kasvatusneuvoja?

Vierailija
21.04.2013 |

Kyse miltei 5 vuotiaasta. Kaikki uudet vaatteet aiheuttavat valtavan kiukkumyrskyn ja ei suostu muuta kuin pakolla ne laittamaan päälle. Muutamat sukat ja kalsarit menee ongelmitta jalkaan ja lopuista tulee jälleen tappelu. Todella raskasta aina tuo pukemisruljanssi koko perheelle. Mistä voisi olla kyse ja vinkkejä miten toimia. Olen antanut kaksi vaatetta aina mistä valita, välillä saa ihan itse valita vaatteensa, välillä taas me valitsemme. Tarrakalenteri ei toimi. Hammasta purren olen kiukun pitänyt sisällä, mutta välillä kyllä ääni nousee pari oktaavia ja siitä en ole ylpeä. Eli neuvoja kiitos!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaikki laput pitää tietysti leikata pois ja vaatteet pitää pestä.

Vierailija
22/27 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on aistiyliherkkyys, vaatteissa näkyy. Ne popin sukat on lapselle kelpaavia, talvella käy tietynlaiset lämpösukat. Paidoissa ei saa olla poolokaulusta ja paita pitää olla trikoota ja ihonmyötäinen, hihat tietynlaiset. Kaula-aukko ei saa kiristää. Farkuissa ei saa olla nappia vaan hakanen. Kengät ei saa ahistaa yhtään, vaan pitää tuntua hyviltä, tarrat pitää kuitenkin kiristää todella tiukalle, jne.

En ole ottanut asiasta stressiä, vaan toimin lapsen mukaan, ei lapsi voi mitään herkkyydelleen. Iän myötä on vähän helpottanut. Ja se on muuten totta, että lapsi tietää jo katsomalla onko vaate sellainen jota pystyy pitämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä! Huuhteluainetta jo aloin käyttämään. Laput ei tosin haittaa. Ongelma on nilkkojen ja ranteiden seudussa. Sukat ja hanskat kuuluu asettua juuri tietyllä tavalla. Ja hihat ei saa olla liian pitkät. POPPIIN matka käy!ap

Vierailija
24/27 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:54"]

Aistiyliherkkyys kyllä tulee esiin muutenkin kuin vaatteiden laitossa. 

[/quote]

Niin tulee, mutta ei äiti niitä muita asioita välttämättä ole noteerannut. Ja meillä ainakin yksi oire tuli arjessa esiin huomattavan vahvana. Muista taas ei ollut mitään haittaa ja häiriötä.

Ja kun toimintaterapeutti sitten tarkkailujakson lopuksi luetteli, että missä asioissa meidän lapsen reaktio oli poikkeava, niin en ollut niitä kaikkia reaktioita tajunnut poikkeaviksi. Luulin, että on ihan normaalia kiinnittää huomiota voimakkaisiin hajuihin. Mutta eipä ollutkaan (hajun voimakkuus ja ikätason kehitys huomioiden).

Joten enen kuin äidin tietoisuutta on lisätty, niin äiti voi hyvinkin puhua vain yhdestä oireesta. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö muitakin oireita ole, kun asiaa syvemmin tarkastellaan.

Vierailija
25/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma joka pukemiskerta. Tosin pikkuhiljaa helpottaa kun kouluikä jo lähestyy. Yksi keino on saada huomiota muualle kun puetaan, jolloin ei hoksata valittaa.

Vierailija
26/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

Mulla myös erittäin tuntoherkkä lapsi. 

Olen päättänyt jossain vaiheessa että tärkeintä on että lapsella on hyvä olo. Lapsen ei tarvitse pukeutua mun mielestä söpöihin yhteensopiviin vaatteisiin jos ne ei hänestä tunnu hyvältä.(tää oli mulla hankalaa koska tykkään kauniista vaatteista tosi paljon).  Vain hän voi tietää miltä vaate tuntuu päällä. 

Ostan vain vaatteita mikäli niissä on palautusoikeus tai lapsi on mukana sovittamassa. Jos löydän sukat jotka tuntuu hyvältä ostan samoja heti 5 -10 paria. Sama juttu muidenkin vaatteiden kanssa. Erityisesti ihoa vasten oleva kerros on tärkeä. Lapsi pitää vanhoista vaatteista koska ne on pehmenneet pesuissa. 

Kengätkin on tarkka juttu. Lapsi tykkää kumisaappaista, uggeista, emuista, crockseista. Siinä se ja niillä mennään aina kun mahdollista. 

Lapsi EI ole ronkeli vaan oikeasti äidin käteen pehmoiselta tuntuva paita voi tuntua samalta kuin joku olisi ommellut mulle hiekkapaperista tehdyn kivan aluspaidan. Kuuntelen siis lasta.

Vierailija
27/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:54"]

Niin, kyllähän se on aina sairaus jos lapsi kiukuttelee... Äkkiä lääkäriin ja nappia naamaan. Aistiyliherkkyys kyllä tulee esiin muutenkin kuin vaatteiden laitossa. 

Oikeasti, pitääkö av-mamman aina saada lapselle diagnoosi jos sen käyttäytyminen on jotenkin vaikeaa/poikkeavaa? Eikö vika voi olla kasvatuksessa? Eikö lapsi saa osoittaa mieltään? Eikö lapsi saa kokeilla rajojaan? 

Meidän tyttö on aina ollut todella tarkka vaatteistaan, samoja sukkia pitäisi viikosta toiseen JOS VAIN ANNETTAISIIN. Mutta mitään diagnoosin tarvetta ei tod ole!

[/quote]

Kuinka se pipo nyt noin kiristää? Ihme reaktio viestiin jossa kysyttiin neuvoja arkipäivän tilanteeseen. Miksi sinua ärsyttää jos äiti haluaa ymmärtää lapsensa käytöstä ja kyselee apua siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä