Tyylitaiturit auttakaa!
Tarvitsen kipeästi nyt apua. Koin kamalan herätyksen, kun viikonloppuna kävelin jossain ja näin kuvajaiseni ikkunalasin kautta: näytän vaatteideni puolesta ihan 16-18-vuotiaalta! Ja tosiaan, kun mietin asiaa, niin ei minun vaatevarastoni paljon poikkea siitä, mitä käytin silloin.
Olen nyt 25-vuotias, en siis mikään mummu kuitenkaan, mutta ei kukaan halua näyttää teinivuosille jämähtäneeltä. Olen aina ajatellut, että vaatteeni on ihan peruskamaa, käytän siis lähinnä chinoja ja farkkuja, trikootoppeja ja -t-paitoja, neuleita jne. Värejä löytyy kyllä, mutta laadultaan vaatteet ovat karmeeta halppis H&M- Gina Tricot ym. kamaa, ja siltä ne näyttävätkin. Kun harvoin käyn (viimeksi 1,5 vuotta sitten) viihteellä, laitan kyllä jakun päälle, jonkun hienomman puseron ja korkeat korot, mutta arkilook koostuu noista + ulkona nahkatakki ja jotkut hirveät tennarilössykät, sekä halpa teinilaukku. Meikkaan nyt äitiyslomalla harvoin, mutta välillä siis meikkivoide, ripsiväri, siistit kulmat ja aurinkopuuteri, ei muuta. Minulla ei ole oikein mitään omaa tyyliä, vaan olen tällainen trendipelle, joka ostaa mikä milloinkin muodissa on, eli mitä kaupoista löytyy.
Tarvitsisin nyt ihan konkreettisia vinkkejä ja neuvoja miten voisin päivittää itseni aikuisen näköiseksi! Saa laittaa linkkejä ja muutenkin ihan kauppa-ehdotuksia! Olen 172cm pitkä, normaalisti hoikahko (nyt vielä muutama karistamaton vauvakilo), tumma ja pitkät hiukset.
Budjetin puolesta ei ole nyt ehkä varaa alkaa pukeutumaan mihinkään Chaneliin, mutta jos saisin suuntaa tyylistä, niin voisin niitä metsästää sitten käytettynäkin ja edullisemmin jostain...
Kiitos paljon avusta ja neuvoista!
Kommentit (5)
siis 25v on kylla niin nuori etta voi hyvin pukeutua samalla tavalla kuin 18v. kay leikkauttamassa hiukset esim olkapaa pituiseksi ihan klassinen tasapitka muutamalla kevennyksella. tennareiden asemesta kayta edes hiukan laadukkaampia laukkuja ja kenkia (talvella nilkkasaapikkaat ehka vahan korolla, kesalla kiilasandaaleita tai matalia kivoja sandaaleita). Valitse varisi. Se vanha klassikko yhdistelma toimii aina, valkoinen, beessi, harmaa, tummansininen. Kaikki yllaoleva on toteutettavissa vaikka pitaisit skinny farkkuja (eri vareissa) ja nahkatakkikin menee hienosti mukana.
Jos rahasta on tiukkaa, Vilasta voisi ehkä löytää tyylillisesti jotain sun ikäiselle sopivaa. Ikävä kyllä laatu on sielläkin vähän mitä sattuu. Joukossa helmiäkin. Itse oon aina saanut Vilassa todella hyvää palvelua, joten sinne on ainakin hauska mennä leikkimään muuttumisleikkiä, vaikka ei mitään ostaisikaan. Ginan ja HM:n voit kyllä unohtaa ihan saman tien, jos haluat olla vähän tyylikkäämpi.
Tärkeimmät jo tulivatkin: hanki nahkakengät ja mielellään myös nahkalaukku. Trikoopaidoista osan vaihdat kankaisiin. Eipä siinä sitten oikeastaan muuta. Nahkatakin rinnalle toiseksi takiksi trenssi ja talveksi villakangastakki.
Vaihda kauppaa, osta esim Aleksi 13-sta vaatteet. Yleensä kympin paita näyttääkin kympin paidalle, satsaa mielummin niihin neljänkympin paitoihin ja osta vähemmän. Katso mallia jostain näyttelijöistä, jotka ovat suurinpiirtein samanvärisiä kuin sinä (silmät, iho, hiukset) - missä väreissä näyttäisit hyvälle. Ja toiselta kurkkaat vaatteiden tyylin ja mallin. Tsekkaa seasonal color analysis ja oman kropan malli (päärynä, omena, tiimalasi jne).
25-vuotiaana voi vielä pukeutua vähän miten sattuu kun on vielä kaunis, mutta 30-vuotiaana tavallisesti sellainen nuoruuden hehkeys on kadonnut ja alkaa näyttää väsyneelle ja rumalle väärissä väreissä ja malleissa.
Mun mielestä sun vaatteet kuulostaa kyllä ihan peruskamalta ikäisellesi, mutta jos ne susta itsestä tuntuvat liian teineiltä, niin kannattaa toki päivittää tyyliä :)
Varmaan ainakin kengät kannattaisi vaihtaa tennareista nahkakenkiin. Niitä ei kuitenkaan kannata ostaa Dinskosta, vaan kenkiin kannattaa oikeasti upottaa satanen tai pari, koska laadukkaat kengät myös kestävät kauemmin (mulla on esim. välikausi- ja talvikäytössä olevat Camperin varsikengät, jotka on olleet mulla vuodesta 2005!).
Yläosista sen verran, että kannattaa suosia jotain muuta kuin trikoota. Suosittelen retkeä kirpparille, sieltä voit löytää laadukastakin tavaraa edullisesti!