Näköhäiriöitä. Onko kenenkään migreeni muuttunut iän myötä auralliseksi?
Mulla on tullut nyt pari kertaa näköhäiriöitä. Kestävät noin 15 min ehkä kerralla. Mulla on migreeni, joten voinko pistää sen piikkiin, että iän myötä migreeni onkin muuttunut auraliseksi? Vai pitäisikö sitä huolestua enemmänkin?
Kommentit (16)
Mulla alkoi migreeni joskus noin 18-vuotiaana. Viime keväänä (olin 24v) alkoi yhtäkkiä tulla auroja, vaikka ennen ei ollut koskaan ollut mitään näköhäiriöön viittaavaakaan. Lääkäri sanoi, että on ihan normaalia, että migreeni muuttaa muotoaan. Syitä voi olla monia: elämäntilanne, stressi, hormoonit... Kannattaa kuitenkin ehkä tarkistuttaa lääkärillä, jos huolestuttaa. Mulla myös näköhäiriöt kestää noin 15 min kerrallaan. Välillä tulee pelkkiä näköhäiriöitä ilman kipua ja joskus kivun kanssa. Onneksi ei sentään kovin usein!
Mulla on vasta aikuisena alkanut aurallinen migreeni, näköhäiriöt (sahalaitakuvioita) kestää sen n. 15 min ja sen jälkeen on lievää päänsärkyä parin päivän ajan. Tuskin tuosta tarvii olla sen enempää huolissaan kuin nyt migreenistä tarvii olla.
Mulla muuttui auralliseksi raskauden aikana ja jäi sellaiseksi osittain. Kannattaa kyllä käydä lääkärissä, jos päänsärky noin on muuttanut muotoaan, olisi hyvä mielestäni otattaa neurologiset testit. Näköhäiriöt ovat siis säryttömiä? Aika vaikeaa niiden pohjalta on sanoa sitten, onko migreeniä vai ei.
Suosittelen lämpimästi, että käyt neurologin puheilla. Migreeniin erikoistuneita neurologejakin löytyy monesta kaupungista. Migreenin muuttaessa radikaalisti muotoaan on ihan perusteltua käydä läpi neurologisia testejä.
Minulla on usein auraton migreeni, kerran on ollut aurallinen. Lääkäri ei ollut siitä aurallisesta moksiskaan eikä todellakaan laittanut mihinkään neurologisiin testeihin.
Sellaista etten näe kunnolla toisella silmällä ja sitten oli sellaista vipatusta ehkä noin c-kirjaimen muotoisella alueella.
Pari vuotta sitten oli vastaavaa kerran ja kävin neurologilla ja hän suurinpiirtein nauroi mut vastaanotolta pois.
ap
Näetkö kuitenkin muina aikoina hyvin? Oletko katsonut esim. silmä kerrallaan, ettei ole näkökentässä puutoksia?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:24"]
Sellaista etten näe kunnolla toisella silmällä ja sitten oli sellaista vipatusta ehkä noin c-kirjaimen muotoisella alueella.
Pari vuotta sitten oli vastaavaa kerran ja kävin neurologilla ja hän suurinpiirtein nauroi mut vastaanotolta pois.
ap
[/quote]
Oho, siis miten nauroi? Mitä hän sanoi?
Mulla on ollut auraton migreeni lapsesta lähtien. Kolmikymppisenä tuli ekan kerran aurallinen kohtaus ja sen jälkeenkin aina muutaman vuoden välein (olen nyt viisikymppinen), vaikka "tavalliset" kohtaukseni ovat yhä aurattomia. Näin siis voi hyvin käydä.
Mulla on tavallinen, auraton migreeni ollut teinistä asti. Joskus 35 vuotiaana tuli eka kerran migreenin aurat ilman särkyä. Eli toisella silmällä ei pystynyt ensin tarkentamaan katsetta ja sitten alkoi väpättää yhä suurenevalla alueella. Kohtaus kesti noin 15 minuuttia. Sen jälkeen kävin lääkärissä, joka vahvisti oman diagnoosini asiasta. Myöhemmin tuota on ollut kolmisen kertaa. Tavalliset migreenit ovat yhä aurattomia. Mielestäni vaivasi kuulostaa samalta. Suosittelen kuitenkin lääkärissä käyntiä, sillä äkillinen näköhäiriö voi olla myös tia-kohtaus.
Minulla migreeni lapsesta asti, auraton. Nyt vähän päälle nelikymppisenä alkanut tulla näköhäiriöitä vasempaan silmään vaikka aina siitä ei seuraa edes varsinainen päänsärky.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:24"]
ap
[/quote]
Minulle on viimevuosina tullut tuota samaa. Migreeniä en tosin ole ikinä sairastanut. Pieni pääkipu saattaa tulla noiden sahalaitojen kanssa, mutta senkin voi ennakoida ja kun ottaa särkylääkkeen heri, kun ensimmäiset väkkymiset alkavat, ei kipukaan ehdi tulla. Ja siis ihan normi särkylääkkeen otan, en migreenilääkkeitä.
Migreenini on aina ollut aurallinen, joten en osaa auttaa. Kannattaa kyllä seurata oireita, jos tuo tuolleen yhtä-äkkiä alkaa niin eihän sitä tiedä jos jostain vakavammastakin on kyse :/