Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko alle vuoden ikäisen ryömiä ja touhuta ulkona?

Vierailija
21.04.2013 |

Esikoisensa äiti täällä kyselee, että milloin olette alkaneet ulkoilla lastenne kanssa niin, että hän saa itse liikkua pihassa tai esim. leikkipuistossa?

Meillä nyt 8kk vauva joka jo ryömii ja nousee tukea vasten. Ajattelin tässä, että eikö vauvan kanssa voisi mennä ulos leikkimään sen sijaan, että näkee ulkomaailmaa vain auton ikkunasta tai niin pois päin. Vaunuissakin usein jokin tuulensuoja ja eihän perinteisestä kopasta paljoa näe.

Kyllähän se maailmaakin avartaisi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9½-kuinen oli tänään ekaa kertaa hiekkalaatikolla leikkimässä. Minä tein hiekkakakkuja ja poika hajoitti niitä ja ryömi hiekalla.

Pari viikkoa ollaan käyty leikkipuistoissa keinumassa ja seuraamassa muiden lasten touhuja.

Vierailija
2/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk iässä on päässyt hiekkalaatikolle, oman pihan nurmikolle ja taloyhtiön keinuun. Istui silloin ilman tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin. Tietenkin. Miksen olisi antanut? Lapsi työnsi taaperokärryä jo 8 kk ikäisenä. 

Vierailija
4/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai! Lisää myös vastustuskykyä ;)

Vierailija
5/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut olla ulkona heti kun lapsi on jotenkin osannut kontata/hallita kehoaan. Ylipitkät kurahousut voi teipata lahkeista niin lapsi ei tarvitse kenkiäkään ja on helpompi konttailla. Keinuminen on ainakin meidän lasten lempipuuhaa, samoin rännistä valuvan veden huitominen lapiolla. Ulkoilu virkistää ja ilahduttaa pientäkin lasta.

Vierailija
6/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi konttaamaan vahan vajaa 7kk ja siita lahtien meni niin ulkona kuin sisallakin ja kauppakeskuksen lattiakin tuli kontaten tutkittua. 

Vierailija
7/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän konttausikäiselle laitoin aina kurahousut niin säilyi housut puhtaampana kun nurmikolla ja hiekkalaatikolla konttasi. 

Vierailija
8/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sää sen kesällä hiekkikseen laittaisit kun vauva vähänkin istuu?

SINNE VAAN ULOS! Piha tarttee ejatella yhtenä lisähuoneena.

Vierailija
9/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, hölmö kysymys, miksen olisi antanut?

Vierailija
10/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat saaneet ryömiä ja touhuta ulkona siitä lähtien kun oppivat istumaan.

Vierailija
11/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli ekaa kertaa keinumassa noin 10 kk ja siitä pikku hiljaa hiekkalaatikolle ym. Aluksi vierasti nurmikkoa ja hiekkaa. Kesäkuussa vuoden täytettyään viihtyi jo ihan kivasti ulkona.

Vierailija
12/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisevista vastauksista!

Kyllähän tämä oli vähän hölmö kysymys, mutta kun rupesin itse tätä ulkoiluasiaa miettimään nyt kun on noin keväisiä kelejäkin ollut.

Ihan oman äidin kanssa tuli tämä asia puheeksi ja hän oli sitä mieltä, että ei sitä nyt vielä voi sinne laittaa ryömimään. Minua ja sisaruksia ei sitten varmaan ole ulkona pidetty ;)

Totta kai kesällä jo luonnollisemmin ulkoilu olisi tullut osaksi arkea ja varsinkin kun vauva on sitten jo vuoden.

Mitähän tuonne vaan osaa pukea, kun kuitenkin istuu paljon pyllyllään, ettei sitten mitään virtsatulehdusta saa?

Täytyy myös kurahousut hommata!

Ap

Vierailija
13/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime keväänä 9kk ikäisellä pihatouhuissa äitiyspakkauksen toppahaalari ja 80 cm kurahousut päällä. Olikohan välillä vielä äitiyspakkauksen villahaalarikin lisänä. 

Vierailija
14/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tällaista kompinaatiota oli ajatellutkin... :)

Täytyy aluksi yrittää pukea kunnolla, että ei ainakaan kylmä tulisi. Eikä sitä ekalla kerralla varmaan kauan ulkona ollakaan. Totutellaan pikku hiljaa.

Täytyy päästä jonnekin kirpparille vaikka, että saa kurahousut käyttöön. Sitten saa aivan vapaasti möyriä menemään!

Ap

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:48"]

Meillä oli viime keväänä 9kk ikäisellä pihatouhuissa äitiyspakkauksen toppahaalari ja 80 cm kurahousut päällä. Olikohan välillä vielä äitiyspakkauksen villahaalarikin lisänä. 

[/quote]

Vierailija
15/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on 6 kk. Olen pukenut kurahousut ja kumisaappaat ja pistänyt hiekkalaatikolle tai nurmikolle kököttämään. Oletan että kesällä mättää jo hiekkaa suuhunsa kaksin käsin. Tosin kyseessä on toinen lapsi. Esikoinen ei tämän ikäisenä ulkoillut vielä kuin vaunuissa. Tuntui vaan niin omituiselta töröttää jossain pihalla vauvan kanssa. Nyt siinä on muutakin äksöniä kuin se vauva, niin tulee hänenkin ulkoiltua enemmän.

Vierailija
16/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hiukan yli vuoden ikäinen lapsi, enkä ole antanut hänen vielä liikkua itsekseen maassa (paitsi pari kertaa ihan lyhyesti talvella, että saisi vähän tutkia lunta). Hän ei siis nyt vieläkään kävele. Tämä on ihan vaatetuskysymys. Talvellahan hän olisi paleltunut nopeasti lumen päällä kontatessaan. Ja nytkin on mielestäni vielä turhan märkää ja maa edelleen aika kylmä. En ole vielä edes ostanut hänelle kenkiä.

Ajattelin, että aloitetaan maassa möyriminen ja pihaan tutustuminen sitten kun oppii kävelemään ja ollaan hankittu ne kengät. Toki hän sittenkin konttaa ja ryömii maassa, mutta ei ole kuitenkaan koko aikaa maan pinnassa. Ja kelitkin on sitten jo lämpimämmät kun kevät etenee.

Vierailija
17/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ryömivää en veis ennenku kesänurmikolle, mutta voihan sitä käydä keinumassa ja oita kävelyttää häntä pihalla jos haluat. Konttaavat ja istuvat lapset on olleet meillä maassa heti kun säät on sallinnu eli en talvella enkä pahimilla kurakeleillä ennenku lähellä vuoden ikää. 

Vierailija
18/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 9kk sai kengät jalkaansa, jotta voi seisoa pihalla sisarustensa seurana. Eli vasta harjoittelee kävelyä. Tosi kiva kun voi seisottaa rauhassa. Lapsi tykkää.

Vierailija
19/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:54"]

Minulla on hiukan yli vuoden ikäinen lapsi, enkä ole antanut hänen vielä liikkua itsekseen maassa (paitsi pari kertaa ihan lyhyesti talvella, että saisi vähän tutkia lunta). Hän ei siis nyt vieläkään kävele. Tämä on ihan vaatetuskysymys. Talvellahan hän olisi paleltunut nopeasti lumen päällä kontatessaan. Ja nytkin on mielestäni vielä turhan märkää ja maa edelleen aika kylmä. En ole vielä edes ostanut hänelle kenkiä.

Ajattelin, että aloitetaan maassa möyriminen ja pihaan tutustuminen sitten kun oppii kävelemään ja ollaan hankittu ne kengät. Toki hän sittenkin konttaa ja ryömii maassa, mutta ei ole kuitenkaan koko aikaa maan pinnassa. Ja kelitkin on sitten jo lämpimämmät kun kevät etenee.

[/quote]

Näin meilläkin. Olen sitä mieltä, että ehtii kyllä vaeltaa pihalla myöhemminkin. Ollaan talven aikaan rattailla toki liikuttu ulkona ja pulkkailtu. Mutta rehellisyyden nimissä... Ei käynyt mielessäkään laskea kontaamaan kylmälle lumelle!

Vierailija
20/24 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssahan on helppo odottaa, että lapsi kävelee kunnolla mutta toisen lapsen kanssa on usein vaan pakko lähteä aiemmin liikkeelle. Meillä esikoinen tarvitsi aamupäivisin ulkoilua ja vauva ei enää nukkunutkaan vaunuissa eikä myöskään suostunut niissä paikallaan odottelemaan. Lopputuloksena oli onnellinen vauva hiekkalapio suussa isoveljen tehdessä hiekkakakkuja rikottavaksi. Äiti sai istua taustalla.