Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojan ammattia pidetään nolona?

Vierailija
03.07.2020 |

Miksi niin monien ihmisten mielestä on noloa elättää itsensä siivoojana? suurinpiirtien nolompaa kuin tuilla eläminen. Minä olen akateemisesti koulutettu ja olisin ihan mielelläni siivoja, mutta ei mua oteta töihin vaikka olen hakenut. Mutta esim. vanhempani ovat suoraan sanonut häpeävänsä silmät päästään jos ryhdyn siivoojaksi,

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai vähän millaisessa perheessä on kasvanut. Jos molemmat vanhemmat on maistereita ja kaikki sisarukset myös akateemisia, niin varmaan katsovat että perheen musta lammas jos jääkin duunaritasolle. 

Sit jos vanhemmat on vaikka lähihoitaja ja rakennusmies, niin tuskin se heille on mitenkään ihmeellistä jos lapsi haluaa siivoajaksi, varmaan vaan ajattelevat että hyvä kun tietää mitä haluaa. 

Itse olen akateemisesta perheestä ja mulle kelpaa sekä akateemiset että duunarityöt, kumpaa vaan sattuu olemaan tarjolla. Kyllä saan aina vähän kuulla negatiivista jos olen menossa duunaritöihin, kun taas duunarisukulailta saa kuulla lähinnä positiviista. Jos taas duunarisukulaisille kertoo jostain akateemisista jutuista, huomaa että he pitävät näitä töitä vähän noloina. 

Vierailija
22/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huono palkka, työttömät loisetkin tienaaparemmin

Ei se ole mitään mun mielestä mitään tienaamista jos vastaanottaa ilmaista rahaa tekemättä ei mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Aika monihan on tehnyt siivoojan töitä esim. opiskeluaikana.

Täällä on niin paljon korkeakoulutettuja että ei ole outoa valmistuneiden siivota saati opiskelijoiden. Ulkomailla minulle naurettiin kun sanoin siivoaavani työkseni vaikka olin insinööriopiskelija.

Vierailija
24/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ajattelen niin että siivous on mukavaa työtä, siinä saa liikuntaa, ei mitään kohtuutonta henkistä stressiä ja useimmiten ei tarvitse puhua ihmisten kanssa. Kamalinta paskatyötä on mielestäni sellainen aspa, missä joutuu kohtaamaan hirveästi asiakkaita ja ne ovat usein vihaisia/hulluja jne. 

Vierailija
25/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ajattelee olevansa ylempi yksilö joka ei oikeita töitä tee. Sen kertoo jo palkkaus. Suomalainen on niin fiksu että hänen duuni on näpytellä tietokoneella muutama minuutti päivässä. Sillä hän hankkii elantoa perheelle. Suomalainen ei ole rassissti vaan kuvittelee että muunmaalaiset tekee nuo duunit, hoitaa vanhukset, ajaa bussit, marjan poimiat lennätetään maailmalta muttei se ole ongelma koska suomalainen on ilmastonmuutoksen puolestapuhuja. Suomalainen luulee että tämä voi jatkua koska hän elää maailman onnellisimmassa maassa. Hän on parempi yksilö joka vaatii muilta mutta itse tekee töitä tietokoneella muttei pienellä palkalla tietenkään koska hänen työ on arvokkaampaa kun siivooja. Vielä koittaa hetki läskit...

Vierailija
26/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalan koulutuksen ja paskaisen työn takia. Ihmiset ovat hierarkkisia eläimiä, akateemisena varmaan ymmärrät sen.

T. siivoojan duuneja välillä tekevä

Aivan. Nämä sivistyneet akateemiset ovat niin suvaitsevia, mutta pitävät ihmisinä itseään parempina verrattuna vähemmän koulutettuihin. Tekopyhää.

Vierailija
27/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pitää ja kuka ei. Minä en ainakaan pidä.

t: IT-arkkitehti

Vierailija
28/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalan koulutuksen ja paskaisen työn takia. Ihmiset ovat hierarkkisia eläimiä, akateemisena varmaan ymmärrät sen.

Aivan. Nämä sivistyneet akateemiset ovat niin suvaitsevia, mutta pitävät ihmisinä itseään parempina verrattuna vähemmän koulutettuihin. Tekopyhää.

No en saanut AP:sta ainakaan sellaista kuvaa, hänhän vain esitti kysymyksen miksi on näin.

Vierailija
29/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvaitsevaisuus on suhteellista...m muuttaja siivooja ok, mutta kotiperäinen hyi hyi sivistymätön.

Vierailija
30/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siivoojaksikaan ei kelpuuteta mitä tahansa koulutettavaa apinaa kadulta. Pitää olla alan ammattitutkinto, suosittelijoita, kokemusta yms.  Pitäisin aika outoina ihmisiä, joiden mielestä on noloa tehdä rehellistä työtä. En ehkä jaksaisi katsella niin ylimielisiä tyyppejä elämässäni.

Kyllä firmat ottaa töihin keitä vaan ilman koulutusta. Osalla toki on koulutus.

Naapurustossa oli nainen, joka oli ollut Koskikeskuksessa siivoojana heti peruskoulusta päästyään muutaman vuoden (minkä jälkeen luki itsensä saiaanhoitajaksi (käviköhän lukion tenttimällä, en muista))

Vierailija
31/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään työssä, jossa ei esimerkiksi huijata toisia, ei pitäisi olla mitään hävettävää. Kai se liittyy jotenkin siihen, että mitä enemmän ammatti muistuttaa "palvelijaa", sitä enemmän vähätellään. Mutta mitä vikaa palvelemisessa edes on?

Toinen vähätelty ammatti on kaupan kassa. Lapsena pidin sitä kivana ammattina, leikin itsekin kassaa haaveillen olevani isona kassahenkilö. Mutta ajan kanssa oppi, että ympäristö pitääkin kyseistä ammattia jotenkin huonona, esim. ilmaisua "Siwan kassa" kuulin monesta tuutista vähättelevään sävyyn enkä ymmärtänyt miksi.

Tähän voisi lisätä vielä hoitajat ja heidän dissaamisensa. Kertoo kyllä näiden mitätöijien omasta henkisestä köyhyydestä, miten täytyy jonkun työtä vähätellä tai halveksia. Sairasta sakkia piisaa. Itsearvostuksen on oltava kunnossa ihan mitä tahansa työtä tehdessä. Tuntuu että monella osa työssa uupumisesta on juuri sitä, että imetään sitä (oletettuakin) vähättelyä itseensä. Nettihän tätä kiusaamis- ja vertailupuhetta pullistelee. Mikä vaan millä saa toista ihmistä lyötyä ja nujerrettua käy.

Työssäkäyminen on aina ansiokasta, samaa ei voi sanoa muiden vähättelystä ja pilkkaamisesta oman surkean itsetunnon pönkittämiseksi.

Vierailija
32/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ajattelen niin että siivous on mukavaa työtä, siinä saa liikuntaa, ei mitään kohtuutonta henkistä stressiä ja useimmiten ei tarvitse puhua ihmisten kanssa. Kamalinta paskatyötä on mielestäni sellainen aspa, missä joutuu kohtaamaan hirveästi asiakkaita ja ne ovat usein vihaisia/hulluja jne. 

Tätä minäkin korostaisin. Tuntuu että ihmiset käyttäytyvät huonommin ja rajattomammin nykyään, ovat vaativia ja kärsimättömiä asiakastyössä. Siivota saat kyllä ihan rauhassa, jopa niin, että suosittelisin siivoustyön oheen omaa sosiaalista elämää kun työ on oikeasti yksinäistä. Tottakai ihmisten kanssa on osattava olla, mutta onhan tuo ihan unelmahommaa monelle introvertille, joka ei aseta korkeita suoritustavoitteita itselleen. Vaatimaton palkka siis korvautuu jossain määrin työn stressittömyytenä. Toisillehan se kuhina ja tohina on sitten just se juttu. Löytyyhän sitäkin siivousalalta tietysti, mutta ehkä tuota kiirettä nyt kuitenkin vähän liioitellaan. Tehokkaaksi oppii työtä tehdessä.

Vierailija
33/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että yliopistossa ei opeteta kirjoittamaan, mutta jättäisin mainitsematta koulutustaustani, jos en kykenisi ilmaisemaan itseäni selkeästi. Järkyttäviä virheitä...

Vierailija
34/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siivoojien imagoa pitäisi jotenkin parantaa. Pukeutuisivat vaikka johonkin uniformuun, joka herättää kunnioitusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme