Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojan ammattia pidetään nolona?

Vierailija
03.07.2020 |

Miksi niin monien ihmisten mielestä on noloa elättää itsensä siivoojana? suurinpiirtien nolompaa kuin tuilla eläminen. Minä olen akateemisesti koulutettu ja olisin ihan mielelläni siivoja, mutta ei mua oteta töihin vaikka olen hakenut. Mutta esim. vanhempani ovat suoraan sanonut häpeävänsä silmät päästään jos ryhdyn siivoojaksi,

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pitää nolona? Meidän työpaikassa kyllä arvostetaan siivoojaa.

Vierailija
2/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalan koulutuksen ja paskaisen työn takia. Ihmiset ovat hierarkkisia eläimiä, akateemisena varmaan ymmärrät sen.

T. siivoojan duuneja välillä tekevä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään sinua ei oteta jos sinulla ei ole ammattitaitoa. Kyllä sen 12e tunti eteen pitää kuitenkin homma osata.

Vierailija
4/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan esimerkki. Menet siivoamaan toimistoa, jossa työskentelee ystäväsi kouluajoilta, jolla on paljon parempi palkka ja työehdot . Itse menet sinne hiukan hikisenä, ison kärrysi kanssa. Sinulla on kiire, koska siivousfirmasi on mitoittanut aikataulun tiukaksi ja hyväkun ehdit taukoa pitää. Tuntipalkkasi on surkea, ja on siinä rajalla, kannattaako käydä edes töissä. Hän teki tortut vessanpönttöön ja käyt siivoamassa pöntön sen jälkeen. Siellä hinkutat kakkarantuja pöntöstä pois ahertaen niska limassa.

Okei vähän kärjistetty esimerkki, mutta jotain siinä on.

Vierailija
5/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään siivoojaksikaan ei kelpuuteta mitä tahansa koulutettavaa apinaa kadulta. Pitää olla alan ammattitutkinto, suosittelijoita, kokemusta yms.  Pitäisin aika outoina ihmisiä, joiden mielestä on noloa tehdä rehellistä työtä. En ehkä jaksaisi katsella niin ylimielisiä tyyppejä elämässäni.

Vierailija
6/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan esimerkki. Menet siivoamaan toimistoa, jossa työskentelee ystäväsi kouluajoilta, jolla on paljon parempi palkka ja työehdot . Itse menet sinne hiukan hikisenä, ison kärrysi kanssa. Sinulla on kiire, koska siivousfirmasi on mitoittanut aikataulun tiukaksi ja hyväkun ehdit taukoa pitää. Tuntipalkkasi on surkea, ja on siinä rajalla, kannattaako käydä edes töissä. Hän teki tortut vessanpönttöön ja käyt siivoamassa pöntön sen jälkeen. Siellä hinkutat kakkarantuja pöntöstä pois ahertaen niska limassa.

Okei vähän kärjistetty esimerkki, mutta jotain siinä on.

Ihan yhtä lailla jonkun mielestä se toimistossa istuva on nolo, kun istuu vaan ja p*rse leviää ja palkka juoksee kun vähän siemailee kahvia ja vastailee sähköposteihin. Ja nolottaa enemmän sen haisevan tortun tekijän puolesta kuin sen, joka sen joutuu siivoamaan.

Vierailija
7/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan, en pidä nolona tai ala-arvoisena.

Mutta mua vtuttaa se, että siivoojien työaika vedetty niin tiukille, ettei ole edes mahdollisuutta tehdä kunnollista jälkeä.

Vierailija
8/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että en pidä kumpaakaan ammattia nolona, en siivoojan enkä toimistossa istujan. Niitä molempia tarvitaan, että yhteiskunta pyörii. Loppujen lopuksi se on ihan sama mitä sinä teet, AINA löytyy joku ihminen jonka mielestä se mitä teet, on noloa. Vaikka olisit esim. terveyskeskuslääkäri, jonkun aivokirurgin mielestä työsi saattaa olla noloa ja niin edelleen. Teoreettisen fyysikon mielestä geologit on noloja. Tärkeintä on se, että tykkäät itse ja olet ylpeä siitä mitä teet. 

Omasta mielestäni ainoat nolot ammatit on sellaisia, missä jotenkin vedätetään heikossa asemassa olevia ihmisiä kuten seksichat ja puhelinmyyjä.

Vierailija
9/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko kokopäiväinen ja vakityössä. Jos siivoaminen tapahtuu samassa kiinteistössä, se on arvostetumpaa,ettei sun tarvi juosta monta eri paikkaa päivässä.

Vierailija
10/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä pidä sitä nolona siivoojan työtä tehneenä mutta sen sanon että kokemukseni siivojan työstä oli surkea eräässä nimeltämainitsemattomassa halpa siivousfirmassa. Hirveää juoksemista paikasta toiseen, akkavaltainen ala jossa pelkästään tärkeileviä akkoja monessa johtoportaassa ja meno sen mukaista, törkeän huonot palkat mitkä ei motivoineet, ajat oli mitoitettu alakanttiin siivouksessa, työturvallisuuskaan ei aina toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla jos ei kokoajan itse ollut aloitteellinen, jotkut siivousvälineetkään ei kunnolla toimineet eikä uusia tuotu tilalle. Käteen ei juuri jäänyt. Sai aika vähän tunteja. Että ei ihme että siivoousalaa ei arvosteta jos yritetään työntekijöiden kustannuksella kaikessa säästää.

Kun vaihdoin kaupan alalle oli aivan ihmeellistä mikä määrä työetuja siellä oli ja kuinka paljon mukavampaa työ oli eikä tarvinnut hiki hatussa huhkia.

Vierailija
11/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti siivoamisessa ei pitäisi olla mitään vikaa. Ongelma on ihmisten korvien välissä.

Vierailija
12/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, onko kokopäiväinen ja vakityössä. Jos siivoaminen tapahtuu samassa kiinteistössä, se on arvostetumpaa,ettei sun tarvi juosta monta eri paikkaa päivässä.

Tulipa muistoja yhdestä pankista, jossa ikäiseni toimistokottaraiset joskus ihan suoraan vittuilivat mulle ja joku herra isoherra kävi kusemassa yhdessä vessassa aina kunnon pärskeet lattialle, epäilen että tahallaan kun luulisi jokaisen itseään ja muita kunnioittavan ihmisen vähän katsovan minne sihtaa. Henkilökunnasta ehkä noin puolet tervehtivät. Propsit ylimmälle johdolle, kaikkein isointa pamppua lukuun ottamatta kaikki olivat todella ystävällisiä. Tämän isoimman pampun kanssa muuten oltiin monta kertaa saman roskiksen takana röökillä, minä polttelin sätkää ja hän sikareita. Niinä hetkinä tuntui että ainakin röökipaikka ja keuhkosyöpä on kaikille sama, vaikka elämä on muuten täysin erilaista.

Vierailija
13/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään työssä, jossa ei esimerkiksi huijata toisia, ei pitäisi olla mitään hävettävää. Kai se liittyy jotenkin siihen, että mitä enemmän ammatti muistuttaa "palvelijaa", sitä enemmän vähätellään. Mutta mitä vikaa palvelemisessa edes on?

Toinen vähätelty ammatti on kaupan kassa. Lapsena pidin sitä kivana ammattina, leikin itsekin kassaa haaveillen olevani isona kassahenkilö. Mutta ajan kanssa oppi, että ympäristö pitääkin kyseistä ammattia jotenkin huonona, esim. ilmaisua "Siwan kassa" kuulin monesta tuutista vähättelevään sävyyn enkä ymmärtänyt miksi.

Vierailija
14/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nuorena, kun opettajat varoitteli että kannattaa opiskella kunnolla nyt, ettei tavata 10 vuoden päästä Siwan tai Mäkkärin kassalla. Silloin naurettiin että joo, olispa se noloa! Nykyään olisin ikionnellinen jos pääsisin edes Siwan tai Mäkkärin kassalle töihin, vaan eipä mua oteta edes sinne.  Pitäisi varmaan alkaa harkitsemaan itsemurhaa.

Vierailija
15/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Aika monihan on tehnyt siivoojan töitä esim. opiskeluaikana.

Vierailija
16/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono palkka, työttömät loisetkin tienaaparemmin

Vierailija
17/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tätä työnä tehneenä jo 14v. En oo koskaan hävennyt työtäni. Minulla on ollu sottasimmat asiakkaat huonosti kasvatetut lapset, jotka pissivät pitkin lattioita. Ja heittelevät verisiä rättejä minne sattuu. Aikuiset on ollu lähes aina siistejä. Olen aina tullut toimeen toimistotyöntekijöiden, lasten, tehdastyöläisten, keittiöhenkilökunnan, huoltomiesten, tavaran toimittajien jne... Koen, että työtäni aevostetaan ja minua ihmisenä.

Vierailija
18/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan työnjäljessä ei monesti ole mitään vikaa. Itse siivoan toimisto- / tehdastiloja ison firman alaisuudessa ja kyllä, moni paikka jää siivoamatta. Tämä ei johdu minusta, vaan sopimuksesta, nykyään rajataan todella tarkasti mitä siivotaan ja mitä ei, ja vaikka sotkua kertyisi kuinka paljon johonkin nurkkaan minä en saa tehdä asialle mitään ellei sopimusta muuteta.

Vierailija
19/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nuorena siivonnut kesätöissä toimistoja, kouluja ja vanhainkoteja ja arvostan sitä työtä.

Kohtasin kyllä tuolloin jo ihmeellisiä asenteita, etenkin toimistotädit olivat kovin huolissaan, että ajattelinhan kouluttautua, ettei siivoojaksi tarvitse jäädä. Yksi jopa luuli että olen raskaana ja väitti myös kovasti nähneeni jossain lapseni. Olin juuri päässyt ysiluokalta.

Vierailija
20/34 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asuntolaina maksettu ja perhe elätetty laitoshuoltajan ammatilla. Pankkia kiinnosti vakituinen työpaikka. Sittemmin on ollut varaa hankkia epävarmasti työllistävät maisterinpaperit. Kyllä niihin laatikkoihmisiin törmää joskus vieläkin, kannattaako niihin hukata ajatustakaan, ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi