Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa asumiskulut?

Vierailija
21.04.2013 |

Poikaystäväni asuu muutama vuosi sitten hankkimassaan omistusasunnossa. Olen piakkoin muuttamassa hänen luokseen ja kysyisin mielipiteitä teiltä muilta, kuinka jakaa asumiskulut. Kumpikaan ei ole vaatimassa mitään, mutta minä ainakin haluaisin olla tässä asiassa reilu, enkä siivelläeläjä. Tulomme ovat suunnilleen samanlaiset. Rahojamme emme muuten mitenkään yhdistä.

Kaikki asunnossa ovat poikaystäväni hankkimaa. itse muutan toisesta kaupungista, enkä sieltä juuri mikään ole raahaamisen arvoista. Asunto on suurimmaksi osaksi velkarahalla hankittu. yhtiövastike asuntoon on noin vesimaksuineen ja autopaikkoineen on noin 350e, rahoitusvastiketta on satasen verran kuussa ja hän lyhentää lainaansa 550e kuussa. Jos asunto olisi vuokraasunto, niin maksaisimme siitä vuokraa noin 1100-1200 e. Itse olen asunut huonokuntoisessa yksiössä viime vuodet maksaen siitä 500e kuussa. jos pelkkää asuntoa ajatellaan, niin asumismukavuuten nousee huomattavasti muuton myötä. Ja siis nousee toki muutenkin, kun rakkaani kanssa saan olla enemmän.

Minkälainen osallistuminen asumiskuluihin olisi mielestäsi paikallaan?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä monen muun kanssa: mies maksakoon lainan itse. Muut kulut puoliksi jos tulotaso on suunnilleen sama.

Eikä niitä nyt niin sentilleen kannata laskeskella.... sama se jos auto on sinun käytössä ja tankki tyhjä niin tottakai täytät sen vaikka olisi "miehen vuoro", ei elämästä pidä myöskään tehdä liian hankalaa.

Mutta sinun kannattaa ehdottomasti laittaa vastaavaa summaa itselle säästöön. Se on sinun turva jos ero tulee, tai se on pesämunaa kun vaihdatte isompaan asuntoon.

Kannattaa myös miettiä muita ikäviä tilanteita... toisen kuolema. Keskinäisellä testamentilla sinulla olisi katto pään päällä jos mies kuolee, vastaavasti sinun omaisuutesi jäisi miehelle. Perintöverojakin kannattaa miettiä sen verran, että miten niistä aikoo selvitä.

Pari sanaa voi vaihtaa jo tässä elämänvaiheessa myös av:n ikuisuusaiheesta: miten kuluja jaetaan jos toinen jää lapsen kanssa kotiin ja kotihoidontuelle :)

Vierailija
42/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:30"]

Me teimme selkeän alivuokralaissopimuksen eli maksan sen, mitä vastaavassa asunnossa maksaisi alivuokralainen (meillä se on 300 e/kk+50%sähkö+vesi). Missään nimessä en halunnut itselleni puolta asunnosta ja asuntolainaa, tämä järjestely kätevin.

[/quote]

Paljonko teillä laskutetaan seksistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:08"]

Minä maksan rahoitus- ja hoitovastikkeen sekä sähkölaskun. Mies hoitaa pankille asunnon lainakustannukset. Summa on kummallakin kutakuinkin sama.
Myös ruoka- ja muut talouskulut maksetaan fifty-fifty (laitetaan raha omalle tilille).

[/quote]

Toivottavasti oletta naimisissa, sillä muuten olisi todella typerää maksaa eläminen kun toinen kerryyttää omaisuuttaan.

[/quote]

Niin, tokihan se on kannattavampaa kerryttää jonkun ulkopuolisen omaisuutta (vuokralla asuminen) kuin oman avopuolison.

[/quote]

Eron jälkeen se ex avopuoliso on vähintään yhtä ulkopuolinen kuin vuokaisäntä.

Vierailija
44/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:02"]

[quote author="melba" time="21.04.2013 klo 15:18"]

Mä maksaisin varmaan puolet yhtiövastikkeesta ja puolet koroista (mikä on nykyisellä korkotasolla tosi pieni summa varmaan). 

[/quote]

Niin mäkin tekisin. Koska ne korot eivät kasvata miehen pääomaa millään tavalla.

[/quote]

Eikö siitä korosta, vaikka onkin alhainen, saa jotain verohyötyä?

45/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan vastikkeen, sähköennakon ja veden kummankin puolesta. Mies tietty lyhentää lainaansa. Ruoka ja netti maksetaan puoliksi. Kummallakin oma tili ja omat puhelin ym. laskut maksetaan itse. Hyvin toiminut ei ainakaan toistaiseksi ole tullut riitaa. :)

Vierailija
46/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:08"]

Minä maksan rahoitus- ja hoitovastikkeen sekä sähkölaskun. Mies hoitaa pankille asunnon lainakustannukset. Summa on kummallakin kutakuinkin sama.
Myös ruoka- ja muut talouskulut maksetaan fifty-fifty (laitetaan raha omalle tilille).

[/quote]

Toivottavasti oletta naimisissa, sillä muuten olisi todella typerää maksaa eläminen kun toinen kerryyttää omaisuuttaan.

[/quote]

Niin, tokihan se on kannattavampaa kerryttää jonkun ulkopuolisen omaisuutta (vuokralla asuminen) kuin oman avopuolison.

[/quote]

Eron jälkeen se ex avopuoliso on vähintään yhtä ulkopuolinen kuin vuokaisäntä.

[/quote]

So?

Vierailija
47/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:22"]

Että sellaista kämppiselämää :)

Onneksi meillä ei ole yhteenmuuton jälkeen tuloja ja menoja eritelty: kaikki tulee ja menee yhteisen tilin kautta.

[/quote]

Sama täällä. Oltiin yhteen muuttaessa niin köyhiä että piti vuokraa varten siirtää toisen rahat toisen tilille että sai kasaan niin suuren summan että pystyi ylipäätään maksamaan vuokran. Aika äkkiä siirryttiin yhteiseen tiliin ettei tarvinnu käydä pankissa rahoja siirtelemässä, silloin kun ei ollu vilä nettipankkia olemassa, vaan rahasiirot ja laskut maksettiin ihan konttorissa.

Vierailija
48/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt muistaa, että osallistut kustannuksiin, mutta kuitenkaan et kartuta itsellesi omaisuutta. Jos tienne erkanevat, voi ketuttaa että olet maksanut puolet kustannuksista mutta lähdet tyhjin käsin. Tai olet maksanut koko vastikkeen ja sälli vain o nlyhentänyt lainaansa ja kartuttanut omaisuutta.

Ehdota, että maksat puolet hoitovastikkeesta tai siirrätte puolet osakkeista sinun nimiisi. Sitten voitte reilusti maksaa kulut puoliksi.

Vierailija
49/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:35"]

Onko tosiaankin enemmistön  mielestä reilua maksaa asumisestaan 2-3 kertaa vähemmän kuin normaalisti ja tämä ei ole taloudellista hyötyä? Siinä tapauksessa ideaali ratkaisu olisi olla muuttamatta toisen omistamaan asuntoon. Omistusasunto vuokralle ja yhteiseksi asunnoksi vuokrasunto, josta kulut voisi kumpainenkin maksaa hyvällä omallatunnolla puoliksi.

[/quote]

Vähemmän kuin normaalisti? Eikö "normaali" tapa ole se että ostetaan asunto puoliksi ja maksetaan yhdessä asumiskulut puoliksi?

Vierailija
50/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:04"]

Ihme vastauksia. Pitäisi maksaa vähemmän, koska toinen hyötyy. Oikeasti reilua olisi maksaa puolet vastaavan asunnon vuokratasosta ja puolet muistakin asumiskuluista. Vähemmän maksaminen on ihan objektiivisesti katsottuna siipeilyä, koska siinä maksetaan...noh vähemmän kuin normaalisti.

[/quote]

Taidat olla ap ja todellisuudessa se asunnon omistava poikakaveri...

Ota alivuokralainen jos haluat kämpästä vuokratuloja.

Vierailija
51/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö poikaystävän maksaa veroja ap:n maksamasta ´"vuokrasta"?

Vierailija
52/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:02"]

[quote author="melba" time="21.04.2013 klo 15:18"]

Mä maksaisin varmaan puolet yhtiövastikkeesta ja puolet koroista (mikä on nykyisellä korkotasolla tosi pieni summa varmaan). 

[/quote]

Niin mäkin tekisin. Koska ne korot eivät kasvata miehen pääomaa millään tavalla.

[/quote]

Eikö siitä korosta, vaikka onkin alhainen, saa jotain verohyötyä?

[/quote]

Saahan siitä osan takaisin, sen voi tietysti huomioida kulujen jakamisessa jos haluaa.

Vierailija
53/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KateM" time="21.04.2013 klo 21:34"]

Minä maksan vastikkeen, sähköennakon ja veden kummankin puolesta. Mies tietty lyhentää lainaansa. Ruoka ja netti maksetaan puoliksi. Kummallakin oma tili ja omat puhelin ym. laskut maksetaan itse. Hyvin toiminut ei ainakaan toistaiseksi ole tullut riitaa. :)

[/quote]

Minäkin miehenä varoisin ettei tule riitaa. Loistava järjestely. Muija maksaa juoksevat menot ja itse saa keskittyä omaisuuden kartuttamiseen.

Vierailija
54/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:39"]

Kannattaa nyt muistaa, että osallistut kustannuksiin, mutta kuitenkaan et kartuta itsellesi omaisuutta. Jos tienne erkanevat, voi ketuttaa että olet maksanut puolet kustannuksista mutta lähdet tyhjin käsin. Tai olet maksanut koko vastikkeen ja sälli vain o nlyhentänyt lainaansa ja kartuttanut omaisuutta.

Ehdota, että maksat puolet hoitovastikkeesta tai siirrätte puolet osakkeista sinun nimiisi. Sitten voitte reilusti maksaa kulut puoliksi.

[/quote]

Samaa mieltä. Jos tarkoitus on luoda yhteinen tulevaisuus, niin osake myös puoliksi ja samoin laina. Naimiisin menemällä saa tietysti myös tasattua puntit ja voidaan reilusti maksaa kaikki yhdessä.

Tuttavapiirissä on pari tapausta jossa mies on avoliitossa haalinut itselleen kaiken omaisuuden ja nainen on maksanut ruuat ja jopa miehen auton bensat. Erotilanteessa nainen on saanut mukaansa käsilaukkunsa, kaikki talosta astioihin on ollu miehen.

Vierailija
55/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen asumiskulu on 1000e. Ilman miesystävän lainanlyhennystä ei asuntoa olisi. Minusta ei kuulosta yhtään epäreilulta, jos muutaja maksaa koko vastikkeen ja miesystävä hoitaa lainan. Sähköt ja vedet puoliksi. Autopaikan maksaa auton omistaja/käyttäjä. Ilman miehen pääomaa asuminen ei olisi mahdollista. Miksi siitä pitäisi ottaa kaikki irti eikä voisi maksaa osaansa, että se helpottaisi toista. En usko, että eron tullessa nainen voisi olla katkera siitä , että on "kartuttanut miehen pääomaa". Hän voi olla iloinen siitä, että sai asua edullisesti ilmeisesti kivassa asunnossa.

Vierailija
56/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä varsinaisia ekonomeja nämä mammat, jotka ehdottavat että nainen kiitollisena maksaa miehen elämiskuluja ja mies kartuttaa omaa omaisuuttaan keskittymällä lainanlyhennyksiin!

Kun me aikoinaan mieheni kanssa muutimme yhteen, hän jopa vapaaehtoisesti LUOPUI käytännössä ilmaisesta vuokrakämpästä (= vanhempiensa omistama asunto), muutti kanssani vuokralle ja maksoi kiltisti asumisestaan puolet. Ja myöhemmin vähän enemmänkin, sillä miehen palkka jossain vaiheessa laski minun opintotuen asumislisää. Tuon erotuksen hän maksoi omasta pussistaan.

Nyt asumme omassa, asunto on 50/50, molemmilla omat lainat ja eläminen laitetaan tasan tarkkaan puoliksi.

Vierailija
57/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistön mielestä sun pitäisi varmaan asua siellä omassa vuokra-asunnossa ettei poikaystäväsi vain hyödy tilanteesta:) Jokatapauksessa tulet varmaan pääsemään halvemmalla kuin nyt ja saat itsekin rahaa säästöön teet miten tahansa...(jos siis muutatte yhteen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi