Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa asumiskulut?

Vierailija
21.04.2013 |

Poikaystäväni asuu muutama vuosi sitten hankkimassaan omistusasunnossa. Olen piakkoin muuttamassa hänen luokseen ja kysyisin mielipiteitä teiltä muilta, kuinka jakaa asumiskulut. Kumpikaan ei ole vaatimassa mitään, mutta minä ainakin haluaisin olla tässä asiassa reilu, enkä siivelläeläjä. Tulomme ovat suunnilleen samanlaiset. Rahojamme emme muuten mitenkään yhdistä.

Kaikki asunnossa ovat poikaystäväni hankkimaa. itse muutan toisesta kaupungista, enkä sieltä juuri mikään ole raahaamisen arvoista. Asunto on suurimmaksi osaksi velkarahalla hankittu. yhtiövastike asuntoon on noin vesimaksuineen ja autopaikkoineen on noin 350e, rahoitusvastiketta on satasen verran kuussa ja hän lyhentää lainaansa 550e kuussa. Jos asunto olisi vuokraasunto, niin maksaisimme siitä vuokraa noin 1100-1200 e. Itse olen asunut huonokuntoisessa yksiössä viime vuodet maksaen siitä 500e kuussa. jos pelkkää asuntoa ajatellaan, niin asumismukavuuten nousee huomattavasti muuton myötä. Ja siis nousee toki muutenkin, kun rakkaani kanssa saan olla enemmän.

Minkälainen osallistuminen asumiskuluihin olisi mielestäsi paikallaan?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kehtaisi melkein iilmaiseksi asua, maksaisin mielelläni 500e tuossa tilanteessa!

Vierailija
22/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeintä on tehdä se alivuokralaissopimus. Sen avulla pystyt hoitamaan asioita myös esim. Kelassa/sossussa.

Muussa tapauksessa voit vaimentaa omantunnon soimausta säästämällä teille vaikka lomareissurahat ja maksaa teidät viikoksi Kanarialle kesällä/talvilomalla ikään kuin korvauksena ilmaisesta asunnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni olisi kohtuullista, että ap maksaisi asunnosta 500 eur. Se on vähemmän kuin mitä puolet vastaavan asunnon vuokrasta, saman verran kuin mitä ap:n nykyinen asunto. Asumismukavuus nousee lisäksi. Tämän lisäksi luonnollisesti puolet sähköstä, vakuutuksista ym. "ylimääräisistä" ei suoraan asuntoon liittyvistä kuluista.

Jos maksat "vuokran" ilman kuitteja, niin siitä voisi vähentää puolet avokin saamasta verohyödystä, eli non 75 eur.

Vierailija
24/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä minä maksan yhtiövastikkeen+vedet+netin. mies hoitaa itae lainanlyhennyksensä. maksamme myöa laskut aina yhdessä...sen tililtä kummalla on rahaa. samoin ruokakulut.minä hoidan kodin sisustuksen,siivoukset,kotityöt ja lasten vaatteet/tarvikkeet.mies maksaa vakuutukset,sähkön,auton.

Vierailija
25/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

350e, näin kumpikaan ei pääse ainakaan syyttämään toista hyväksikäytöstä. :)

Vierailija
26/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samantyyppinen tilanne eli asumme omistamassamme talossa. lainan hoidan minä eli talo on minun ja eikä ole mitään epäselvyyttä mahdollisen eron sattuessa. Kun muutimme yhteen, avasimme yhteisen tilin ( omien tilien lisäksi) jonne kumpikin siirtää tietyn summan kuussa ja ko tilista hoidetaan kaikki asumiseen ja olemiseen liittyvät juoksevat laskut. Ruokalaskut maksetaan puoliksi ( ei mitään senttihommaa vaan suurin piirtein). Jos on sellainen kuluerä jota toinen ei tavallaan "hyväksy" esim miehen tv-kanavakortti tai minun naistenlehteni niin tämmöiset hoidetaan omalta tililtä. Yhteiselle tilille kertyy toisinaan "ylimääräistä" niin sitten tehdään risteiljjä, ostetaan uusi grilli tmv

ap, ymmärrän kyllä että tällä tavalla sinulle tulee suht' pieni kulu asumisesta mutta muista että poikaystäväsi maksaa asuntoa itselleen. Voit pistää erotuksen säästöön sillä mielellä että mikäli suhteenne jatkuu niin jossain vaiheessa keskustelette että ostat puolikkaan asunnosta tai muutatte isompaan joten sinulla pitää myös silloin pesämunaa.

Vierailija
27/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuollaisessa tilanteessa on reilua maksaa vastike, sähköt, kotivakuutukset ym. puoliksi, ruokia vähän vuorotellen siinä suhteessa, missä kumpikin syö. Esim. meillä mies syö paljon enemmän, paljon esim. rahkaa + muuta proteiinipitoista, minä taas tulen toimeen hyvin pienellä, leivon ja teen itse paljon kaikkea perusraaka-aineista. Ruokaostokset jakautuvat yleensä niin, että mies käy autolla tekemässä isot ostokset, minä täydentelen lähikaupasta, jos jotain erikoista tarvitaan.

Laina on teillä kuitenkin miehen, ja hän sitä itselleen (=pankille) lyhentelee, mistä sinä ap et taloudellisesti hyödy mitenkään, joten mielestäni tähän ei pidä mitenkään osallistua. Asumiskustannukset puoliksi on kaikille tasapuolisin vaihtoehto.

Vierailija
28/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:08"]

Minä maksan rahoitus- ja hoitovastikkeen sekä sähkölaskun. Mies hoitaa pankille asunnon lainakustannukset. Summa on kummallakin kutakuinkin sama.
Myös ruoka- ja muut talouskulut maksetaan fifty-fifty (laitetaan raha omalle tilille).

[/quote]

Toivottavasti oletta naimisissa, sillä muuten olisi todella typerää maksaa eläminen kun toinen kerryyttää omaisuuttaan.

Vierailija
29/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 17:17"]

Meillä on samantyyppinen tilanne eli asumme omistamassamme talossa. lainan hoidan minä eli talo on minun ja eikä ole mitään epäselvyyttä mahdollisen eron sattuessa. Kun muutimme yhteen, avasimme yhteisen tilin ( omien tilien lisäksi) jonne kumpikin siirtää tietyn summan kuussa ja ko tilista hoidetaan kaikki asumiseen ja olemiseen liittyvät juoksevat laskut. Ruokalaskut maksetaan puoliksi ( ei mitään senttihommaa vaan suurin piirtein). Jos on sellainen kuluerä jota toinen ei tavallaan "hyväksy" esim miehen tv-kanavakortti tai minun naistenlehteni niin tämmöiset hoidetaan omalta tililtä. Yhteiselle tilille kertyy toisinaan "ylimääräistä" niin sitten tehdään risteiljjä, ostetaan uusi grilli tmv

ap, ymmärrän kyllä että tällä tavalla sinulle tulee suht' pieni kulu asumisesta mutta muista että poikaystäväsi maksaa asuntoa itselleen. Voit pistää erotuksen säästöön sillä mielellä että mikäli suhteenne jatkuu niin jossain vaiheessa keskustelette että ostat puolikkaan asunnosta tai muutatte isompaan joten sinulla pitää myös silloin pesämunaa.

[/quote]

Tähän pikku huomautus: jos teillä on lapsia ja lapset jäävät sille, joka ei ole talon omistaja, hänellä on lapsineen kuitenkin oikeus jäädä asumaan lasten kanssa perheen yhteiseen kotiin. Silloin omistajan on lähdettävä ja otettava ex esim. vuokralaiseksi tai myytävä asunto, jolloin kaikki joutuvat etsimään uuden kodin. Aika hullua.

Vierailija
30/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:11"]

Eli teistä kuulostaa reilulta, että asunon uudessa kolmiossa maksaen kuluja n. 175e kuussa? Käytän hänen maksamiaan huonekaluja, astioita jne. Jäljelle palkasta käteen 400 euroa kuussa entiseen verrattuna, vaikka asumismukavuuteni nousee huomattavasti. Ymmärrän perustelunne, mutta tulee tuosta juuri se siivelläeläjäolo... Ap

[/quote]

Maksa loput luonnossa.

Vierailija
31/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:22"]

MIksi koroista pitäisi maksaa puolet??

[/quote]

Asuntolainan korko on kyllä aika suoraan asumiskulu. Jos hakee reiluutta, niin kyllä asumiskuluista pitää silloin maksaa puolet, vähintään.

Vierailija
32/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:08"]

Minä maksan rahoitus- ja hoitovastikkeen sekä sähkölaskun. Mies hoitaa pankille asunnon lainakustannukset. Summa on kummallakin kutakuinkin sama.
Myös ruoka- ja muut talouskulut maksetaan fifty-fifty (laitetaan raha omalle tilille).

[/quote]

Toivottavasti oletta naimisissa, sillä muuten olisi todella typerää maksaa eläminen kun toinen kerryyttää omaisuuttaan.

[/quote]

Niin, tokihan se on kannattavampaa kerryttää jonkun ulkopuolisen omaisuutta (vuokralla asuminen) kuin oman avopuolison.

Vierailija
33/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevat kulut puokkiin (hoitovastike, sähkö, vesi, autopaikka, netti, kotivakuutus ym), jos puolet siitä tuntuu liian vähältä niin kohtuullinen lisä olisi esim. juurikin tuo puolet lainan koroista ja/tai puolet rahoitusvastikkeesta (joka yleensä lyhentää siis yhtiölainaa, eli sikäli jeesaisi miestä myös omaisuuden kartuttamisessa). Itse lainanlyhennyshän on miehen itselleen kartuttamaa omaisuutta, joten reilua on, että hän sen itse maksaakin.

Se ei ihan reilulta tunnu, että lainanlyhennyskin maksettaisiin puoliksi, mutta vain toisen omaisuus karttuisi... Sehän se vasta siivelläeloa olisikin. Kyllähän hän "hyötyy" jo siitäkin, että juoksevat asumismenot puolittuvat vaikkei toinen puolisko markkinahintaista vuokranpuolikasta maksaisikaan.

Vierailija
34/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="21.04.2013 klo 15:18"]

Mä maksaisin varmaan puolet yhtiövastikkeesta ja puolet koroista (mikä on nykyisellä korkotasolla tosi pieni summa varmaan). 

[/quote]

Niin mäkin tekisin. Koska ne korot eivät kasvata miehen pääomaa millään tavalla.

Vierailija
35/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastauksia. Pitäisi maksaa vähemmän, koska toinen hyötyy. Oikeasti reilua olisi maksaa puolet vastaavan asunnon vuokratasosta ja puolet muistakin asumiskuluista. Vähemmän maksaminen on ihan objektiivisesti katsottuna siipeilyä, koska siinä maksetaan...noh vähemmän kuin normaalisti.

Vierailija
36/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut koko tekstiä, mutta asumiskuluja ovat

- yhtiövastike

- vesi, sähkö, autopaikka, ym

- rahoitusvastikkeesta koron osuus, mutta ei lyhennys

- asuntolainasta koron osuus mutta ei lyhennys

Rahoitusvastikkeesta voitte arvioida koron osuudeksi suhteessa saman verran kuin lainanlyhennyksestä on korkoa, minkä taas näkee nettipankista.

Eli maksat ylläolevista kuluista puolet. Lainan-ja rahoitusvastikkeen lyhennysosuuden maksuun sinun ei tule osallistua, koska ne kerryttävät omaisuutta poikaystäväsi nimiin. LIsäksi poikaystäväsi hyötyy asunnon arvonnoususta. Huonekalut ovat myös poikaystäväsi, niiden käytöstä ei tarvitse maksaa vuokraa.

Se, mitä sinulla jää kuukaudessa yli, sinun tulee säästää/sijoittaa. Jos eroatte, se on sitten pesämunasi asunnon hankintaa varten, koska siinä tilanteessa olet muuten aivan tyhjän päällä. Poikaystävällesi jää omistusasunto.

Vierailija
37/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut koko tekstiä, mutta asumiskuluja ovat

- yhtiövastike

- vesi, sähkö, autopaikka, ym

- rahoitusvastikkeesta koron osuus, mutta ei lyhennys

- asuntolainasta koron osuus mutta ei lyhennys

Rahoitusvastikkeesta voitte arvioida koron osuudeksi suhteessa saman verran kuin lainanlyhennyksestä on korkoa, minkä taas näkee nettipankista.

Eli maksat ylläolevista kuluista puolet. Lainan-ja rahoitusvastikkeen lyhennysosuuden maksuun sinun ei tule osallistua, koska ne kerryttävät omaisuutta poikaystäväsi nimiin. LIsäksi poikaystäväsi hyötyy asunnon arvonnoususta. Huonekalut ovat myös poikaystäväsi, niiden käytöstä ei tarvitse maksaa vuokraa.

Se, mitä sinulla jää kuukaudessa yli, sinun tulee säästää/sijoittaa. Jos eroatte, se on sitten pesämunasi asunnon hankintaa varten, koska siinä tilanteessa olet muuten aivan tyhjän päällä. Poikaystävällesi jää omistusasunto.

Vierailija
38/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellaista kämppiselämää :)

Onneksi meillä ei ole yhteenmuuton jälkeen tuloja ja menoja eritelty: kaikki tulee ja menee yhteisen tilin kautta.

Vierailija
39/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaankin enemmistön  mielestä reilua maksaa asumisestaan 2-3 kertaa vähemmän kuin normaalisti ja tämä ei ole taloudellista hyötyä? Siinä tapauksessa ideaali ratkaisu olisi olla muuttamatta toisen omistamaan asuntoon. Omistusasunto vuokralle ja yhteiseksi asunnoksi vuokrasunto, josta kulut voisi kumpainenkin maksaa hyvällä omallatunnolla puoliksi.

Vierailija
40/57 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:35"]

Onko tosiaankin enemmistön  mielestä reilua maksaa asumisestaan 2-3 kertaa vähemmän kuin normaalisti ja tämä ei ole taloudellista hyötyä?

[/quote]

Näin on! Ei ihme, että naisilla ei mene taloudelliseti hyvin kun ei rahataloutta osata hoitaa ollenkaan. Maksa puoliksi yhteiset talouskulut ( yhtiövastike, laskut, vakuutus jne.) ja et senttiäkään lainasta tai lainankorosta. Korot voi vähentää verotuksessa kuitenkin. Poikaystäväsi tienaa kuitenkin, kun saatte juoksevat kulut puoliksi. Vaikka Ap maksaa vähemmän nyt niin ei hän mitenkään siipeile. Poikaystävä maksaa enemmän kuukaudessa mutta hän kerryttää samalla omaisuuttan, jonka saa sitten takaisin asunnon myydessään!!! Hei haloo, vain tossut maksavat jotain vuokraa. Jos olisin ap, laittaisin rahaa säästöön ja ostaisin sijoitusasunnon. Näin pääsisin itsekin keräämään omaa omaisuutta ja vuokralainen auttaa. Jos teille tulee ero, niin voit irtisanoa vuokralaisen. 

Itse lasken koko yhtiövastikkeen juokseviin menoihin. Harvoin asunnonarvo nousee yhtä paljon kuin lainaa on. Vaikka ap koet pääseväsi ns.  valmiin pöydän ääreen halvalla, ota huomioon että eron sattuessa et saa mitään pöydältä mukaasi. Poikaystäväsi on fiksu ja ymmärtää tämän, toisin kuin Av-mamma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän