Kelpaako sulle käytetyt lastenvaatteet?
Kommentit (47)
http://www.hs.fi/tyyli/V%C3%A4henn%C3%A4+vaatej%C3%A4tett%C3%A4/a1366209870919
Luulen, että aika monilla on ekologisesti ajatellen liikaa vaatteita
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 10:41"]
Kelpaisi. Nyt vaan on lapset kokoa 130-150 ja tämän kokoisia vaatteita on käytettynä vaikea löytää.
[/quote]
Voi että, minulla on iso pino 130-140 -kokoisia pojan vaatteita, jotka on meille tarpeettomia! Olen jo luullut, ettei ketään kiinnosta. Myisin koko kasan edullisesti.
Joo, ne uudet vaatteet ompelee ne lapsiorjat likaisilla käsillään lintuinfluenssan kotimaassa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 11:46"]
On jotenkin tekopyhää olla ekologinen (kierrättää vaatteita) ja käyttää kuivausrumpua ja/tai huuhteluainetta. Jälkimmäinen on sellaista myrkkyä että en suostuisi sitä lastenvaatteisiin muutenkaan laittamaan. Toki parempi että tekee edes jotain kuin se ettei tee mitään.
[/quote]
Mutta vielä epäekologisempaa on sekä ostaa (liikaa) uusia vaatteita että käyttää kuivausrumpua.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 10:20"]
Ei kelpaa. Ostan lapselleni vain uutta. Ällöttää ajatuskin, että laittaisin lapseni jonkun toisen paskastamiin vaatteisiin, vaikka lian saisi kuinka näennäisesti pestyä. Äitini laahaa meille tämän tästä jotain vammaisten vanhoja vaatteita, ja vien ne aina suoraan kierrätykseen. Minulla on varaa ostaa lapselleni kauniita, uusia, omia vaatteita, ja niinpä minä myös ostan.
[/quote]
Voisitko kertoa hieman lisää tuosta, miten lika pestään "näennäisesti"? Miten muuten toimit esim. hotelleissa, joissa on näennäisesti pestyjä lakanoita? Entä sairaalan näennäispestyt vaatteet?
[/quote]
Ihme kun ei ole tullut miljoonaa alapeukkua minulle. Nykyisin kun pyhimysäidit pukevat lapsensa vain kierrätettyihin vaatteisiin ja helvettiin joutuvat ne, jotka ostavat uusia vaatteita. Jos joku vaate on ollut lapsella, joka on tursottanut siihen paskaa ja kusta monet kerrat, en osaa kuvitella, että kaikki lika oikeasti peseytyy pois, vaikka vaate näennäisesti näyttääkin puhtaalta. Erityisesti tämä koskee kehitysvammaisten vaatteita, koska heillä saattaa olla ties mitä tauteja. En vain ilkeä pukea lapselleni vaatteita, joissa on ollut muiden ihmisten eritteitä, tautisiakin sellaisia.
Ja totta, myös hotelleissa on aika ällöä nukkua vaikka peti näyttääkin puhtaalta, mutta en koskaan nuku hotellissa alasti kuten kotona vaan käytän pyjamaa. Sairaalassa taas on usein ilmastointi niin täysillä, että suorastaan palelen yölläkin enkä hikoile, joten en vaihda siellä vaatekertaa joka päivä. Ja sairaalavaatteiden allahan käytetään usein omia alusvaatteita, joten se helpottaa tilannetta. Pyrin aina välttämään sairaalaan yön yli joutumista viimeiseen asti, mutta neljä kertaa olen joutunut sairaalassa olemaan yötä, valitettavasti.
[/quote]
Jos et ole provo, olet neuroottinen ihminen. Tai sitten äärimmäisen tietämätön.
Ehjät, puhtaat ja hyväkuntoiset käytetyt vaatteet kelpaavat. Pihavaatteiksi käy vähän huonokuntoisemmatkin, siellä ei monta hetkeä parit kestotahrat uusista erotu.
Olisi varaa ostaa uusiakin, mutta mitä järkeä ostaa koko ajan uutta, kun vähän käytettyjäkin on saatavilla ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 11:46"]
On jotenkin tekopyhää olla ekologinen (kierrättää vaatteita) ja käyttää kuivausrumpua ja/tai huuhteluainetta. Jälkimmäinen on sellaista myrkkyä että en suostuisi sitä lastenvaatteisiin muutenkaan laittamaan. Toki parempi että tekee edes jotain kuin se ettei tee mitään.
[/quote]
Mutta vielä epäekologisempaa on sekä ostaa (liikaa) uusia vaatteita että käyttää kuivausrumpua.
[/quote]
Kuka sanoo, että uusien vaatteiden ostaja ostaa liikaa vaatteita? Enemmän vaatteita niillä on, joille tungetaan ikkunoista ja ovista muiden vanhoja vaatteita, jotka on pesty jo tuhanteen kertaan ties millä tehopesuaineilla.