HS 100 000 stadilaista on ulkomaalaistaustaisia
Suuruusjärjestyksessä venäjä, somali, viro, arabia ja englanti. Ja jakautuneet eri asuinalueille. Mitä mieltä? Itseä yllättää tuo lähinnä brittien iso määrä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Mitäkö mieltä? Englanninkieliset, saksankieliset ja virolaiset ovat erittäin tervetulleita. Venäläiset ihan ok. Muut voisivat lähettää kotimaihinsa.
Venäläiset eivät ole tervetulleita. Tosi huolestuttavaa miten laajalle alueelle venäläiset ovat levinneet Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki viralliset paperit pitäisi kääntää Suomessa myös venäjäksi, somaliaksi ja arabiaksi. Ihmisten olisi hyvä saada palvelua omalla äidinkielellään, jotta väärinymmärryksiltä vältyttäisiin ja integroituminen Suomeen nopeutuisi.
Kaikkien lasten tulee opiskella somalienkieltä kun ruåtsiakin. Valtion viroissa pitää olla virkamiessomalitutkinto suoritettu.
Miksi? Miksi emme palkkaisi somalialaisia valtion virkoihin niin paljon, että palvelu pelaisi silläkin kielellä. Nehän on kielitaidosta etulyöntiasemassa. Siihenhän ollaan menossa. Saat palvelua suomeksi somalialaiselta.
Viimeksi kun somalilikka palveli, oli aivan pihalla tehtävissään. Piti asiakkaana selittää, miten hänen tulee toimia, että asia hoituu. Konsultoi suomalaista kolleegaansa ensin. Sitten juoksi suomalaiskollegoidensa luona huoneesta toiseen muita asiakastapaamisia häiritsemässä, että sai asiansa selvitettyä. Eikä puhunut edes täydellistä alansa suomea, vaikka oli oletettavasti täällä syntynyt.
No jospa kuule oli harjoittelija? Vai oletko sinä esim ensimmäisenä päivänäsi töissä osannut kaiken esimerkillisesti?
Voipi olla. Mutta en suhtaudu yhteenkään musliminaiseen huivi päässä palveluammatissa suopeasti. Ei herätä luottamusta ja halveksii suomalaista kulttuuria. Itse halusivat jäädä tänne, joten maassa maan tavalla. Pyydetäänhän monissa palveluammateissa ottamaan myös kaikki naamalävistykset pois.
USKONTO EI KUULU TYÖPAIKALLE. Nämä huivipäät alleviivaavat oikein sitä mitä uskontoa harrastavat. MInua ärsyttää S-kaupoissa nämä huivipää-ämmät kassoilla. Niillä varmaan enemmän taukojakin että pääsevät rituaali pesemään käsiään ja pyllistelemään Mekkaa kohti kolmesti päivässä.
Taukoja toki on, muttei palkallisia. Olen samaa mieltä, ristit pois kun töihin mennään!
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä punavihreä suvaitsevaisto asuu sellaisilla asuinalueilla joissa ei paljoa asu somalin tai arabian kielistä väestöä.
Arvaa mitä. Me vihervasurit ollaan katsos akateemisia ja meillä on ihan kivat työpaikat ja me ostamme asuntomme tietenkin ihan itse. Me maksamme myös veroissamme sinunkin asumisen ja elämisen.
Ei minussa maalaista asu, vaikka nautin juhannuksena kun stadissa oli rauhallista. - Se johtui vain siitä että junantuomat olu mennyt kotiinsa. Kotonani olin minäkin.
Stadilainen