Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö muiden aivot nyrjähdä kyselyikäisen kanssa?

Vierailija
20.04.2013 |

Miksi on isoja ja pieniä? Onko olemassa enemmän sinistä kuin punaista? Onko veturissa peräkoukku? Onko koirilla syntymäpäiviä? Puhaltaako ne kynttilöitä? Miksi koirat eivät osaa puhaltaa? Hengittääkö kaikki?

Lapsemme on ihan mahdoton kyselijä, nuo ylläolevat mietteet tuli tässä viimeisen minuutin aikana kun tätä kirjoitin. Puhetulva on aivan pitelemätön, lapsen suu käy aamusta iltaan. Musta tuntuu etten osaa vastata puoliinkaan ja päähän alkaa jo sattumaan. Miten te muut jaksatte selittää aivan koko ajan tätä maailmaa? Luulin etukäteen että innoissani selittäisin lapselle kaiken tästä maailmasta, mutta voi pojat että sitä selitettävää tosiaan onkin paljon. Kauankohan tää kestää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Kestää aikansa (riippuu lapsesta) ja tsemppiä vaan. Jos et jaksa niin rupea lukemaan lapselle vaikka kirjaa välillä niin on edes hetken kyselemättä tai kyselee siitä kirjasta.

Vierailija
2/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Minusta se asioiden selittäminen on vain hauskaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin asuu tuollainen höpöttelijä

Miksi pitää olla maailma? Miksi pitää kuolla? Miksi kaloja on? Miksi on talvi? Mikä avaruus on?

Vierailija
4/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tuollainen 4v. Kyselyä on kestänyt tähän mennessä jo kaksi vuotta. Eikä mikään osaamani vastaus tahdo riittää! Esimerkki: "Äiti, miksi Aurinko valaisee?" Sitten selostan, mikä Aurinko on ja että siellä syntyy energiaa, joka säteilee Maapallolle lämpönä ja valona. "Äiti, miksi siellä syntyy energiaa?" Höpötän jotain syvällisempää painovoimasta, kuinka kaikki kaasu Auringossa puristuu kasaan, kuumenee sen takia ja siellä alkaa energiantuotto. Mutta aina tulee se joku viimeinen kysymys, mihin en osaa vastata, kuten tässä kysymyssarjassa "Äiti, miksi on painovoima?" Ööh...siihen ei oikein lukion fysiikankurssien oppimäärä tahdo riittää.

Vierailija
5/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös yksi kyselijä. Ikää pian 7v. ja tuota kyselyikää on jatkunut jo kolme vuotta. Nyt olen jo tottunut, mutta aluksi olin ihan hätää kärsimässä :D

Yleensä kysymykset ovat vielä sellaisia, että minä en osaa lunttaamatta vastata. Kuten esim. "miten tornadot syntyvät? Miksi ne yhtäkkiä häviävät?"
 Sitten on kyselty, että jos maapallo kerran on pyöreä, miten ihmiset pysyvät sen päällä (poika kokeili asiaa jalkapallon ja muovisotilaiden kanssa :D) Yritäpä siinä sitten lyhyesti ja ymmärrettävästi selittää nelivuotiaalle asia.

Uusimpana aihepiirinä on ihmisen kehitys ja miten ihminen toimii (joo, lapsi sai Olipa kerran ihminen ja elämä -sarjat ja voi pojat, uusia kysymyksiä syntyi kasa).

Tässä odottelen, että poika oppii lukemaan että voi itse lukea kirjoista vastauksia, ettei äitin tartte näyttää tyhmyyttään :D

Vierailija
6/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on joskus niin uuvuttavaa.

Oma lapsi alkoi kysellä varmaan kaksivuotiaana. Aluksi kysymyssana oli aina MIT? ja se piti sisällään kaikki mahdolliset: mitä, miksi, missä, kuka, minkä takia ja milloin. MIT?????

Nyt ikää 7 vuotta eikä loppua näy. Tarinat ja pohdinnat ovat tietysti (onneksi) kehittyneet vuosien saatossa ja äly lisääntynyt. Lapselle voi jo sanoa että nyt pitää olla välillä hiljaa ja että päivän vastausten määrä on nyt käytetty. Lukutaito auttaa kanssa, paitsi että sieltä tulee entistä haastavampia pohdintoja :) Meilläkin pohdittiin tänään tuota painovoimaa, heliumia ja hiilidioksidia ja kellumista ja sukeltamista ja ja.....

Nyt kun lapsi on koulussa jo, niin toisaalta olen hyvin kiitollinen tästä ominaisuudesta. Häntä kuitenkin kiinnostaa maailma ja oppiminen, eikä ainoastaan esim kepillä hakkaaminen ja huutaminen. Kun noita kavereita on tuossa pyörinyt niin joskus ajattelen että tämähän on oikeastaan ihan hyvä näin.

Vierailija
8/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut tosi paljon itsekin, kun olen etsinyt vastauksia näihin juttuihin.

Miksi tässä juustossa on reikiä ja tossa ei? Miksi taivas on sininen, miksei se oo punainen? Miksi linnuilla on höyhenet, miksei niillä oo turkkia? Miks lumi on kylmää? Miksinoin? Miksei näin? Vastaukseksi ei riitä siksei, pitää olla oikea vastaus.

Vierailija
9/9 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:29"]

Tässä on aiheeseen liittyen kaikille jotka ymmärtävät englantia:

Itse ainakin nauroin vedet silmissä vaikka onkin paikoittain aika mustaa huumoria :)

Niin, ja siis aiheeseen liittyen alkaa kohdasta 6:20.

[/quote]