Pahat ilmavaivat kiusana
Mitä tehdä pahoille ilmavaivoille. Pieruja tulee todella usein, ovat äänekkäitä ja vielä pahan hajuisiakin. En pysty esim. töissä tai kaupassa pidättämään ja noloja tilanteita syntyy tosi usein. Joskus pystyn pidättämään pieruja julkisilla paikoilla, mutta sitten vatsa mouruaa niin kovaan ääneen, että on oikeastaan sama, vaikka pierisin ihan ulospäinkin. Hajuhaittaa tuosta ei tietenkään tule, mutta vatsa sitäkin kipeämmäksi. Laktoosi-intoleranssi on tutkittu, eikä sitä kuulemma ole. Maitotuotteita olen kuitenkin karsinut, samoin tuoreen leivän lähes kokonaan. Näistä on ollut vähän apua, muttei merkittävästi. Mitään papuja en syö, enkä ole koskaan syönytkään, kun en niistä pidä. Piparminttuöljy on auttanut ilmavaivoihin, mutta se pistää vatsan muuten niin vikkelälle, että sitten meneekin vessassa helposti puolipäivää. Mieskin valittaa asiasta ja läheisyys ja seksielämä on kadonnut suhteesta melkein kokonaan. Mitä tehdä?
Kommentit (11)
Eikö muilla ole tälläistä vaivaa? Miten olette sen kanssa selvinneet ja mikä tähän "pierutautiin" on teillä auttanut vai onko mikään? Miten kumppaninne on suhtautunut? Entä muu lähipiiri tai työympäristö?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 13:07"]
Entäs sipuli?
[/quote]
Sipulia kyllä syön ja tiedän, että sillä voi olla asiaan yhteyttä, mutta onpa ollut monta sipulitonta päivääkin eivätkä ilmavaivat ole sillä mainittavasti helpottaneet. Voisin tietysti luopua sipulista kokonaankin, jos se tähän todella auttaisi, mutta luulen, ettei se mikään täysratkaisu olisi.
ap
Voiko esim. keliakia aiheuttaa tälläistä pieruvaivaa ja voiko se puhjeta vasta aikuisena(olen nyt 37). Muita vatsavaivoja ei erityisemmin ole, joskus vatsa löysällä, mutta ei mitään häiritsevää.
ap
Syötkö paljon sokeria (karkkia, keksiä, pullaa ym) ja leipää? Minulla sokeri aiheuttaa ilmavaivoja? Entä sokerittomat pastillit? Purkkaa?
Nyt opettelet rentoutumaan, joka päivä 2x 15 min (aamulla ennen töitä & illalla) teet rentoutuksen (ohjeita on youtubessa yms). Stressaaminen pahentaa ongelmaa ja olet kierteessä. Kokeile viikko edes!
Jätä kaikki viljatuotteet pois pariksi viikoksi ja katso, miltä olo tuntuu. Voi olla kyse esim. gluteeniyliherkkyydestä, joka ei siis ole keliakiaa.
Jätä kaikki viljatuotteet pois pariksi viikoksi ja katso, miltä olo tuntuu. Voi olla kyse esim. gluteeniyliherkkyydestä, joka ei siis ole keliakiaa.
Aloittaja kärsii selvästi ''ärtyneen suolen oireyhtymästä''. Tuo on yllättävän yleinen vaiva ihmisillä.
Googlaa ''ärtynyt suoli'', ehkä sitä kautta löytyy jotain apua tähän.
Cuplatonia kokeilin myös, mutta se aiheutti vain sen että pierut tulivat ulos hiljaisempina. Pierujen määrään tai hajuun sillä ei siis ollut mitään vaikutusta.
ap