Keliaakikot! Millä jauhoilla korvaan suklaakekseissä vehnäjauhot?
Synttäritarjoiluja mietin ja paikalle tulee keliakiaa sairastava. Synttärisankari on toivonut tiettyjä suklaakeksejä, joissa muina raaka-aineina on suklaata, mantelia, voita ja sokeria lähinnä, mutta myös 4dl vehnäjauhoja. Mitkä jauhot olisivat parhaat korvaamaan nuo. Sitkoahan noissa ei tarvita, kun ainekset vain sekoitetaan ja lätkästään pellille paistumaan.
Kommentit (7)
Kokeilisin varmaankin Finaxin vähäproteiinista jauhoseosta (sininen purkki), tai sitten tavallista jauhoseosta (punainen purkki) jos maito sopii.. Se yleensä toimii korvaamaan vehnäjauhon resepteissä, mutta kannattaa ehdottomasti testata pienemmällä satsilla ensin jotta löytää oikean suhteen, koska nuo gluteenittomat jauhot "pakkautuvat" eri tavalla eli vähempi määrä yleensä riittänee.
Sen lisäksi varoituksen sana: pelkällä vehnäjauhojen korvaamisella leivonnaisista tulee yleensä herkästi hajoavia. Vaan eipä se makua haittaa :)
Mielestäni Finax on koostumukseltaan parempaa kuin Semper, mutta se on makuasia.
No voiko sitä hajoamista estää jollain? Eli mitä muuta pitäisi tehdä, kuin korvata vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla?
ap
Turvallisinta olisi kai käyttää gluteenitonta, hyväksi todettua reseptiä. Mutta lisää infoa apuaneista täällä:
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/horeca/leivontaa_helpottavat_apuaineet_/
Huom. jotkut ihmiset ovat herkkiä ksantaanille, mutta sitä ei kai voi tietää ellei kokeile.
Eli ripaus ksantaania, koska leivonnaisessa ei ole nestettä, johon psylliumin voisi turvottaa?
Haluan tehdä juuri noita keksejä, koska synttärisankari toivoo niitä. Haluan vain tehdä tälle keliaakikkolapselle sopivia, ettei osa tarjottavista käy myös hänelle. Munkkeja en oikein osaa gluteenittomiksi tehdä. :) Keksit ja kakku ovat helpoimmat.
t. ap
Joo, itse kokeilisin tosiaan ripausta ksantaania. Tosin itse olen huomannut, että monissa resepteissä toimii yllättävän hyvin jo ihan sekin että korvaa osan sokerista siirapilla. Kokeile pikkutaikinalla!
Munkeista:
Itse käyttäisin luultavasti Semperin vaaleaa jauhoseosta, vai hienoko se nyt on nimeltään.