Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 120 000e laina iso ottaa yksin?

Vierailija
02.07.2020 |

Asuntolaina, pk-seutu, kk-tulot bruttona 4000 ja nettona 2850

Lainan kk-erä 25v laina-aika 550e ja vastike ym. sähkökuluihin varattava 350e kk

Eli 900e lainanhoitoon ym asuntokuluihin kuussa 2850e tuloista. Yksi lapsi on, kouluikäinen. Uskaltaisitko?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki uskaltaisin. Eihän pk-seudulla oikein missän tuota pienemmillä kk-kuluilla muutenkaan asu. 

Itse olen lapseton sinkku ja otin asuntoani varten 240 000 euroa lainaa. Bruttotulot 4400 euroa kuussa. Ei ole hetkeäkään hirvittänyt, koska kyllä asunto Helsingistä kaupaksi menisi  jos vaikka tulisi työttömyys enkä pystyisi enää lainaa lyhentämään. 

Vierailija
2/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normi tuo on kolltanss yhdelle, mutta onko sulla yhtään säästöjä tuon lainan rinnalla?

Mä otin 100.000 euron lainan, mutta pidin kokoajan 20.000 säästössä. Loi sellaista turvallisuuden tunnetta. Voihan sitä toki ottaa kyhennysvapaanakin yhden vuoden säästöjen kerryttämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi.

Vierailija
4/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Mulle annettiin pankista 149000€ lainaa yksin kolmen lapsen kanssa. Nettotulot/kk 3100€. Uskalsin ottaa, ei paljon ole vaihtoehtoja. Toki kituuttamista elämä pitkälti on, mutta niin se oli vuokrallakin ollessa. Jätin joitakin tonneja säästöön, jos tulee kriisi.

Vierailija
5/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin helposti.

Vierailija
6/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskaltaa ottaa, jos on vakituinen työ.

Onhan niitä menoja vuokralla asumisestakin, eikä asuntoa saa koskaan omaksi.

Jos kerran saat lainan, osta toki asunto.

Vierailija
7/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo paha. Uskaltaisin. Varsinkin jos se on kämppä jonka saa joskus myytyäkin jos elämäntilanne muuttuu.

Vierailija
8/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tuloihin suhteutettuna melkoisen iso laina, mutta uskaltaisin.

Oma lainani on isompi, sekä euroissa että suhteessa palkkaan, ihan samaa kuin mitä itselläni on en suosittelisi kenellekään.

Iso laina vaatii vain tiukkaa talouskuria ja huomioithan sen että korkotaso tulee vielä joskus nousemaan.

Asuntolaina, isokin sellainen, on kuitenkin lähes aina selkeästi fiksu ratkaisu vuokralla asumiseen verrattuna, jos vain siihen lainaan on realistiset mahdollisuudet.

Vierailija
9/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä saman verran lainaa jos nettotulot on 2200€, ei lapsia? Vähän hirvittää.

Vierailija
10/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
11/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla velkaa 140000, nettotulot 2400e. Ei ongelmia.

Vierailija
12/14 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Kai se on iso, mut ei automaattisesti liian suuri. Pk-seudulla 120k on monelle tosi normaali summa ja riippuu ihan siitä, mitä kuukausieri näyttää sun tuloilla ja miten myyntimahdollisuudet on. Itse vertailin lainatarjouksia ennen päätöstä: Kulutusluotto.com, Sortter, Lainaaheti.fi ja Omalaina antoi hyvän kuvan koroista/kuluista, ja katsoin myös lisätietoja https://www.lainaailmanvakuuksia.fi kun pohdin vaihtoehtoja. Jos palkka on vakaa ja asunto menee tarvittaessa kaupaksi, tää on monelle arkipäivää.

Vierailija
13/14 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin ja otinkin samoilla tuloilla 180 000 euron asuntolainan yksin  muutama vuosi sitten. Asumiskulut kaikkineen 1350 euroa /kk ja kaksi lasta vuoroviikoin. Ihan hyvin olen pärjäillyt, vaikka uusia säästöjä ei enää juurikaan kerry.

Vierailija
14/14 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 000 euron laina voi olla yhdelle ihmiselle suuri, ja sen määrä riippuu täysin maksukyvystäsi, joka arvioidaan tulojesi, menojesi ja mahdollisten luottojesi perusteella. Esimerkiksi 40 000 euron vuosituloilla tämä summa on tyypillinen asuntolainan määrä, mutta vakuudettomia lainoja myönnetään yleensä pienempiä summia. Lainan lopullinen hyväksyntä ja määrä on aina henkilökohtainen päätös. 

T. Tekoäly