Raskauden yrittäminen ja alkoholi
Joisitko alkoholia dpo 11 iltana juhlissa, jos vauva on kovasti toiveissa ja yritystäkin on ollut, mutta vielä ei ole tiedossa onko tässä kierossa vihdoin tärpännyt? Perustele.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En joisi paljoa, koska tiedän että miettisin asiaa jälkeenpäin. Uskaltaisin kuitenkin juoda pari annosta, koska olisi kuitenkin epätodennäköistä että olisin raskaana jos kerran jonkun aikaa on jo ollut yritystä. Toisaalta, itse kyllä jotenkin vaistosin raskauden silloin kun tärppäsi, ja osasin siksi välttää kiellettyjä juttuja. Tähän ei toki kannata luottaa..
Kiitos vastauksesta.
Yritän myös ajatella, että juhliahan tulee kyllä myöhemminkin. Kyseessä on vaan (toivottavasti) ainutlaatuiset juhlat eli hyvän ystävän häät, joten olisi tietysti mukava juhlistaa niitä myös muutamalla lasillisella viiniä. Ja tietenkin sitten on sekin puoli, että jos jätän juomatta niin tarkkasilmäisimmille joutuu selittelemään että miksi ei juo.
Tämä on kolmas kuukausi yritystä, joten toiveet onnistumisesta elää vielä. Nyt on dpo9 ja ei ainakaan mitään sellaista varmaa oloa ole että olisi tärpännyt.
Onkohan liian aikaista testata?
Itse joisin korkeintaan yhden tai kaksi lasillista. Harmittaa muuten, jos parin päivän päästä on plussa testissä.
Dpo 10 näkyy jo monilla haalea viiva testissä.
Alkoholi ei voi vaikuttaa sikiöön ennen kuin napanuora kehittyy eli jos alkio on vasta kiinnittynyt niin ihan hyvin voit myutaman ottaa. Änkyräkännejä nyt ei tietenkään kannata vetää mutta pari lasia viiniä ihan hyvin.
Eiköhän aika moni vauva ole saanut alkunsa äidin ja iskän nautittua vähä ilolientä :D
Taitaa olla yksi Suomen syntyvyyden peruspilareita. En olisi hirveän huolissani kunhan vain itse raskauden aikana ei juo tai muutenkaan liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei voi vaikuttaa sikiöön ennen kuin napanuora kehittyy eli jos alkio on vasta kiinnittynyt niin ihan hyvin voit myutaman ottaa. Änkyräkännejä nyt ei tietenkään kannata vetää mutta pari lasia viiniä ihan hyvin.
Kyllä alkoholi voi vaikuttaa ihan heti Äidistähän alkio ravinnonkin saa.
Samaa mieltä, että pari voi ottaa.
Itsellä yritys kesti kaksi vuotta. Baari-iltoja vältin aina kierron lopulla, mutta en nyt täysraitis ollut paria vuotta.
Joisin. En nyt välttämättä hirveitä, mutta kohtuullisesti.
Minulla sitä yrittämistä kesti melkein kaksi vuotta, vaikka olen nuori ja terve. Joten aika monet illanvietot olisi saanut jättää välistä tuon vuoksi.
Toki ei olisi mikään pakko juoda, mutta en lähtisi normaalia elämää rajoittamaan sen takia.
Se parikin voi vahingoittaa vauvanalkua.
Ottaisin häissä sen onnittelumaljan ja ruuan kanssa viiniä mutta en enempää. Jos haluat enemmän juoda, niin tee testi, joka näyttää 6 päivää ennenkuin kuukautisten pitäisi alkaa.
Meillä on yritystä jo vuosi takana. Ei sitä elämää voi siksi aikaa tauolle laittaa. Tässä vaiheessa ei halua testailla turhia kaikkia illan viettoja varten, vaan odotan, että on aihetta epäillä, että on tärpännyt. Itse olen vähentynyt alkoholin käyttöä niin, että tulee otettua vain lasi tai pari. Kokonaan juomatta jättäminen herättää ikävä kyllä aina kysymyksiä. En myöskään kieltäydy pehmeistä juustoista, korvasienistä, sushista tai siemenleivistä ennen kuin on kaksi viivaa tikussa.
Voit vetää kunnon kännit. Ei vaikuta tuossa vaiheessa mihinkään, paitti aamuiseen päänsärkyyn.
Munasolujen kehittyminen vie monta kuukautta. Tähän alkoholi voi jotenkin vaikuttaa. Esim. Ivf-hoidoissa pienikin määrä alkoholia heikentää tulosta olennaisesti jostain syystä.
Hmm. Miksi kommentit 8 ja 9 saavat alapeukkuja, mutta 11 yläpeukkuja, vaikka kaikissa on sama neuvo?
Tee testi. Itse join lomalla muutaman dpo 9 ja 10, kun testit olivat täysin negoja. Dpo 11 tuli haaleaakin haaleampi viiva, ja siihen jäi alkoholi, kunnes vauva syntyi (ja tietysti muutamaksi kuukuaudeksi sen jälkeen). Halusin testata mahd aikaisin ja jättää alkon heti pois, jos mitään viitteitä on, mutta nauttia parista juomasta, mikäli en ole raskaana tai ei näy testissä.
Ap, täällä eka vastaaja, musta hyvä idea tuo että testaisit juuri ennen häihin lähtöä. :) löysin vielä tämmöisen artikkelin jossa kehotettiin olemaan varovainen, mutta siinäkin aikaisin tarkoittaa kolmea viikkoa ja sulla olisi max reilu viikko. Eli tuonkin jutun perusteella joisin illan aikana pari mutta en humalaan, vaikka muakin kyllä harmittaisi sun tilanteessa. Tsemppiä joka tapauksessa lapsen yrittämiseen ❤ mulla kesti 6kk ja silloin se tuntui pitkältä ajalta. https://yle.fi/uutiset/3-8683206
Mittaisin omia aamulämpöjä ja lisäksi testaisin hääpäivän aamuna. Jos ei lämmössä tai testissä merkkejä, uskaltaisin ottaa viiniä ihan rauhassa.
Kannattaa miettiä, kuinka tärkeää se alkoholi oikeasti on.
Meillä ensimmäisessä ultrassa selvisi, että raskaus oli jo kuukauden pidemmällä. Edelliset "menkat" olivatkin olleet ns. kiinnitysvuoto, joten ei tullut mieleenkään tehdä raskaustestiä niihin aikoihin, vaan vasta seuraavan vuodon jäädessä pois tehtiin ja plussattiin.
Onneksi päätin alusta asti olla koko yrittämisen ajan ilman alkoholia, sillä sitten ei tarvinnut uutisen kuullessa miettiä, oliko alkoholi voinut vaikuttaa esim. rakenteisiin. Tosin vähän juon muutenkaan, auditissa 1p.
Ja yritettiin puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, täällä eka vastaaja, musta hyvä idea tuo että testaisit juuri ennen häihin lähtöä. :) löysin vielä tämmöisen artikkelin jossa kehotettiin olemaan varovainen, mutta siinäkin aikaisin tarkoittaa kolmea viikkoa ja sulla olisi max reilu viikko. Eli tuonkin jutun perusteella joisin illan aikana pari mutta en humalaan, vaikka muakin kyllä harmittaisi sun tilanteessa. Tsemppiä joka tapauksessa lapsen yrittämiseen ❤ mulla kesti 6kk ja silloin se tuntui pitkältä ajalta. https://yle.fi/uutiset/3-8683206
Kiitos tsempeistä ja muillekin kiitos mielipiteistä. ❤️
Testaan huomenna aamulla varalta, mutta vaikka näyttäisi vielä negatiivista niin taidan varuilta pysytellä vain siinä onnittelumaljassa ja ruokaviinissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on pötyä. Alkio saa alusta asti ravintonsa äidiltä.
En joisi paljoa, koska tiedän että miettisin asiaa jälkeenpäin. Uskaltaisin kuitenkin juoda pari annosta, koska olisi kuitenkin epätodennäköistä että olisin raskaana jos kerran jonkun aikaa on jo ollut yritystä. Toisaalta, itse kyllä jotenkin vaistosin raskauden silloin kun tärppäsi, ja osasin siksi välttää kiellettyjä juttuja. Tähän ei toki kannata luottaa..