Mikä on hyvä palkka naiselle?
Olen vajaa 40-vee nainen ns. ”valkokaulusalalla”. Palkkani on bruttona 4800€ kuukaudessa. Minulla on akateeminen tutkinto. Työni on välillä hektistä, nyt minulle tarjottiin vähän helpompaa hommaa, mutta palkka putoaisi noin 500€ kuukaudessa...
Jäin miettimään, että minulla ei oikeastaan ole kokemusta siitä, mitä naiset yleensä tienaavat muutenkaan. Tuo 500€ kirpaisee, enemmän kuitenkin henkisesti kuin taloudellisesti. Mieheni on hyvässä asemassa omassa työssään. Kiinnostaisi tietää, että mikä on naisten mielestä naiselle nykyään hyvä palkka? Valintaani en tee sen perusteella toki, mutta en tiedä miksi palkan alennus tuntuu niin vaikealta. Vaikka helpommalla pääsisi. Onko tämä vain lama-ajan lapsen ahdistusta? Perheessämme on kolme kouluikäistä lasta.
Kommentit (23)
Miten tämä liittyy siihen, että olet nainen? Palkka työtehtävän ja osaamisen mukaan. Vai onko tämä provo?
Oletko laskettanut veroprosenttisi 500 € alemmalla palkalla, että paljonko loppujen lopuksi häviäisit nettona?
Jos on mieluisampi työ ja pörssi kestää pienemmän palkan niin toki vaihdat työmaata.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy siihen, että olet nainen? Palkka työtehtävän ja osaamisen mukaan. Vai onko tämä provo?
On. Siis provo.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen tutkinto ja ei tiedä mitä naiset keskimäärin tienaa 🤣🤣🤣🤣
No eihän tässä sitä kysytty!
Itse saan palkkaa 3600 ja minulla on myös akateeminen tutkinto. Olen käsittääkseni ”keskipalkkainen” ja naisten keskipalkkahan on alle tämän. Itse en välitä nostaa palkkaani tlitunneilla, sillä noiden tuoma stressi ja ajankulu ei ole mielestäni niistä saatavan palkanlisän arvoista. Lisäksi veroprogressio kasvaa hurjaa vauhtia jo tässä 3000 ja 4000 euron välissä, joten sinulla tuo 500 euron palkanalennus on todennäköisesti käteenjäävässä palkassa vähempi.
Lapsellinen aloitus. Palkkasi on se mitä panoksellasi ansaitset. Ihan turha kitistä toissijaisilla tekijöillä jos ei vastaa kuvitelmiasi omasta arvostasi. Maailmassa on paljon miehiä jotka tekee ihan kitupalkalla erinomaista työtä vaikka ansaitsisivat paremman korvauksen vaivoistaan.
Täällä kunnan virassa oleva keski-ikäinen akateeminen nainen. 3600e tulee kuussa.
Vaikuttaa todella paljon ala ja missä alueella asut. PK-seudulla on jopa 20% korkeammat palkat kuin kehäkolmosen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Naisen palkka on 80 senttiä.
Kyllä 80 senttiä on ihan liikaa, jotkut väittävät että 20 senttiä on varsin riittävä.
Riippuu varmaan aika paljon siitä, mitä se nainen tekee työkseen??
Emme asu pääkaupunkiseudulla. Ja kyllä, akateeminen tutkinto on, perus mediaanit on kyllä tiedossa, kunhan halusin kuulla naisten mielipiteitä...
AP
Olen myös akateeminen nainen ja tiedaan bruttona n.4500€. Ystäväni kuulemin tienaavat lähelle samoja summia. Suurinosa naisista työskentelee Suomessa kuitenkin matalapalkka-aloilla, joten luulen, ettei tuo palkka ihan normi liksaa naisille ole.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan aika paljon siitä, mitä se nainen tekee työkseen??
Vastaan koulutuksista isossa organisaatiossa. Oma tiimi, noin 2600 koulutettavaa heillä.
AP
Naiset kun sanoo, että työ on hektistä se yleensä tarkoittaa että eivät ole päteviä työtehtäviin nähden.
Kunhan se on enemmän kuin vastaavaa työtä tekevällä miehellä. Koska naiset yleensä hoitaa hommat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kissa kiitoksella elää...!
Vierailija kirjoitti:
Naisen palkka samoista tehtävistä on keskimäärin 96% kertoo Tilastokeskus. Loppu 16% selittyy alakohtaisilla eroilla ja pienemmillä työtunneilla ja kokemusvuosilla.
Akateeminen tutkinto ja ei tiedä mitä naiset keskimäärin tienaa 🤣🤣🤣🤣