Maratonkoululaiset ja muutkin
Mikä on pisin lenkkinne ja mitä kokemuksia teillä on pidemmistä juoksu lenkeistä.
Mitä pitäisi tietä ja osata ja ymmärtää, kun ensimmäinen maraton on vielä juoksematta?
Itse olen juoksennellut varsin usein noita 30 km lenkkejä, mutta koitan nyt rajoittaa lenkkien pituudet tuonne 3 h pituisiksi. Tänään meni PK lenkki kolmessa tunnissa 22,6 km. Hinku olisi kyllä ollut juosta pidempään, mutta suositeltiin tuota max 3 h. Ei vain ihan tunnu että olisi ollut lenkillä, kun se jäi tavallaan kesken.
Hiertääkö varusteet (kalsarit) ja miten tärkeinä pidätte hiilihydraatin saantia lenkin aikana. Toistaiseksi olen ihan vedellä mennyt nuo pisimpäni, eli 30 + km lenkit. Onko matkan varrella tankkamisesta suurtakin hyötyä?
Vinkkejä ja kokemuksia kaipaava, ensimmäiselle maratonille tähtäävä.
Kommentit (6)
Vitoselta ihan hyviä vinkkejä.
Lisäisin vielä juoksualustan, eli ainakin osa lenkeistä kannattaa juosta samalla alustalla kuin tuleva mara (jos esim. asfalttikisa niin huolehtia että jalka tottunut asfaltilla juoksuun).
en tiedä, paula heinosen mukaan jokainen juostu maratoni lyhentää elämää 10 kk, kun ei siis ole ihjan terveellinen kropalle ..
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 21:20"]
Mikä on pisin lenkkinne ja mitä kokemuksia teillä on pidemmistä juoksu lenkeistä.
Mitä pitäisi tietä ja osata ja ymmärtää, kun ensimmäinen maraton on vielä juoksematta?
Itse olen juoksennellut varsin usein noita 30 km lenkkejä, mutta koitan nyt rajoittaa lenkkien pituudet tuonne 3 h pituisiksi. Tänään meni PK lenkki kolmessa tunnissa 22,6 km. Hinku olisi kyllä ollut juosta pidempään, mutta suositeltiin tuota max 3 h. Ei vain ihan tunnu että olisi ollut lenkillä, kun se jäi tavallaan kesken.
Hiertääkö varusteet (kalsarit) ja miten tärkeinä pidätte hiilihydraatin saantia lenkin aikana. Toistaiseksi olen ihan vedellä mennyt nuo pisimpäni, eli 30 + km lenkit. Onko matkan varrella tankkamisesta suurtakin hyötyä?
Vinkkejä ja kokemuksia kaipaava, ensimmäiselle maratonille tähtäävä.
[/quote]
Olen päättänyt että puolikas on minulle harrastelijana ihan riittävän haastavaa. Pisimmät pk lenkit ovat olleet vähän yli puolikkaan eli jotain 23km ja aikaa niihin on menny noin 2:30. Puolikas on menny vähän alle kahteen tuntiin.
Vesi pulloa olen pitänyt mukana 16km ja sitä pidemmillä lenkeillä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 21:38"]
en tiedä, paula heinosen mukaan jokainen juostu maratoni lyhentää elämää 10 kk, kun ei siis ole ihjan terveellinen kropalle ..
[/quote]
Niinpä niin, Suomessakin on miehiä jotka ovat juosseet yi 200 maratonia. Ilman maratoneja he olisivat siis eläneet 240 vuotiaksi.
Voin uskoa että äärimmäinen huippu-urheilijan kisasuoritus voi lyhetään elinikään 10kk, mutta ei harrastelijan maratonissa mennä niin äärirajoilla.
Olen juossut yhden maratonin. Pisin lenkki sitä ennen oli 24 km, eli vähän yli puolikas, ja hyvin pärjäsin silti. Muutama vinkki:
-osta riittävän isot lenkkarit, maratonia ei voi juosta oman normaalikoon kengissä, ellei sitten halua, että varpaiden kynnet irtoavat seuraavien viikkojen aikana.
-älä juo joka pisteellä Gatoradea tms urheilujuomaa, siitä tulee todella yököttävä olo. Vedellä ja geeleillä selviää.
-pari päivää ennen kunnon tankkausjuomakuuri, ja samana päivänä pelkkää hiilaria.
Mitäs muut ovat kokeneet?
Kiva lukea, että noinkin lyhyillä kuin 24 km lenkilä voisi suunnata maratonille. Niin salaa toivonkin, mutta itseäni pelottaisi, kun matka melkein tuplaantuu ja se huomattavasti rankempi osuus olisi edessä. Energiaahan riittää hienosti puolikkaalle, mutta sen jälkeen onkin jo ihan eri asia.
ap