Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjätä puolivuotiaan kanssa sunnuntaihin ilman korviketta?

Vierailija
19.04.2013 |

Tilanne siis se, että maitoallergisella vauvalla kokeilussa uusi korvike eikä se sovi vauvalle, koska vauva oksentaa kaikki maidot ja iho on rikki. Sain soittoajan lääkärille vasta sunnuntaille. Siihen asti pitäisi siis pärjätä ilman korviketta, koska tuota en voi vauvalle juottaa. Vauva juo mielellään vettä, koska siitä ei tule kipeäksi. Kiinteitä syö myös hyvin eli päivisin pärjäämme kyllä kiinteillä ja vedellä. Ongelmana on yöt, sillä vauva herää vielä välillä syömään maitoa öisin. Vesi tuskin kelpaa yöllä, eli miten tuon yömaidon voisi korvata?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö veteen tehty velli?

Vierailija
2/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voisinkin kokeilla. Vaan millä saan kaurahiutaleet niin pieniksi, että tulevat vellitutista läpi?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten olisi mannavelli? sen saa aika "hienoksi" :)

Vierailija
4/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morttelilla. Eikö kaupasta saa sellaisia valmisvellejä tetroissa? Sellaista sitten jatkat hieman vedellä.

Ja sitten kysymys että eikö rintamaitokaan käy? Jos vaan laittaisit sille yöllä tissin suuhen,vauva voi olla tyytyväinen vaikka sieltä ei mitään tulisikaan, monestihan se on vaan tapa tuo yösyöminen tuon ikäisellä eikä oikea nälkä jos syö tuhdin iltapalan. Vai olenko väärässä, siitä on hirvittävän kauan kun mulla on ollut puolivuotias ja sekin oli rinnalla.

Vierailija
5/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura on ainoa vilja, joka käy vauvalle. Muille on allerginen :-(

ap

Vierailija
6/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisvelleissä on maitoa ja rintamaito ei käy enää, koska olen lopettanut imetysdieetin. Vauvalla siis paljon allergioita enkä voi yrittää imetystä, koska jos maitoa vielä vähän tulisikin, se aiheuttaa vauvalle kovat oireet.

ap

Vierailija
8/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikkeitahan myydään apteekissa myös ilman reseptiä. Ovat vaan turkasen kalliita varsinkin jos eivät sitten sovikaan. Ja ongelmana on mitä korviketta lähtisi kokeilemaan.

Mikä maito oli ennen tätä kokeilua käytössä?

OLisiko mahdollista saada apua toiselta lääkäriltä? On aika pitkä aika pienelle olla ilman korviketta, onneksi hänelle kuitenkin soseet maistuvat.

Onhan tuo kaura testattu sopivaksi, nyt ei uutta lajia kannattaisi mielestäni aloittaa.

Aikoinaan meillä oli maito pitkään hakusessa ja muistaakseni Nutri junior oli sitten sopiva (ei mitään maidon ainesosia eikä soijaa). Sitä käytettiinkin lääkärin suosituksesta yli 2 vuotiaaksi kun allergioita oli niin paljon.

Vierailija
9/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan niitä valmiita kauravellejäkin kaupassa, kandee kokeilla niitä, laimentaa vaikka vähän vedellä. Itse tuossa tilanteessa kokeilisin myös laittaa vaikka muutaman tipan tuoremehua ja loput vettä josko se menisi yönhämyssä maidon sijasta. Tsemppiä teille kovasti ja toivottavasti pienen asiat selviävät ja saatte ruokavalion kuntoon.

Vierailija
10/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaurajauhosta velliä.

Vierailija
11/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kasvattetiin kauralimalla. Keität ihan sikalöysää kaurapuuroa ja siivilöit tiheän siivilän läpi sattumat pois.

Vierailija
12/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:30"]

Sitä voisinkin kokeilla. Vaan millä saan kaurahiutaleet niin pieniksi, että tulevat vellitutista läpi?

ap

[/quote]

Itse olen vastaavassa tilanteessa saanut hiutaleet riittävät pieniksi sauvasekoittimella! Riittävän kauan vaan jurruutat kuivassa kulhossa, menevät ihan "jauhoiksi". 

Vierailija
13/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika montaa eri apteekin korviketta jo kokeiltu. Itse asiassa en tiedä, onko jäljellä enää mitään, mikä voisi käydä. Tämä viimeisin kokeilu oli Profylac eikä siis sovi vauvalle. Sen takia en oikein tiedä, mitä sieltä apteekista omin päin voisin vielä käydä ostamassa. Aika monessa korvikkeessa on soijaa jossakin muodossa ja vauva on allerginen soijallekin. Kaura kyllä sopii vauvalle. Sitä hän on syönyt jo kuukauden eikä mitään ongelmia ole ollut sen kanssa.

ap

Vierailija
14/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:30"]

ap

[/quote]

Itse olen vastaavassa tilanteessa saanut hiutaleet riittävät pieniksi sauvasekoittimella! Riittävän kauan vaan jurruutat kuivassa kulhossa, menevät ihan "jauhoiksi". 

[/quote]

Hassua ettette tiedä että jauhoistakin voi keittää velliä.

Vierailija
15/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maitoa käytitte ennen allergiakorvikekokeilua? Voisiko siihen palata? Mitä korviketta kokeilitte?

Kauramaito on vettä parempi vaihtoehto, mutta tarkista että kaikki kauramaidon ainesosat on vauvalle ennalta tuttuja (eli eivät allergisoi).Pitkän päälle kauramaito ei ole riittävän ravintorikasta.

Muksun kaurapuurojauhe (saa hiukankin isompien ruokakauppojen vauvanruokahyllystä) ei sisällä muuta kuin kauraa ja siitä tulee aivan sileä puuro/velli. Samalla firmalla on myös vastaava riisipuurojauhe.

Vierailija
16/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita neuvolaan ja kysy?

Vierailija
17/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokeiltiin myös monta vaihtoehtoa. Meille sopiva oli lopulta Nutramigen 2. Meillä suurin ongelma oli maissi, jolle lapsi oli myös allerginen (mm. neocate ei sopinut tämän vuoksi). Nutramigenissa on myös maissia, mutta se on jalostetumpaa (ei niin paljon proteinia sisältää), kuin esim. neocaten maissi.

Suurimmalle osalle vaikeasti allergisista tuo neocate on kuitenkin paras ratkaisu.

Vierailija
18/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:55"]

Soita neuvolaan ja kysy?

[/quote]

Ohis, mutta meidän neuvolaan saa yhteyden 2x viikossa tunnin ajan - jos saa... Tämä Turussa.

Ap: Käy ostamassa niitä kaura"hituja", mitä ne nyt on nimeltään, samanlaista kuin esim. mannahiutaleet. Jotain lasten ensipuuroja ne kai on, niistä vaan tarpeeksi löysää kun keittää niin hyvä tulee.

Vierailija
19/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin näitä korvikkeita alettiin testata, imetin vauvaa. Lopetin sen, koska en jaksanut enää sitä kamalaa dieettiä, jossa en saanut syödä juuri mitään. Vauva on siis allerginen ainakin maidolle, soijalle, kananmunalle, kotimaisille viljoille, paitsi kauralle, useille kasviksille ja hedelmille, mausteille yms. Häntä ei saatu täysin oireettomaksi mun tiukalla ruokavaliollakaan ja siksi katsottiin, ettei ole enää järkeä jatkaa imetystä & dieettiä, koska dieetti oli mulle tosi raskas ja välillä vauva oireili silti jonkin syömäni ruoan takia. Eli siihen ei paluuta ole, koska en ole enää välttänyt noita ruokia, joista vauva saa oireita.

Kiitos tuosta Muksun kaurapuurojauhe-vinkistä. Katselen sitä kaupasta ja yritän velliä. Tarkistan myös kauramaidon ainesosat, josko se kävisi vauvalle hätävaraksi. Kiitos avusta!

ap

Vierailija
20/37 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva hetki vierottaa yösyömisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi