Miten määritellään hyvä kunto?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Puolustusvoimien kuormittavan ulkotyön vaatimukset näyttävät minimitasolta hyvälle peruskunnolle mutta ei tuo vielä nuorille miehille ole kummoinenkaan taso.
https://mpk.fi/wp-content/uploads/2020/02/Tavoitetasot.pdf
Minun mielestäni hyväkuntoisen alle kolmekymppisen miehen pitäisi
- juosta Cooperin testissa n. 3200 metriä,
- viisikymmentä punnerrusta minuutissa
- kuusikymmentä istumaannousua minuutissa
- viisitoista leukaa myötäotteella
- 250cm vauhditonta pituutta
Ensimmäiseen ja viimeiseen en ole koskaan pystynyt. 3000 metriäkin oli täysin mahdoton saavutus. Nyt kuusikymppisenä olen kokeillut vain tuota punnerrusta. Pääsin enää 43:een, aikaa olisi ollut vielä, mutta yhtäkään ei enää noussut.
Kohta eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolustusvoimien kuormittavan ulkotyön vaatimukset näyttävät minimitasolta hyvälle peruskunnolle mutta ei tuo vielä nuorille miehille ole kummoinenkaan taso.
https://mpk.fi/wp-content/uploads/2020/02/Tavoitetasot.pdf
Minun mielestäni hyväkuntoisen alle kolmekymppisen miehen pitäisi
- juosta Cooperin testissa n. 3200 metriä,
- viisikymmentä punnerrusta minuutissa
- kuusikymmentä istumaannousua minuutissa
- viisitoista leukaa myötäotteella
- 250cm vauhditonta pituutta
Ensimmäiseen ja viimeiseen en ole koskaan pystynyt. 3000 metriäkin oli täysin mahdoton saavutus. Nyt kuusikymppisenä olen kokeillut vain tuota punnerrusta. Pääsin enää 43:een, aikaa olisi ollut vielä, mutta yhtäkään ei enää noussut.
Nuo punnerrukset on kyllä vähän siinä ja siinä kunnon mittarina. Niitä kun on "punnerruksia", eli sellaista puolivillaista nytkyttämistä, ja sitten oikeita punnerruksia eli rinta lattiaan ja siitä kädet suoraksi taas ylös. Kokeilkaapa joskus.
Käytännön kannalta hyväkuntoinen ihminen jaksaa mm.
- kävellä portaat ylös kuudenteen kerrokseen hengästymättä ilman taukoja ja on samantien toimintakykyinen
- juosta TÄYSIÄ 200 metrin matkan
- uida kilometrin ilman taukoja 30 minuuttiin
- tehdä väh. yhden ns. palomiespunnerruksen, eli vetämään itsensä riipunnasta tangolle ja nostamaan siitä yli
- nousta makuuasennosta istumaan ja siitä ylös ilman käsien apua
- kantaa täysiä kauppakasseja n. 1500 metrin matkan alle 15 minuutissa
- kantaa n. 20-30 kilon taakan sujuvasti ja ongelmitta lyhyen matkaa
Jos et pysty noista johonkin, niin sitten vaan treeniä! Todella moni huonokuntoinen ja treenaajakin sortuu ajatteluun, jossa punnerretaan ja juostaan jonkun epämääräisen "kunnon" vuoksi. Ehei, sitä kuntoa treenataan sen vuoksi että jaksaisi tehdä asioita.
Nuo mittaa siis ihmisen kykyä toimia arkielämän tilanteissa joissa:
- hissi on rikki ja kotiin pitäisi päästä sammuttamaan päälle unohtunut liesi
- nukuttu pommiin ja pitäisi ehtiä viimeisiin bussiin!
- pitää käydä hakemassa ulapalle eksynyt lapsi turvaan; matka ylimitoitettu jotta suoritus olisi varma!
- pudottu parvekkeelta käsien varaan ja pitäisi jaksaa nostaa itsensä takaisin turvaan :o
- liukastuttu, kaaduttu, kädet on murtuneet ja apua pitäisi päästä hakemaan
- kaupassa pitäisi käydä vaikka auto on rikki; 15min sen vuoksi ettei kylmäketju saa katkea liian kauksi aikaa
- matkalaukkua pitäisi roudata