Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisten suhtautuminen lapsen koulumenestykseen

Vierailija
02.07.2020 |

Sekä siskoni että veljeni säälivät avoimesti lastani joka on hyvä koulussa. Siskon mielestä lapsi uupuu takuuvarmasti ja veljeni mielestä lapsen lapsuus on ilotonta koulumenestyksen takia.

Kateuttako tämä on? Vai miksi aikuinen laukoo tuollaisia lapselle? Kuuntelin itae koko lapsuuteni heiltä samaa. Miten olen vain ahkera ja tyhmä. He kuulemma luonnostaan älykkäitä eivätkä siksi viitsi päntätä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisia mistä? Koulumenestyksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten ihminen elämässä pärjää. Sitä pärjäämistä mitataan ihan muilla mittareilla, kun esim. kouluksen kautta päätymistä mersun rattiin. 

Pitäsi varmaan deletoida tämä vastaus sillä kateelliseksi minun luullaan.

Vierailija
2/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisia mistä? Koulumenestyksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten ihminen elämässä pärjää. Sitä pärjäämistä mitataan ihan muilla mittareilla, kun esim. kouluksen kautta päätymistä mersun rattiin. 

No miksi sitten nälviä lasta??? Mikä saa aikuisen ihmisen käyttäytymään noin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuisiko kokemukseen? Itse seuraan vierestä mieheni lasta joka uupuu ja hänellä on alkanut se iloisuus katoamaan, kun se menestys ei enää tulekaan helpolla ja niitä pettymyksiä tulee kun se numero olikin kasia eikä enää esim. käytöksestä irronnut sitä kymppiä. Minä ainakin tunnen aitoa huolta meidän nuorista, jotka on loppuun palaneita ennen kuin ovat siellä itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä.

Vierailija
4/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko susta ok, että aikuinen nälvii lasta lapsen kuullen?

Vierailija
5/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro mitään lapsen koulumenestyksestä ja sano myös lapselle ettei vastaa uteluihin.

Vierailija
6/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä näet peikkoja kaikkialla, kun he sinun lapsuudessa sitä ja tätä? 

Vierailija
7/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuisiko kokemukseen? Itse seuraan vierestä mieheni lasta joka uupuu ja hänellä on alkanut se iloisuus katoamaan, kun se menestys ei enää tulekaan helpolla ja niitä pettymyksiä tulee kun se numero olikin kasia eikä enää esim. käytöksestä irronnut sitä kymppiä. Minä ainakin tunnen aitoa huolta meidän nuorista, jotka on loppuun palaneita ennen kuin ovat siellä itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä.

Siskoni on lapseton ja veljellä yksi adhd-poika.

Minun lastani eivät edes kunnolla tunne, eikä hän todellakaan mitenkään raada koulussa.

Ja onko se nälviminen sitten oikea tapa ”huolehtia”?

Vierailija
8/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai minä näen, kun päin naamaa vittuilevat lapselleni!

Vierailija
9/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisaruksesi eivät osaa käyttäytyä, niin pidä lapsesi heistä erossa. Voit ensin sanoa, että eivät kommentoi lapselle mitään negatiivista. Ja mistä he ovat kuulleet, miten lapsella menee koulussa?

Vierailija
10/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ sanot ihan itse sukulaisillesi, että pitävät turpansa kiinni ja jos eivät pidä, niin SINÄ pidät heidät erossa lapsestasi. Jos et pysty sitä tekemään, niin ei auta valittaa.

Vierailija
11/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samaa. Kyse on ihan vaan kateudesta. Oma koulumenestys ja sen myötä työmenestys on näillä vähän sitä ja tätä. Omien lastensa koulumenestys heikkoa, eikä sitä edes tueta mitenkään. No, eihän ne oikein voi kun oma yleisivistys on olematon ja asenne on se että ei koulutiedoilla ja -taidoilla tee mitään. Toisten lasten menestys on näille liikaa, aiheuttaa kateutta joka taas aiheuttaa vähättelyä. 

Ja aiemmalle kommentoijalle. Kyllä se koulumenestys yleensä merkitsee myös elämässä menestymistä. Toki osa ei menesty ja myös sieltä koulupudokkaista nousee menestyjiä. Mutta suurin osa koulunsa hyvin hoitaneista myös menestyy elämässään muutenkin ihan hyvin. Suurin osa syrjäytyneistä kun on niitä koulussa huonosti menestyneitä.

Vierailija
12/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro mitään lapsen koulumenestyksestä ja sano myös lapselle ettei vastaa uteluihin.

Minkä takia te vanhemmat sitten tosiaan kehuskelette sillä lapsen koulumenestyksellä? Tai lapsi miksi lapsi sillä kehuskelee? Kyllä mä sen lapsen ymmärrän, kun hän oppii esimerkistä kun siellä kotona sitä lasta palvotaan lähes toisena päivätyönään ja sitten lapset odottaa tätä myös muilta aikuisilta. 

Vierailija
13/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai minä näen, kun päin naamaa vittuilevat lapselleni!

Sinä olet se linkki lapsen ja sukulaistesi välillä.

Vierailija
14/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan samaa. Kyse on ihan vaan kateudesta. Oma koulumenestys ja sen myötä työmenestys on näillä vähän sitä ja tätä. Omien lastensa koulumenestys heikkoa, eikä sitä edes tueta mitenkään. No, eihän ne oikein voi kun oma yleisivistys on olematon ja asenne on se että ei koulutiedoilla ja -taidoilla tee mitään. Toisten lasten menestys on näille liikaa, aiheuttaa kateutta joka taas aiheuttaa vähättelyä. 

Ja aiemmalle kommentoijalle. Kyllä se koulumenestys yleensä merkitsee myös elämässä menestymistä. Toki osa ei menesty ja myös sieltä koulupudokkaista nousee menestyjiä. Mutta suurin osa koulunsa hyvin hoitaneista myös menestyy elämässään muutenkin ihan hyvin. Suurin osa syrjäytyneistä kun on niitä koulussa huonosti menestyneitä.

Hohhoijaa taas. Kannattaa ehkä jättää vähemmälle seurustelu näiden tyyppien kanssa ja keskittyä omaan elämään. On sinulla murheet.

Vierailija
15/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös miksi aikuiset käyttäytyvät noin. Lapsen serkun eno nälvii siskonsa lapsia todella epämiellyttävästi. Lasten äiti on ilmeisesti saanut itse kuulla samaa ivaa jo lapsena. Eno itse vaikuttaa yksinkertaiselta tyypiltä, joka ei ole koulussa menestynyt, toisin kun taas siskonsa lapsineen.

Vierailija
16/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko susta ok, että aikuinen nälvii lasta lapsen kuullen?

Tässä on nyt tilanne esitettynä vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna, enkä ole ollut läsnä noissa tilanteissa. Sen olen oppinut, että värikynät on oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuisten käytöön ja kun elämämme tässä uhriutumisenkulttuurissa, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri kun kaikki ei mene tismalleen oikein heidän tahtomalla tavalla niin liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisiä asioita. 

Vierailija
17/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia te vanhemmat sitten tosiaan kehuskelette sillä lapsen koulumenestyksellä? Tai lapsi miksi lapsi sillä kehuskelee? Kyllä mä sen lapsen ymmärrän, kun hän oppii esimerkistä kun siellä kotona sitä lasta palvotaan lähes toisena päivätyönään ja sitten lapset odottaa tätä myös muilta aikuisilta. 

Saako keskiarvon kertoa, jos sitä joku kysyy?

Vierailija
18/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he duunareita? Olen huomannut, että matalasti koulutetuilla on hyvin vahvoja ja mustavalkoisia käsityksiä mm. koulutukseen liittyvistä asioista. Kaikki pärjääminen ja menestyminen, sekä korkeammalle tähtääminen on paheksuttavaa ja jotain mistä voi kailottaa kylillä, että ”mikähän herra sekin luulee olevansa!”.

Oletan, että taustalla on jokin alemmuudentunne siitä kun itsellä ei ole rahkeet ja sinnikkyys riittäneet opiskella, ja kuvitellaan että niillä ”herroilla” on niin paljon parempi ja rikkaampi elämä, vaikka duunari tietää omasta mielestään kaiken paremmin, hänhän sentään tekee oikeaa työtä(!), ja olisi ansainnut isomman palkan kuin korkeasti koulutettu ja vaativassa ja vastuullisessa asiantuntijatyössä oleva henkilö. Duunarikulttuuriin kuuluu muutenkin kaiken sellaisen lyttääminen mistä ei itse ole kiinnostunut tai mitä ei ymmärrä. Kai sekin jonkinlaista yksinkertaisuutta ja sivistyksen puutetta on.

Joissain tapauksissa on toki totta, että lapsella jostain syystä on tarve tavoitella pelkkiä kymppejä, ja elämä on ilotonta ja raskasta puurtamista ja epäonnistuminen on maailmanloppu, mutta tässä tuskin oli siitä kysymys.

Vierailija
19/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeyttä ja kateutta vaikuttaa olevan ap:n tapauksessa. Muistan kun itse olin lapsi, niin minua ja sisarustani jotkut lähisukulaiset ja tuttavat aina moittivat, että kuinka haitallista on koulumenestys, miten menee silmät, kun aina lukee jne. Nyt olemme molemmat korkeasti koulutettuja, menestyneet elämässä, onnellisia perheellisiä ihmisiä. Luottakaa omaan tekemiseenne. Nyt omat lapseni myös menestyvät todella hienosti. Usein ajatellaan, että koulumenestyjät ovat jotain hirveitä puurtajia, joilla elämä on ankeaa. Sekä minä että lapseni olemme aina tehneet ja harrastaneet kaikkea kivaa, nähneet ja kokeneet sekä matkustaneet paljon. Joillekin on myös vaikea käsittää, että jotkut oikeasti rakastavat opiskelua ja lukemista. Että se ei ole pakko vaan intohimo. Itse olin aina elokuussa ihan hurmiossa, kun jaettiin uusia koulukirjoja lukuvuodelle. Luin osan jo melkein samalta istumalta. Muista ap, että valtaosa hyvistä oppilaista menestyy myös elämässä. Jatkakaa samaa rataa! Suurimmasta osasta kympin oppilaista tulee lääkäreitä, opettajia, insinöörejä, ekonomeja, juristeja ja muita tieteilijöitä. Tämä maa tarvitsee sivistyneitä ihmisiä ja lahjakkaita ihmisiä enemmän kuin mitään muuta.

Vierailija
20/39 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menestyksestä ja ahkeruudesta ei saisi iloita ja pitäisi olla hiljaa noin tärkeästä asiasta. Saahan urheilumenestyksestäkin iloita (no ok, ei kateellisten mielestä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan