Alanvaihto sosionomista tradenomiksi?
Olen siis sosionomi (AMK) ja tuntuu, että niin väärällä alalla. Surkea palkka, 3-vuorotyö ja väkivallan uhka työssä. Olen miettinyt alanvaihtoa ja erityisesti tradenomin koulutus kiinnostaisi, kun tuntuu, että sillä pystyy työllistymään vähän joka puolelle. Nimenomaan siis liiketalouspuoli kiinnostaa, ei IT-tradenomi. Minulla on hyvä kielitaito, joten varsinkin kansainvälinen kauppa kiinnostaisi. Mutta mitä olen lukenut, niin tradenomeista on jo nyt ylitarjontaa eikä kaikille riitä työpaikkoja. Lisäksi tuo koronan synnyttämä talouskriisi mietityttää, että onko fiksua opiskella liiketaloutta, kun yrityksiä on mennyt konkkaan, ihmisiä lomautetaan ja paikkoja vähennetään. Sosiaaliala on paska ala, jota en suosittele kenellekään, mutta se ainakin työllistää, eikä mitkään koronat sitä uhkaa. Toista se on kaupan alalla.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mites ois koulusosionomin työ? Ei vuorotöitä eikä nyt ihan kauheasti sitä väkivallan uhkaakaan.
Meillä opettajakin sanoi että alanvaihtoa oli mielessä kuraattorityön takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-tradenomikokemukset kiinnostaisivat myös täällä.
IT-tradenomi on tosi heppoinen tutkinto. Joskus it-kuplan aikaan silläkin pääsi liikkeelle, mutta ei se nyt oikein it-alalle asiantuntijaksi kouluta. Täytyy muistaa, että vastassa on kansainväliset työmarkkinat.... Sitten tekoäly on vienyt ja vie kiihtyvää tahtia niitä matalan tason hommia it-alalta. Mielenkiintoinen pohdinta on se, että jos nyt ei junnuja pian enää tarvita, niin mistä jatkossa saadaan ne kokeneet seniorit.
Jos olisin sosionomi ja it-tranenomi niin työnäkymät kaikenlaiseen olisi monipuoliset. Atk-taitoja ja vuorovaikutustaitoja arvostetaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki on tuurista myös kiinni.
Itse olen YO merkonomi ja asiantuntijana pankissa. Siisti päivätyö, työaika liukuva, voin itse päättää myös teenkö etänä vai olenko toimistolla. Palkka 3100 eur ja lisäksi kerran vuodessa tulospalkkio (vastaa n kuukauden palkkaa). Palkallista lomaa 6 vkoa/vuosi + 2 pekkasvapaata.
Lisäksi hyvä etu on lähes korottomat asunto-/auto -ja korttiluotto lainat, jos niitä tarvitsee. Ja edulliset vakuutukset ja ilmainen kuntosali ja erittäin edulliset liikuntatunnit.
Olen ihan duunari ja aika tarkalleen sama juttu. Etätöitä ei voi tehdä eikä lainaa saa. Joskus vanhoina hyvinä aikoina oli vielä henkilöstökassa eli työnantajalla oli henkilöstölle omat pankkipalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele sosiaalityöntekijäksi.
Ei kannata. Palkka tonnin parempi mutta turvallisuus uhattuna kun elämänhallintapngelmaiset kostomielellä päätöksistä
Olen sos.tt. ja en koe väkivallan uhkaa työssäni ollenkaan. Sossuja on paljon ihan kivoissakin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen YO merkonomi ja asiantuntijana pankissa. Siisti päivätyö, työaika liukuva, voin itse päättää myös teenkö etänä vai olenko toimistolla. Palkka 3100 eur ja lisäksi kerran vuodessa tulospalkkio (vastaa n kuukauden palkkaa). Palkallista lomaa 6 vkoa/vuosi + 2 pekkasvapaata.
Lisäksi hyvä etu on lähes korottomat asunto-/auto -ja korttiluotto lainat, jos niitä tarvitsee. Ja edulliset vakuutukset ja ilmainen kuntosali ja erittäin edulliset liikuntatunnit.
Olen ihan duunari ja aika tarkalleen sama juttu. Etätöitä ei voi tehdä eikä lainaa saa. Joskus vanhoina hyvinä aikoina oli vielä henkilöstökassa eli työnantajalla oli henkilöstölle omat pankkipalvelut.
Pankkimaailma kuivaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Palkka tonnin parempi mutta turvallisuus uhattuna kun elämänhallintapngelmaiset kostomielellä päätöksistä
Olen sos.tt. ja en koe väkivallan uhkaa työssäni ollenkaan. Sossuja on paljon ihan kivoissakin töissä.Eli lukeudu niihin jotka ei kohtaa asiakkaita heidän kotiympäristössä.
Erä etä etä
Vierailija kirjoitti:
Eikö varhaiskasvatus olisi ok paikka sosionomille?
Jos varman työpaikan haluaa, tradenomi on epävarma koulutus. Toki jotkut tradenomit pärjää ja tienaa suht hyvin, mutta koulutus ei tätä takaa. Itse kouluttautuisin bioanalyytikoksi tai röntgenhoitajaksi.
Eli eritteitä ja säteilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-tradenomi on tosi heppoinen tutkinto. Joskus it-kuplan aikaan silläkin pääsi liikkeelle, mutta ei se nyt oikein it-alalle asiantuntijaksi kouluta. Täytyy muistaa, että vastassa on kansainväliset työmarkkinat.... Sitten tekoäly on vienyt ja vie kiihtyvää tahtia niitä matalan tason hommia it-alalta. Mielenkiintoinen pohdinta on se, että jos nyt ei junnuja pian enää tarvita, niin mistä jatkossa saadaan ne kokeneet seniorit.
Ei mene oikein jakeluun, miksi tämmöisiä heppoisia tutkintoja sitten oikein edes on. Miksi tuhlataan yhteiskunnan resursseja, jos ala ei työllistä. Miksi ihmiset kynsin ja hampain taistelevat näistäkin opiskelupaikoista, jotka eivät sitten ehkä työllistäkään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene oikein jakeluun, miksi tämmöisiä heppoisia tutkintoja sitten oikein edes on. Miksi tuhlataan yhteiskunnan resursseja, jos ala ei työllistä. Miksi ihmiset kynsin ja hampain taistelevat näistäkin opiskelupaikoista, jotka eivät sitten ehkä työllistäkään mihinkään.
Tunnen 12 it-tradenomia
Kaikki työllistyneet alalle
Tradenomin tutkinnolla voi työllistyä hyvinkin erilaisiin tehtäviin riippuen siitä, mihin erikoistuu opinnoissa ja minkälaista työkokemusta onnistuu saamaan. Tradenomin AMK tutkinto voi käytännössä olla tosi helppoa käsien heiluttelua tai todella haastavaa omista kurssivalinnoista johtuen. Kun sinulla on jo yksi AMK tutkinto, pyrkisin yliopistoon kauppatieteelliseen. Sinne voi päästä myös maisteriohjelmaan, jos on soveltuva alempi korkeakoulututkinto tai kouluun voi päästä myös opiskelemalla avoimessa yliopistoja x määrän kursseja tietyllä arvosanalla eli ei ole aina pakko mennä pääsykokeiden kautta. Kauppatieteellisellä alalla on oikeasti väliä, mikä tutkinto on. Juu, pankkiin voi päästä asiantuntijatehtäviin merkonomin tai tradenomin papareilla. Mutta oikeasti tiettyihin työtehtäviin vaaditaan ekonomin tutkinto. Etenemismahdollisuudet uralla laajenee, kun on maisterin tutkinto. Yliopistossa voisi olla myös laajemmat sivuainemahdollisuudet, joten näkisin että sinulla voisi olla monipuoliset erikoistumismahdollisuudet siellä tuon sosionomitaustankin takia.
Miksi, et pysyisi alalla joka työllistää? Arvostan sosionomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT tradenomit tekee aika helppoja juttuja. Voivat toimia It asiantuntijana jossain firmassa eli suunnitella tietojärjestelmiä yrityksen tarpeisiin ja tehdä atk hankintoja. Tai sitten sovelluskehitystä tai konsultointia monipuolisesti ihan missä vaan. Kilpailu työpaikoista on kovaa, koska samoja työpaikkoja hakee myös tietojenkäsittelytieteilijät ja tietotekniikan opiskelijat niin amk kuin yliopistopohjalla. Diplomi-insinööriä tuskin palkataan tradenomin hommiin tai ainakaan se DI ei pitkään niitä hommia tee, koska etenee urallaan todennäköisemmin haastavampiin työtehtäviin. Siinä mielessä jos IT puoli kiinnostaa, hakeutuisin opiskelemaan nimenomaan sitä IT puolta ja ottaisin sivuaineeksi kauppatieteellisen opintoja. Uramahdollisuudet monipuolistuivat huomattavasti. IT puolella on osaamista niistä oikeista kovista tekijöistä, jolloin sillä koulutuksellakin alkaa olemaan väliä.
IT tradenomin kohdalla myös tämä: tietojärjestelmien suunnittelu yrityksen tarpeisiin tarkoitaa siis sitä, että kartoitetaan yritykseltä, mitä he saattavat tarvita ja lopulta varsinainen työ ja softakehitys tilataan konsultilta. Omalle yritykselle laaditaan ja esitellään lopulta selkokielellä ohjeet, miten uutta softaa käytetään. Tukitoiminnot ulkoistetaan todennäköisesti toiselle firmalle.
Outoa puhetta siitä, että tradenomeja on liikaa? Eihän se ole mikään tiettyyn ammattiin pohjaava tutkinto. Tradenomiksi valmistuneet voivat työskennellä suuntautumisestaan riippuen käytännössä missä tahansa taloushallinnosta myyntiin ja markkinoinnista hr:ään + IT-ala erikseen. Tittelit linkedin-kontakteissani vaihtelevat asiantuntijoista korkeallekin johtotehtäviin.
Kaipa se tutkinnon aikana hankittu työelämäosaaminen on työnantajilla arvossaan, kun aika monessa työpaikkailmoituksessa näkyy nykyisin olevan "Soveltuva tutkinto tradenomi, ktm tai vastaava".
Vierailija kirjoitti:
Onko enää yo-merkonomeja? Tarkoitan edes koulutusta. Olet varmaan ollut pitkään uralla, kun noinkin ok palkka.
Kiva kun viihdyt 🌻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä, ja jos ei koe sosionomina alaa omakseen, en tätäkään suosittele.
Olen juuri tässä parjatussa lastensuojelussa ollut 14 vee, ei nyt uhkailua, mutta nurjaa kohtelua asiakkaiden taholta, kun heitä on liikaa/ per sossu.
Sosionomin koulutuksellakin pääsee todella laajasti erilaisiin töihin, kun niitä on vauvasta vaariin. Siinä yhdessä lehtijutussa tässä joku aika sitten, joku isännöitsijä sanoi, että sosionomi on oikein sopiva koulutus siihenkin hommaan, siinä lehtijutussa oli se outoa, että kun se luetteli sopivia koulutuksia isännöitsijälle, ei maininnut isännöitsijän ammattitutkintoa ollenkaan. Ilmankos en ole saanut töitä isännöitsijänä sillä koulutuksella. Nyt olen pian valmis sosionomi, niin jospa sitten ovet aukeaisivat vihdoin isännöitsijäksi. Siinä on hyvä palkka, mutta toki pitää olla aika hyvä ihmisten kanssa, kun jokaisessa taloyhtiössä on joku ihme mulkkerotyyppi joka vaikeuttaa asioiden hoitoa tavalla tai toisella.
Miksi ei aloittaja opiskele ekonomiksi? Samalla sen lukee kuin tradenomintutkinnon.