Miksi munasarjat ei aina näy ultrassa ja voiko se viitata esim. munasarjasyöpään?
Onko kenellekään käynyt näin ja onko syy ikinä selvinnyt, miksei näkynyt?
Viime käynnilläni gyne ei meinannut ensin saada munasarjoja millään näkyviin. Hänen piti yrittää aika kauan ja painella vatsan päältä, ja sitten loppuviimein sai kai joten kuten näkymään. Yritin kysellä, mistä tuo mahtaa johtua, kun aina ennen on näkynyt ihan normaalisti. Viimeksi vuosi sitten ultrattiin ja näkyi heti ihan hyvin. Ei oikein kunnolla kommentoinut syytä. Epäili, että suoli voi olla täynnä tai jotain. Mut olin käynyt kakalla juuri aamulla ennen aikaani. Voiko nyt siitäkään johtua?
Jotain hieman googlailin ja mm. voisi johtua huonosta laitteesta tai kokemattomasta lääkäristä, mut tää oli sama lääkäriasema, jossa vuosi sit kävin. Lääkäri eri, mut kai ihan pätevä pitäisi olla. Aika nuori oli kyllä.
Oon synnyttänyt kerran. Kun lopulta sai näkymän, oli munasarjat ihan ok.
Mut nyt noita juttuja lukiessa alkoi hirvittää. Mulla on ollut epämääräisiä vatsakipuja pitkään. Jo vuosi sit niistä sanoin gynellä. Syödessä maha täyttyy tosi äkkiä, melkein kuin tyhjästä. Vatsa on usein muutenkin kuin raskausvatsa. Tällainen kova turvotus voi kai liittyä munasarjasyöpäänkin? Samoin noi ihme kivutkin. Moneen muuhunkin voivat kyllä liittyä, mut usein kai onkin munasarjasyöpäoireet laitettu virheellisesti esim. ibs:n piikkiin? Välillä myös pissatessa tuntuu, ettei rakko kunnolla tyhjene ja tulee vain pieni liru, vaikka ois isompikin hätä. Virtsaamisvaivatkin voi kai tuohon liittyä?
Nyt tässä pohdin, että ei hitto, pitäiskö mennä vielä johonkin lääkäriin?
Kommentit (26)
No jos gyne olisi epäillyt syöpää, olisi hän varmasti sinulle siitä sanonut?
Oletko kuinka ylipainoinen? Ultra ei ole mikään "kaikkiluotaava läpivalaisin", vaan jos sattuu jotain muita sisukaluja tms. olemaan edessä, niin ei se kaikkea näytä. Tämän vuoksi esim. virtsarakko on tyhjättävä ennen gynen tutkimusta hyvin, koska nestekertymä näkyy ultrassa mustana möykkynä ja peittää muita elimiä ja kudoksia näkyvistä.
Lihavilla ei näy, kun rasvakerros peittää näkymät.
Painoindeksi on nyt 28. Tuosta painostakin muuten kysyin käynnillä, mutta sanoi, ettei siitäkään johtuisi tämä. Vuosi sitten oli kyllä vähemmän, kun nyt ollut sitäkin oireena, että paino vaan nousee ja nousee. Oli tyroksiinin tauotus kokeilu vuosi sitten ja se ei tehnyt hyvää... Tuntuu, että jotain ihme turvotusta on jaloissa ja mahassa. Munuaisarvoissa on ollut myös jotain häikkää ja niitäkin pitäisi tutkia lisää. Välillä tuntuu kuin alapää haisisi virtsalle, vaikka ihan siis suihkussa käyn joka päivä ja huolehdin normaalisti hygienista. :-( Jalkapohjien ja jalkaterien kutinaa myös on. Alkuun luulin, että on maksasta johtuvaa, mutta maksa-arvot on hyvät. Alkoholia en käytä ollenkaan enkä ole aiemminkaan käyttänyt.
Sitäkin olen miettinyt, että ei kai ole vaan sitä jotain askitesnestettä kertynyt, jos ei vaikka munuaiset toimi ihan kunnolla?
Pissalla kyllä kävin kotona juuri ennen gyneä, noin 45 ennen aikaani. Tietysti jos oli muuten sitä, ettei taas kaikki kunnolla ollut tyhjentynyt kuitenkaan? :-(
Kuvittelisin myös, että olisi sanonut, jos olisi epäillyt. Kysyi kyllä jotain onko suvussa rinta- tai gynekologisia syöpiä. Ei kyllä tietääkseni. Tosin jäi sanomatta, että en äidin puolen sukuni kanssa niin ole ollut moneen vuoteen tekemisissäkään, niin enhän minä tiedä, jos jollain jotain. Isällä taas ei ole enää sukulaisia elossa. En tiedä kuittasiko tällä, ettei ole suvussa? Jos se hänellä kuitenkin mielessä kävi?
Se vaan, kun tosiaan monella ilmeisesti oireilee tosi salakavalasti etenkin alussa eikä lääkäritkään aina noteeraa heti?
Voiko kuitenkaan sisuskalut olla ykskaks edessä, jos kuitenkin viime vuonna näkyi? Silloin oli painoa ehkä joku viisi kiloa vähemmän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on nyt 28. Tuosta painostakin muuten kysyin käynnillä, mutta sanoi, ettei siitäkään johtuisi tämä. Vuosi sitten oli kyllä vähemmän, kun nyt ollut sitäkin oireena, että paino vaan nousee ja nousee. Oli tyroksiinin tauotus kokeilu vuosi sitten ja se ei tehnyt hyvää... Tuntuu, että jotain ihme turvotusta on jaloissa ja mahassa. Munuaisarvoissa on ollut myös jotain häikkää ja niitäkin pitäisi tutkia lisää. Välillä tuntuu kuin alapää haisisi virtsalle, vaikka ihan siis suihkussa käyn joka päivä ja huolehdin normaalisti hygienista. :-( Jalkapohjien ja jalkaterien kutinaa myös on. Alkuun luulin, että on maksasta johtuvaa, mutta maksa-arvot on hyvät. Alkoholia en käytä ollenkaan enkä ole aiemminkaan käyttänyt.
Sitäkin olen miettinyt, että ei kai ole vaan sitä jotain askitesnestettä kertynyt, jos ei vaikka munuaiset toimi ihan kunnolla?
Pissalla kyllä kävin kotona juuri ennen gyneä, noin 45 ennen aikaani. Tietysti jos oli muuten sitä, ettei taas kaikki kunnolla ollut tyhjentynyt kuitenkaan? :-(
Kuvittelisin myös, että olisi sanonut, jos olisi epäillyt. Kysyi kyllä jotain onko suvussa rinta- tai gynekologisia syöpiä. Ei kyllä tietääkseni. Tosin jäi sanomatta, että en äidin puolen sukuni kanssa niin ole ollut moneen vuoteen tekemisissäkään, niin enhän minä tiedä, jos jollain jotain. Isällä taas ei ole enää sukulaisia elossa. En tiedä kuittasiko tällä, ettei ole suvussa? Jos se hänellä kuitenkin mielessä kävi?
Se vaan, kun tosiaan monella ilmeisesti oireilee tosi salakavalasti etenkin alussa eikä lääkäritkään aina noteeraa heti?
Ikäsi? Vaidevuosissa vissiin munasarjat kutistuu. Mutta tosiaan ei näy aina ultrassa, jos on jotain edessä.
Onko mitattu esim. verensokeri, ettei olisi mitään (esi)diabetestä?
Aineenvaihdunnan ongelmat, stressi, kilppari- ja sukupuolihormonit - kaikki vaikuttavat kokonaisuuteen. Kilpparihormonitkin vaikuttavat munasarjojen toimintaan.
Tuo virtsan haju ja jalkaterien kutina voisi viitata hiivan villiintymiseen kehossa. Sokerit, jauhot ja maito pois hetkeksi aikaa ja kokeile onko vaikutusta.
Ikää on 38. Noista vaihdevuosista myös kysyin ja määräsi naishormoniverikokeisiin. Tulokset ei ole vielä tulleet, kun juuri kävin. Verensokeri pitäisi olla kunnossa, se oli viimeksi 5,1 muistaakseni. Hirvittää, että tuo tyroksiinin tauotuskokeilu viime kesänä muutaman kuukauden ajan rysäytti mun terveyden ja vain sen takia, että piti saada lääkärille "todisteita", että kyllä se on tarpeen... Tuolloin tauon aikana paino nousi kymmenen kiloa ja tuli kaikki oireet rytinällä takaisin + jos sekoitti ne munuaiset.
Pystyykö tuota hiivaa millään tutkimaan onko sitä vai ei? Ei kyllä ole mitään kutinoita tms. muutoin paitsi tuo jalkapohjien ja nilkkojen kutina. Niihin munuaisiinkin ne sopisi ja niitä gynekin epäili, kun mulla myös reumatyylistä oireilua ja löydöksiä ja saattaisi liittyä siihenkin + ollut ne munuaiskokeet välillä huonon puolella.
En kyllä tiedä, odottiko gyne, että juttelen joka tapauksessa sisätautilääkärin kanssa vielä, kun oli puhe, että olen joka tapauksessa sinne vielä menossa. Jos ei halunnut turhaan huolestuttaa vielä? Kun ei kai munasarjaultrassa vielä aukottomista näe onko syövästä kyse vai? Kuitenkin monessa paikassa kirjoitetaan, että voi olla vain epämääräisiä vatsaoireitakin?
Jos sinua huolestuttaa, käy vielä uudestaan lääkärissä ja kerro asiasta. CA-125 -verikoe saattaa paljastaa, jos on syöpä. Todennäköisimmin oireesi ovat kuitenkin jotain muuta, esim. ärtynyt paksusuoli tai endometrioosia (läheskään kaikki endometrioosimuutokset eivät näy ultraäänessä).
Kiitos teille. Joo, elän toivossa ja uskonkin, että jotain muuta tää on, mut pelästytti jotenkin tuo, kun ei nuo näkyneet ja menin lukemaan kotona... Aikakin loppui kesken tuolla käynnillä, niin en enempää ehtinyt tästä kysellä. Tuota CA-125-koetta katselinkin silloin käynti-iltana ja mietin, kantsisko se ottaa. Synlabista sen varmaan saisi ilman lähetettä ainakin. Toiselle lääkärille olen ehdottomasti kyllä vielä menossa, kun täytyy selvitellä mm. noita reumatutkimus- ja munuaispuolen tuloksia.
Jos jollain vielä kokemuksia, niin kuulisin kuitenkin mielelläni vielä lisää! <3
Ei viittaa syöpään erityisesti. Munasarja saattaa olla jonkun normi osan, elimen jne takana luiskahtanut tms.
N-77
38v ja näin keskittynyt omiin oireisiin. Niitä näyttää riittävän. Tietenkin, kun koko ajan asiaa miettii.
Minä suosittelen käyntiä psykiatrilla.
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla ei näy, kun rasvakerros peittää näkymät.
Ei kyllä riipu painosta, mulla ei löytynyt toista ja BMI 22 ja olen hoikka
1) Liikaa läskiä.
2) Väärän taajuinen probe (= osaamaton ultraaja).
Mullakaan ei näkynyt ensin kun oli paksusuoli tiellä mut vatsaa painellen näkyi kun sai "suolen siirrettyä" edestä :D
Sano sille koneenkäyttäjälle seuraavan kerran, että työntää sen sauvan pilluun. Johan rupee näkymään.
En osaa sanoa syövästä, mutta lääkäri vaikutti kokemattomalta ja mahdollisesti laite huonolta. Joskus muansarjat ovat vähän piilossa ja niitä joudutaan etsimään. Lapsettomuusklinkoilla tehdään rutiinisti aukiolotutkimuksia hyvillä laittella, niin siinä ainakin saa hyvän kokonaiskuvan tilanteesta. Mulle au tutkimus oli halvempi kuin viimeisin rutiinikäynti tavallisella gynellä, jos joku hintaa miettii.
Mulla oli runsaan ylipainon takia että munasarjat ei näkyneet kunnolla
nosto