Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itujen syönti raskausaikana?

Vierailija
17.04.2013 |

Kertokaa nyt joku miten asia on itujen syönnin suhteen. Useissa ohjeissa itujen syönti raskausaikana on kielletty, mutta en ole ymmärtänyt mihin kielto perustuu?

Puhun nyt siis salmonellavapaista, itse idätetyistä, hygieniaohjeita noudattamalla kasvatetuista sinimailasen tai mungpavun iduista.

Olen tähän asti raskauttani niitä välttänyt, mutta tuntuu hölmöltä olla syömättä halpaa terveysruokaa kun ei ymmärrä mihin kielto perustuu.

Viisaammat hoi, neuvoja?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni niiden kielto johtuu nimenomaan tautiriskeistä. Itse jos kasvata niin voit varmaan syödä. Raskausaika pitää välttää on A-vitamiini. ja kalaa rajoittaa (elohopea).  

Vierailija
2/5 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen syönyt juuri noita ituja vuosikymmenet aina silloin tällöin eikä mitään huonoa kokemusta. Lapsenikin söivät pienestä pitäen. Raskausaikana en vielä tiennyt iduista mitään.

Tärkeäähän on huuhdella ituja kun ne on jo jääkaapissa ja aina ennen syömistä, koska niissa kehittyy joku oma taudinaiheuttaja(?) en muista mikä!

Ulkomailla näin miten ihmiset kiehauttavat idut kuumassa öljyssä juuri ettei niissä olisi mitään taidinaiheuttajaa.

Valitan, itsekin haluaisin tietää vastauksen kysymykseesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmonellaahan iduista löydetään aina säännöllisin väliajoin. Itse ehkäisen sen leviämisen kiehauttamalla idätysastian ja laittamalla kuivat siemenet kuumaan astiaan ennen ensimmäistä huuhtelua. Kertaakaan en ole iduistani pöpöjä saanut :) Salmonella itsessään ei ole sikiölle vaarallinen (epämukava odottajalle toki).

Ulkomaiset raskausruokavalio-oppaat kuitenkin kehottavat välttämään itujen syöntiä, enkä ole ihan saanut selvää siitä miksi näin on.  Varmuuden vuoksi olen sitten tosiaan ollut ilman ituja.

-Ap

Vierailija
4/5 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ilta-aikaan paikalla tietäjiä?

Vierailija
5/5 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi riskeeraamaan, vaan jättäisin syömättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi