Petteri Orpo: Työnantajien mahdotonta maksaa normaalia palkkaa
Eilen iltauutisissa: "Jos alipalkkauksen kriminalisointi toteutettaisiin, niin se alkaisi olla melko mahdoton tilanne työnantajille."
Eli Suomessa on mahdotonta maksaa rehellistä palkkaa. Nyt se on lausuttu ääneen kokoomuksen puheenjohtajan omalla suulla.
Kommentit (43)
Työntekijä sopeuttaa menot tuloihin
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt tota orpoa
Orpo on tuossa kyllä orpona.
Miten Suomessa saisi hyvän elintason hintaa laskettua edes vähän?
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa rahaa, kun dunari tekee työnsä. Hän rikastuu samalla aina.
Vaikuttaa läppä siltä, että työnantajat haluaa rikastua kaikki mulle heti nyt tyylillä..
Itsellä on LVIS firma ja maksan hyvää palkkaa ja kaikilla autot ja luurit mitkä maksan. 25v ollu jo firma ja oma tulotasoni alkoi näkyä vasta 14v yrittämisen jälkeen. Minun duunaarit on maksanut taloni autoni reissuni ja hyvinvointini tekemällä työtä. He saavat myös bonarit ja minulla on nyt 38 duunaria talossa kantamassa rahaa kirstuuni. Isäni oli yrittäjä ja antoi neuvon, kun alotin itse kaiken tämän. Ole reilu heille ja älä yritä rikastua. Saat kaiken vuosien päästä. Nyt olen 44v kaikki velatonta eikä yksikään duunari kärsi ja saa kunnon palkkaa. Jos joku on pulassa taloudellisesti, niin hoidan pankkia paremmin asiat ettei kärsi.
Oikea asenne! Tsemppia ja menestystä firmallesi jatkossakin!
Olisiko ongelma isompi osakeyhtiöissä. Niissähän omistaja eli osakas haluaa sijoittamilleen rahoille tuottoa heti. Vielä nopeammin, jos ei sijoita omia rahojaan vaan muiden rahoja esim. rahastonhoitajana. Kun omistaminen siirtyy liian kauas itse työntekemisestä, hämärtyy näkemys siitä, miten tulos oikeasti syntyy. Kun itse olet tehnyt samaa työtä kuin duunarisi, osaat arvostaa heitä. Kuinka moni jonkun Pörriäisen tai Attendon omistajista on ollut vaihtamassa dementoituneelle vanhukselle paskavaippaa?
Ei pienet firmat pysy pystyssä, jos työntekijöitä potkii päähän. Pienen firman rikkaus on työntekijä, joka tekee parhaansa firman eteen. Sellainen työntekijä, jolle tappio tai epäonnistuminen aiheuttaa fiiliksen kuin itseltä olisi pois ja on yhtä siipi maassa kuin yrittäjäkin. Tähän pääsee, kun maksaa hyvää palkkaa, on joustava ja ystävällinen, ei säti tai valita ja kun firmalla menee hyvin, niin voi heittää palkanmaksun yhteydessä pienen lisäbonuksen. Näin työntekijä kokee, että firman menestys tuo hänellekin etuja. Oli ne sitten lahjoja, lomamökkeilyä firman laskuun oman perheensä kanssa tai muutama satku ylimääräistä tilissä yllärinä. Toisaalta työntekijä kyllä huomaa, kun firmalla ei mene hyvin, niin ymmärtää, miksei tilipussi ole kuin se sovittu.
Tällä tavoin mies (ja minä oikeastaan) on jo vuosia hoitanut firmaa, jossa on kolme palkattua työntekijää. Kukaan ei ole lähtenyt vaan porukka on pysynyt samana palkkauksesta lähtien, vaikka pienessä firmassa on myös huonot puolensa. Kaikki ovat kovin sitoutuneita ja erittäin joustavia. Jos työntekijä kysyy edellisellä viikolla, että voiko mennä perjantaina laivalle, se käy aina. Jos taas kysytään meiltä, että voiko tullakin lauantaina poikkeusellisesti töihin, niin aina on onnistunut. Kun oli hellettä, niin saivat omalla ilmoituksella ottaa siihen muutamia lomapäiviä tai pidemmän viikonlopun. Lupasivat tehdä nyt heinäkuun alussa takaisin, kun on kuitenkin kylmempää. Tietenkään aina kaikki ei käy, mutta jos vaan mitenkään onnistuu yrityksen kannattavuuden ja asiakasjuttujen kannalta, niin aina joustetaan. Saavat myös itse sopia keskenään monesti työajat, koska työ tehdään pareittain. Meidän kannalta on yksi ja sama, aloittavatko klo 7 vai klo 10 päivänsä.
Eiköhän kohta lasketa palkat sellaiselle tasolle, että 40 tunnin työviikkolla tienaa tasan sen verran, että kohtuullisten menojen jälkeen ihmiselle jää käteen toimeentulotuen perusosan verran. Harmi vaan kun sillä rahalla ei kuluteta yhtään ylimäärästä mutta eihän sitä kulutusta tarvita mihinkään paitsi firmojen pystyssä pysymiseen.
Kokoomus ei oikein taida olla pienyrittäjien puolue?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se palkka, vaan ne sivukulut. Tässä olisi Petterillekin pohtimisen paikka, että miten työn teettämisen kulut saataisiin alennettua sellaiselle tasolle, että yrittäjillä olisi mahdollista palkata lisää työvoimaa.
Jaha, lisää tingataan itselle, vaikka Suomessa palkan sivukulut ovat alle EU-maiden keskiarvon.
Ruotsissa työnantajalle koituvat palkan sivukulutu ovat 10 % korkeammat.
Yrityksemme eivät ole investoineet, tulos on nostettu osinkoina itselle. Investointiasteemme on reilusti alle Eu-maiden keskiarvon ja esim. Ruotsiin verrattuna maiden harmonisoinninkin jälkeen todella matala.
Yrityksemme ovat 2010-luvulla saaneet 21 mrd rahallista etua. Vastineeksi olemme saaneet vain jatkuvaa vinkumista, työehtojen heikentämisyrityksiä ja puuttuvat investoinnit.
Että sellaista yhteiskuntavastuuta yrityksemme osoittavat.
Suurin osa yrittäjistä ei nostele osinkoja, vaan tekee pitkää päivää saadakseen yrityksen pyörimään. Jostain kumman syystä sen sijaan tässä maassa on jaettu yritystukia suuryhtiöille, jotka jakavat osinkoja ennestään varakkaille osakkaille. Ja ne rahat tulevat meidän veronmaksajien selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se palkka, vaan ne sivukulut. Tässä olisi Petterillekin pohtimisen paikka, että miten työn teettämisen kulut saataisiin alennettua sellaiselle tasolle, että yrittäjillä olisi mahdollista palkata lisää työvoimaa.
Johan niistä osa siirrettiin työntekijän maksettavaksi.
Työntekijöille tosiaan annettiin kestettäväksi kaikenlaista Sipilän kyyky... eikun kikytyksen myötä. Ensin työnantajamaksuja hinattiin ylöspäin vuosikausia, ja sitten niistä osa kaadettiin palkansaajan niskaan. Samalla suhmuroitiin omiin taskuihin rahaa niin että saumat repeää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa läppä siltä, että työnantajat haluaa rikastua kaikki mulle heti nyt tyylillä..
Itsellä on LVIS firma ja maksan hyvää palkkaa ja kaikilla autot ja luurit mitkä maksan. 25v ollu jo firma ja oma tulotasoni alkoi näkyä vasta 14v yrittämisen jälkeen. Minun duunaarit on maksanut taloni autoni reissuni ja hyvinvointini tekemällä työtä. He saavat myös bonarit ja minulla on nyt 38 duunaria talossa kantamassa rahaa kirstuuni. Isäni oli yrittäjä ja antoi neuvon, kun alotin itse kaiken tämän. Ole reilu heille ja älä yritä rikastua. Saat kaiken vuosien päästä. Nyt olen 44v kaikki velatonta eikä yksikään duunari kärsi ja saa kunnon palkkaa. Jos joku on pulassa taloudellisesti, niin hoidan pankkia paremmin asiat ettei kärsi.
Kiitos sinulle! Korkea moraali on sielun kultaa. Sinä olet kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Vau. Loistava asenne ja esimerkki muille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joo: Nythän hallitus kaavailee mittavaa palkkatukea työllistääkseen. Ei tunnu työnantajille kelpaavan edes se, että saisivat rahaa maksaakseen tarpeeksi palkkaa.
Olihan sekin täysin mahdoton ajatus, että yrityksiä tuettaisiin koronasta toipumisessa kaikille kansalaisille jaettavalla palvelusetelillä. Eihän firmaa nyt voi tukea saadakseen pakottaa tekemään sitä omaa työtään!
Huoh, joo. Tuo olisi juuri ollut järkevä ja taloudellista toimeliaisuutta lisäävä ehdotus. Nyt Kokoomus halusi, että jaetaan mieluummin yrityksille rahaa vaikka peukalojen pyörittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Petterin työnantaja maksaa hänelle normaalia palkkaa?
Tämä!!!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kohta lasketa palkat sellaiselle tasolle, että 40 tunnin työviikkolla tienaa tasan sen verran, että kohtuullisten menojen jälkeen ihmiselle jää käteen toimeentulotuen perusosan verran. Harmi vaan kun sillä rahalla ei kuluteta yhtään ylimäärästä mutta eihän sitä kulutusta tarvita mihinkään paitsi firmojen pystyssä pysymiseen.
Ja harmi vaan, kun kukaan ei viitsi enää mennä töihin, jos saman verran saa kotiin, mutta pienemmin kuluin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden on siinä tapauksessa mahdoton tehdä normaalia tulosta.
Vähempään tyytyviä osaajia on Ukrainassa jonoksi asti.
Eiväthän ne omalta kantiltaan katsottuna tyydy yhtään sen vähempään, vaan sellaiseen palkkaan, jolla Ukrainassa saa hyvän elintason.
Ja on sitä ennenkin ajettu ukrainalaiset tästä maasta pois, jos tulee tiukka paikka...
Kuluttajat osaavat boikotoida. Orpo unohtaa tämän.
Mahtavaa, Kokoomus! Pitäkää Orpo johdossa hamaan tulevaisuuteen asti, niin oppositio on varmasti teidän!
Ah, Orpo näkee öisin ihania unia Amerikasta, tuo unelmien maa, jossa itsensä elättämiseen tarvitaan kolme työpaikkaa, lomia ei ole, ja kenelle vain voi antaa potkut millon vain.
Ei yleissitovia työehtoja, ainoastaan epätoivoisia ihmisiä joita hyväksikäyttää. Ja olematon sosiaaliturva takaa sen, että aina löytyy työntekijöitä, sillä työnteon vaihtoehtona on nälkäkuolema.
Eiväthän ne omalta kantiltaan katsottuna tyydy yhtään sen vähempään, vaan sellaiseen palkkaan, jolla Ukrainassa saa hyvän elintason.