Opiskelijayhdistys Tampereella: Yliopistot liian valkoisia Suomessa!
"Akateemisella rasismilla on pitkät perinteet ja suomalaiset yliopistot ovat vielä tänäkin päivänä todella valkoisia. Rasismin vuosisatoja kestänyt historia ja nykyisyys varmistavat, että valkoiset yhteisöt eivät kykene tunnistamaan ja tunnustamaan rasismia riittävän vakavasti ja vahvasti."
Kommentit (137)
Miksi muistelen, että Tampereella oli joku oikeusjuttu, kun henkilö ei saanut tenttejä läpi ja valmistunut. Opiskeli lääkäriksi ja vetosi siihen, että oli kotimaassaan jo suorittanut koulutuksen, mutta kun ei saanut kielitestiä läpi, niin ei saanut oikeuksia tehdä työtään. Oikeus sitten katsoi, että kielitaito ei ollut ainoa puute. Mutta me saisimme paljon pikakoulutettuja lääkäreitä tällä tavalla!
Eli korkeatasoiset kotimaiset yliopistolaitokset pitäisi muuttaa jonkinlaisiksi sosiaalitoimistoiksi. Viis taitotasosta, kunhan olet ns. oikean värinen. Millähän kielellä opetus pitäisi sitten järjestää, kaikki oikeaa väriä edustavat kun eivät välttämättä osaa riittävästi englantiakaan..
Itse olen koulukiusaamisen takia syvästi traumatisoitunut. Kiusaaminen jatkui lukiossakin. vaikka olin arka, hiljainen, syrjäänvetäytyvä hissukka, niin ihmeen taitavasti kaikki sosiopaatit spottas mut tai sitten herätin ihmisissä jonkun "uinuvan pedon" ihan vain olemassaolollani. Pärjäsin koulussa hyvin mutta olisin ehkä pärjännyt paremminkin, jos ei olisi ollut niin paljoa pakiksia.
Nyt kaikki sosiaaliset tilanteet aiheuttavat pelkotiloja ja ahdistusta. alisuodiudun kaikissa pääsykokeissa kun tuntuu että pelon ja paniikkihäiriön estämiseen menee kaikki voimat.
Mun lukion keskiarvot oli hyvät ja mulla on ihan todisteita siitä, että mua on koulukiusattu, mm. mua on pahoinpidelty ja musta on tehty kunniaaloukkaavia rivoja kuvia someen.
Eikö tällaiset muutkin marginaaliryhmät, kuten koulukiusatut, vois saada jotain kiintiöpaikkoja yliopistoon? Tiedän, että meitä on todella paljon ja monet meistä on oikeasti älykkäitä ja lahjakkaita, mutta stressinsietokykymme on koulukiusaamisen takia olematon. ihan jo hälisevän ihmisjoukon läpi kävely voi olla vaikea asia.
Olen jopa toivonut, että kuuluisin johonkin ihonpigmentiltään vähemmistöön, jolla olisin voinut selittää itselleni koulukiusaamisen silloin kun päivittäin pohdin, että mitä mussa on vikana ja millä tavalla olin "erilainen". Olisi ollut helpottavaa tietää selkeä syy sille.
Nyt opiskelen etänä itsäni kiinnostavia aiheita ja olin jo valmistautunut muuttamaan ukomaille opiskelemaan mutta korona tuli esteeksi.
Tekis taas vaihteeksi puhdistava sota hyvää tälle maalle.
Eipä silti tällä menolla se on vääjäämättä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole juurikin rasismia miettiä näitä asioita henkilön ihonväriin perustuen? Valkoiset sitä ja mustat tätä. Mitä hemmettiä? Ihmisiähän tässä kaikki ollaan joiden ihonväri ei ole ratkaissut yliopisto-opiskeluja. Kyllä sinne pääsee kaikki jos on tahtoa ja kykyä.
Ihmettelen syvästi tätä nykyistä lähtökohtaista uhriutumisasetelmaa jossa joku sanoo ettei päässyt koska on tietyn värinen. Ei se Suomessa ainakaan niin mene. Suomi on varmasti maailman kärkeä kaikessa tasa-arvossa ja mahdollisuuksissa kenen tahansa saavuttaa haluamansa.
No on. Koko ajan viittaavat "ruskeisiin ja mustiin kehoihin" ja valkoiset sitä ja tätä ja "rodullistetut" blabla. Koko maailma pyörii rotuerottelun ympärillä.
Tuo ”rodullistettu” on mielestäni todella vastenmielinen termi, koska sisältää oletuksen mahdollisuudesta luokitella ihmisiä eri rotuihin - toisin sanoen, erotella yhä vahvemmin ja vahvemmin. ”Tummaihoinen” on paljon asiallisempi ja neutraalimpi ilmaisu, kuten myös ”musta”.
Mitenköhän varikset luulevat näiden pärjäävän yliopistossa? Eiväthän he tutkimusten mukaan läpäise edes helppoja palikkatestejä.
Vierailija kirjoitti:
Eli korkeatasoiset kotimaiset yliopistolaitokset pitäisi muuttaa jonkinlaisiksi sosiaalitoimistoiksi. Viis taitotasosta, kunhan olet ns. oikean värinen. Millähän kielellä opetus pitäisi sitten järjestää, kaikki oikeaa väriä edustavat kun eivät välttämättä osaa riittävästi englantiakaan..
Tässäpä olisi intersektionaaleille pähkinä purtavaksi! Pohjoisafrikkalainen puhuu ranskaa, somalialainen somalia ja iranilainen arabiaa, ja kaikki haluavat opetusta omalla, supertärkeällä kielellään. Jos tämä ei toteudu, niin RAZIZMI. Siinä voisi hyväsignalointia harrastaville nousta hiki otsalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä olisi intersektionaaleille pähkinä purtavaksi! Pohjoisafrikkalainen puhuu ranskaa, somalialainen somalia ja iranilainen arabiaa, ja kaikki haluavat opetusta omalla, supertärkeällä kielellään. Jos tämä ei toteudu, niin RAZIZMI. Siinä voisi hyväsignalointia harrastaville nousta hiki otsalle.
Yliopistojen pitää tietenkin ottaa käyttöön samanlainen simultaanitulkkaus-systeemi kuin YK:n kokouksissa esimerkiksi. Ensin on vain palkattava kokonainen armeija eri kielten eksperttejä. Eikä tule edes kalliiksi, ei...kröhöm.
Amerikanmallin kiintiöt Suomeen. Niin, että vaikka 50% pitää olla muita kuin valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Tummaihoisille esim. 20% kiintiö.
Suomessa mustaihoisten osuus väestöstä on 0.8%. Miksi kouluissa kiintiöiden pitäisi olla yksi neljäsosaa kun he eivät väestömäärältään ole lähellekään tuota lukua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummaihoisille esim. 20% kiintiö.
Suomessa mustaihoisten osuus väestöstä on 0.8%. Miksi kouluissa kiintiöiden pitäisi olla yksi neljäsosaa kun he eivät väestömäärältään ole lähellekään tuota lukua?
Tasa-arvon takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koulukiusaamisen takia syvästi traumatisoitunut. Kiusaaminen jatkui lukiossakin. vaikka olin arka, hiljainen, syrjäänvetäytyvä hissukka, niin ihmeen taitavasti kaikki sosiopaatit spottas mut tai sitten herätin ihmisissä jonkun "uinuvan pedon" ihan vain olemassaolollani. Pärjäsin koulussa hyvin mutta olisin ehkä pärjännyt paremminkin, jos ei olisi ollut niin paljoa pakiksia.
Nyt kaikki sosiaaliset tilanteet aiheuttavat pelkotiloja ja ahdistusta. alisuodiudun kaikissa pääsykokeissa kun tuntuu että pelon ja paniikkihäiriön estämiseen menee kaikki voimat.
Mun lukion keskiarvot oli hyvät ja mulla on ihan todisteita siitä, että mua on koulukiusattu, mm. mua on pahoinpidelty ja musta on tehty kunniaaloukkaavia rivoja kuvia someen.
Eikö tällaiset muutkin marginaaliryhmät, kuten koulukiusatut, vois saada jotain kiintiöpaikkoja yliopistoon? Tiedän, että meitä on todella paljon ja monet meistä on oikeasti älykkäitä ja lahjakkaita, mutta stressinsietokykymme on koulukiusaamisen takia olematon. ihan jo hälisevän ihmisjoukon läpi kävely voi olla vaikea asia.
Olen jopa toivonut, että kuuluisin johonkin ihonpigmentiltään vähemmistöön, jolla olisin voinut selittää itselleni koulukiusaamisen silloin kun päivittäin pohdin, että mitä mussa on vikana ja millä tavalla olin "erilainen". Olisi ollut helpottavaa tietää selkeä syy sille.
Nyt opiskelen etänä itsäni kiinnostavia aiheita ja olin jo valmistautunut muuttamaan ukomaille opiskelemaan mutta korona tuli esteeksi.
Niin... tai sitten olet vain tyhmä. Yliopistoon päästään kyvyillä. Se ei ole sosiaalitoimisto. Jännä miten pääsykokeissa epäonnistuneet aina alisuoriutuu esim paniikkikohtausten/ahdistuksen takia, ikinä ei ole kysymys omien kykyjen vajavaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole juurikin rasismia miettiä näitä asioita henkilön ihonväriin perustuen? Valkoiset sitä ja mustat tätä. Mitä hemmettiä? Ihmisiähän tässä kaikki ollaan joiden ihonväri ei ole ratkaissut yliopisto-opiskeluja. Kyllä sinne pääsee kaikki jos on tahtoa ja kykyä.
Ihmettelen syvästi tätä nykyistä lähtökohtaista uhriutumisasetelmaa jossa joku sanoo ettei päässyt koska on tietyn värinen. Ei se Suomessa ainakaan niin mene. Suomi on varmasti maailman kärkeä kaikessa tasa-arvossa ja mahdollisuuksissa kenen tahansa saavuttaa haluamansa.
No on. Koko ajan viittaavat "ruskeisiin ja mustiin kehoihin" ja valkoiset sitä ja tätä ja "rodullistetut" blabla. Koko maailma pyörii rotuerottelun ympärillä.
Tuo ”rodullistettu” on mielestäni todella vastenmielinen termi, koska sisältää oletuksen mahdollisuudesta luokitella ihmisiä eri rotuihin - toisin sanoen, erotella yhä vahvemmin ja vahvemmin. ”Tummaihoinen” on paljon asiallisempi ja neutraalimpi ilmaisu, kuten myös ”musta”.
En sano, että "rodullistettu" olisi paras ilmaus, mutta sehän viittaa siihen, että mustat ja ruskeat ym. Ihmiset nähdään perustavanlaatuisesti erilaisina "valkoisiin" ("normaaleihin") ihmisiin verrattuna. Eli "valkoiset" näkevät heidän edustavan erilaista "rotua".
Haha, en voi uskoa että kommenttini hävisi ketjusta :D Totesin vain, että voihan ne yliopiston kampukset toki maalata muunkin värisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuprosessi suosii valkoisia, mikä on väärin. Eri vähemmistöryhmille pitäisi olla kiintiöt.
Samoin kuin ruotsinkielisiin yliopistoihin, sen sijaan että pidettäisiin rasistisia kielikokeita joiden tarkoitus on vain karsia liian pätevät suomenkieliset pois ankkalammikosta.
Vaimo opiskeli Åbo akademissa. Kirjat oli engalnniksi. Luennot tosin ruotsiksi ja minä sitten opetin suomeksi.
Jokaista etnisyyttä pitää ottaa saman verran sisään!
Eiks niit mustii vois kuitenkin kutsua meitin bileisiin, jos nyt ei pääse opiskelemaan, niin pääsee kuiteski inee sillai, et ei jää ulkopuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Murehditaankohan afrikkalaisissa yliopistoissa tai muissa oppilaitoksissa valkoisten vähyyttä? Ajaakohan ne sinne kiintiöitä valkoisille? Mitenköhän mahtaa olla?
Afrikoissa koulutus on maksullista, eli se automaattisesti rajaa köyhät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat voineet opiskella yliopistossa Suomessa vasta vuodesta 1937 lähtien. Mustilla on ollut maailmassa omia yliopistoja paljon kauemmin kuin suomalaisilla.
Ensimmäinen yliopisto perustettiin Turkuun 1640!
Siellä opiskeltiin ruotsiksi ja latinaksi!!!
Totta turiset. Onneksi et mene vaatimaan lukutaitoa, koska siihen tuo systeemisi sitten nyykähtäisi.