Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita joiden puoliso hamstraa?

Vierailija
01.07.2020 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat +30v, eli emme miltään pula-ajoilta. Minun vanhempani ovat olleet varasto-ihmisiä, eli tällä tarkoitan että varastot on tupattu täyteen tavaraa jos ja kun sitä vielä joskus tarvisi. Miehen vanhemmat ovat vielä tätä astetta pahempia. Keräävät kamaa roskalavoilta ja kirppareilta vaikka omaakin rompetta niin ettei enää mihinkään mahdu. Piha näyttää autokorjaamolta ja vauvan vaatteista lähtien säästetty kaikki.

Minä ahdistun tavarakasoista ja haluaisin että kaikkea on vähän ja kaikki olisi siististi paikoillaan. Olen tästä miehelleni puhunut ja hän komppaa että se on järkevää. Silti hän piilottaa rikkinäisiä vaatteitaan/kenkiään etten vain löytäisi niitä. Kerää vanhoja työkaluja mitä löytää ja rikkinäisiä osia. "Jos joskus tarvisi". Kun laitan myyntiin jotain kuopuksen jäljiltä, hän suuttuu. Kuulemma pitää säästää jos joskus vielä tekisimmekin kolmannen (en tiedä kenen kanssa tekee :D ei ainakaan minun).
Hänellä on esim töistä tuotuja työvaatteita monta laatikkoa ja kaikkia kuulemma tarvii. Ärsyttää niin paljon tällainen!!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse taistelusi; mihin voit vaikuttaa? En voinut vaikuttaa puolisoni hamstraukseen (johon selkeä syy lapsuuden traumoissa) mutta saatoin vaikuttaa siihen missä asun. Asun siis omassa kodissani, hän omassaan- joka muistuttaa kaatopaikkaa. Lapset ovat onneksi jo melkein aikuisia. 

Vierailija
2/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hamstraa, valitettavasti. Olemme päässeet siihen yhteisymmärrykseen, että ei säilö "aarteitaan" enää asuintiloissa, mutta piharakennuksia en kehtaa kenellekään edes esitellä. Juuri viime viikolla löysin hänen verstaassaan käydessään omat rikkinäiset avokkaani, jotka hän oli tarjoutunut viemään roskikseen. No ei ollut vienyt vaan ilmeisesti ajatteli niillekin vielä joskus tulevan käyttöä.

Vierailija
5/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikemminkin on kyse siitä, ettei puoliso jaksa käydä läpi kaikkia vanhoja tavaroita ja papereita, jotta voisi katsoa minkä voi heittää pois ja mitä ei. Jemmaaminen ei ole tietoista.

Vierailija
6/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se olen minä (nainen). Rakastan astioita ja koriste-esineitä. Haaliin niitä kirppareilta ja ystäviltä jotka ovat heittämässä niitä roskiin.

Miehenikin hamstraa tavallaan..hän kerää esim vanhoja cd ja dvd levyjä.

Meillä on paljon siis TODELLA paljon tavaraa. Ja rakastan sitä. Se tuo turvaa kai...

Vierailija
7/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se olen minä (nainen). Rakastan astioita ja koriste-esineitä. Haaliin niitä kirppareilta ja ystäviltä jotka ovat heittämässä niitä roskiin.

Miehenikin hamstraa tavallaan..hän kerää esim vanhoja cd ja dvd levyjä.

Meillä on paljon siis TODELLA paljon tavaraa. Ja rakastan sitä. Se tuo turvaa kai...

Ihan eri asia tämä. Ei tarvi olla minimalisti, voi olla vaikka keräilijä:)

Mutta tuo kaikenlaisen roskan ja epäkelvon tavaran säilöminen on eri asia. Valitettavasti tähän on tosi vaikea vaikuttaa, lähinnä psykoterapia voisi auttaa.

Vierailija
8/14 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on ihan kunnon hamstraaja ja kyllä niitä piirteitä minussakin on. Oikeasti sellainen minimalistinen tila on todella ahdistava ja siellä on vaikea olla. Suurimmaksi osaksi meillä tavaroiden kerääntyminen johtuu siitä etten saa aikaiseksi hankkiutua mistään eroon. Ja kun se ylimääräinen tavaramäärä ei varsinaisesti ahdista niin sitä kerääntyy. Roskia en sentään tietoisesti säilö. 

Mulla on tietyt asiat joista minun on mahdoton luopua. Tiedostan tämän todella hyvin ja se on saanut jopa täysin naurettavia piirteitä. Esim kokoan kasan tavaroita joista pitää hankkiutua eroon ja ovat näitä minulle vaikeita juttuja ja käsken miehen heittää ne pois ja lähden esim lenkille niin etten näe kun se tehdään.

Vierailija
9/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
10/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tätä piirrettä miettinyt kun ainakin omilla vanhemmilla on pahentunut todella paljon kun ikää on tullut lisää. En tiedä miten sitä voisi hillitä ettei sitten vanhuksena asu kämpässä jossa ei mahdu edes pyörätuolilla liikkumaan.

Vierailija
11/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä,  kun joku on kasannut tavaraa ja sitten ei ota vastuuta tavarasta. Hän tuhoaa luontoa yli oman osuutensa! Uusia aineita kaivetaan maaperästä, sademetsiä tuhotaan, vedet saastuvat jne, kun joku tahtoo omistaa enemmän kuin käyttää!

Vierailija
12/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa yhdessä näitä siivous- ja hamstraaja -ohjelmia, siis esim. amerikkaisia TV-sarjoja.

Youtubessakin varmaan jotain  "hoarders" -materiaalia, siis hamstrausta enkuksi.

Tulee kova vimma pistää tavaraa pois ja siivota kunnolla, kun näkee noita jo tosi sairaanloiseklsi päässeitä kerääjiä...

Pitää toki hyväksyä kohtuullinen tavaroiden säästäminen, mutta muistuttaa, että kyse on ihan jostain muusta - eli tunteista.

Vierailija
13/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa yhdessä näitä siivous- ja hamstraaja -ohjelmia, siis esim. amerikkaisia TV-sarjoja.

Youtubessakin varmaan jotain  "hoarders" -materiaalia, siis hamstrausta enkuksi.

Tulee kova vimma pistää tavaraa pois ja siivota kunnolla, kun näkee noita jo tosi sairaanloiseklsi päässeitä kerääjiä...

Pitää toki hyväksyä kohtuullinen tavaroiden säästäminen, mutta muistuttaa, että kyse on ihan jostain muusta - eli tunteista.

Tämä saattaa auttaa, mutta jos ei itselleen myönnä ongelmaa niin voi mennä myös päinvastoin "No ei tämä nyt mikään ongelma ole kun ei meillä sentään paikat tuossa kunnossa ole"

Vierailija
14/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pikemminkin on kyse siitä, ettei puoliso jaksa käydä läpi kaikkia vanhoja tavaroita ja papereita, jotta voisi katsoa minkä voi heittää pois ja mitä ei. Jemmaaminen ei ole tietoista.

Tunnistan itseni tuollaiseksi tai no tiedoston nykyään, mutta ennen ostin paljon ja nyt yrittänyt vuosia vähentää, mutta en saa käytyä läpi.