Ruoka-allergioista (vars. pähkinä) kärsivät!
Kyselisin vaan, miten vaikeaa teidän on löytää teollisesti valmistettuja herkkuja, onko niitä? Jos paketissa lukee, että esim. keksit on valmistettu allergeeneja käsittelevässä tilassa, jätättekö ostamatta, vai ostatteko, jos valmistusaineluoettelossa ei ko. ainetta olekaan? Onko yleistä, että tuolla tavalla merkityistä tuotteista voi tulla allerginen reaktio, siis onko niin voimakkaat allergiat yleisiä?
Kommentit (6)
Meillä "saattaa sisältää"-tuotteet jäävät hyllyyn. Tulee voimakkaat oireet, eikä tee mieli ottaa riskiä.
Pähkinäallergia on sen luonteinen että sen kanssa ei kannata leikkiä. Sen aiheuttamat reaktiot on valitettavan usein hengenvaarallisia. Eli jos mulla olisi pähkinäallergia, jättäisin myös pähkinää käsittelevällä linjastolla valmistetut "saattaa sisältää jäämiä pähkinöistä" tuotteet hyllyyn.
Mulla onneksi on allergioita vain miedompia oireita aiheuttaville kuten omenalle, raa'alle porkkanalle jne ja syön kyllä näitä aika vapaasti. Mulla allergia aiheuttaa vain pientä suun kutinaa ja ehkä muutaman aivastuksen. Ei tuo niin haittaa.
Meillä pähkinästä tulee vain mahakipua ym. 3 lapselle joten saavat syödä kyllä saattaa sisältää pähkinää tuotteita surutta mutta eivät niitä joissa varmuudella on pähkinää.
Yksi lapsista saa maidosta kasvojen turvotusta, suun tuntemuksia, oksentaa limaa jne mutta kertaakaan ei ole vielä jouduttu pistämään adrenaliinipiikkiä mutta kolmet eri lääkkeet joutuu yleensä antamaan aina jos maitoproteiinia saa. Siitä huolimatta saa syödä "saattaa sisältää jäämiä maidosta" tuotteita. Silloin vain pyydän että maistaa esim. keksiä pikkuisen ja sitten odottelee puolisen minuuttia ja jos ei tunnu oireita niin saa syödä vapaasti loput (vielä kertaakan ei ole reakoinnut eli ilmeisesti mahdollisia maitojäämiä ei ole ollut ainakaan isoja määriä). Tosin en antaisi syödä tuollaisia tuotteita ellei lääkkeet ole kohtuullisen lähellä jos tarviikin niitä.
Meillä tosin allergiat on niin laajoja ettei vaan ole varaa jättäää mitään pois "varmuuden vuoksi". Ja meillä kävi niin että maidosta mahakipua ym allergiaoireita saanut pidettiin ilman maitoa pari vuotta täysin niin nyt reaktiot onkin vakavia. Eli mielummin altistan joskus pienille määrille pähkinää ym. jos reaktiot ei sitten voimistuisi niin pahoiksi mitä pitkän välttämisen jälkeen. Tosin pähkinöiden kohdalla en tiedä onko tällaista vaikutusta mutta maidossa ainakin olen huomannut tuon liian hyvän välttämisen ongelman.
Miten sitten keliaakikot? Pitääkö heidän jättää hyllyyn tuotteet, jotka valmistetaan gluteenia käsittelevillä linjastoilla?
Kiitos vastauksista!
ap
Yleensä gluteenittoman tuotteet valmistetaan omalla linjallaan. Voidaan toki valmistaa myös "tavallisella" linjalla, mutta tällöin gluteenin määrät lopullisessa tuotteessa ovat yleensä todella pienet, eikä vaikuta millään tavalla.
Toki poikkeuksiakin on, koska gluteenikokit oireilevat erilaisista määristä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 14:13"]
Kyselisin vaan, miten vaikeaa teidän on löytää teollisesti valmistettuja herkkuja, onko niitä? Jos paketissa lukee, että esim. keksit on valmistettu allergeeneja käsittelevässä tilassa, jätättekö ostamatta, vai ostatteko, jos valmistusaineluoettelossa ei ko. ainetta olekaan? Onko yleistä, että tuolla tavalla merkityistä tuotteista voi tulla allerginen reaktio, siis onko niin voimakkaat allergiat yleisiä?
[/quote]
Mun tutuista ne, jotka saa pähkinästä anafylaktisen reaktion, saavat oireita myös noista "saattaa sisältää pähkinää"- ja "valmistetaan linjastossa, jossa käsitellään pähkinää"-merkinnän saaneista tuotteista. Lievempioireisemmat eivät saa noista oireita.