Selittäkää mulle anopin sielunelämä, en ymmärrä
Keskustelin anopin kanssa puhelimessa lapsen tulevien syntymäpäivien ajankohdasta ja kun ilmoitin ajan, ts. klo 15 sunnuntaina, anoppi kysyi inkvisitioäänellä että mihin tässä kuviossa mahtuvat lapsen kaverisynttärit. Hämmennyin sävystä täysin ja sanoin että no ajattelin pitää ne ennen sukusuntymäpäiviä puolilta päivin. Mihin anoppi vähän nolona että no niinhän Mirka ja Sannakin aina tekevät (anopin omat lapset). En ymmärrä anoppia ollenkaan. Olen järjestänyt kouluikäiselle lapselle joka ikinen vuosi kaverisynttärit, kahdet sukusynttärit (välimatkoista johtuen) ja yhdet tai kahdet ystäväperhesynttärit. Ymmärtäisin nuo tivaamiset ja oudot sanavalinnat jos laiminlöisin tätä asiaa, mutta kun asia on täysin päinvastoin.
Löytyisikö jotain muuta selitystä kuin se että anoppi purkaa jotain muita turhautumisiaan meidän elämään nyt sitten vaikka tällaiseen asiaan, kun ei uskalla suoraan sanoa sitä mikä sitä oikeasti riepoo.
Kommentit (17)
Hyvä neuvo tuokin, mutta kyllä mua silti vaivaa kun se käyttäytyy periaatteessa ihan asiallisesti ja sitten vähän väliä sen puheista pullahtaa jotain outoa. Kuin näkisi vilauksen ihan toisesta ihmisestä joka päin naamaa on ok mutta selän takana ajattelee ties mitä meistä. Tämä tekee olon vaivaantuneeksi anopin kanssa. Ei mulla muitten kanssa ole samaa ongelmaa. Mietin että josko joku kyökkipsykologi osaisi sanoa tähän jotain mitä en ole itse tullut ajatelleeksi. Ja siis tässäkin jutussa eniten hämmentää se, ettei anopilla ole kerrassaan mitään järjellistä syytä moittia meidän syntymäpäiväjärjestelyjä. Jos olisi niin ei siinä mitään, kyllä aiheesta saa moittia. ap
Onpas harvinaisen turhaa pohdittavaa...
Kyse ei ole anopista ollenkaan vaan sinusta itsestäsi: sinä kuulet inkvisioääniä ja sinä luulet, että arvostellaan, vaikka anoppi vain haluaa tietää, ovatko lastenjuhlat samana päivänä vai joskus toiste.
Anoppi muuten saa ajatella teistä ihan mitä tahansa, se ei ole sinulta pois.
Joo ei varmaan kannata miettiä tommoisia. Vaikuttaa tosiaan, että koet anopin arvostelevan sinua. Miksi? Sinulla on joko huono omatunto tai huono itsetunto.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:28"]
Kyse ei ole anopista ollenkaan vaan sinusta itsestäsi: sinä kuulet inkvisioääniä ja sinä luulet, että arvostellaan, vaikka anoppi vain haluaa tietää, ovatko lastenjuhlat samana päivänä vai joskus toiste.
[/quote]
Arvasin että tämä menee tähän että inkvisitiot on mun päässä. Ei ole. Jos jotakin kiinnostaa keskustella asiasta tästä näkökulmasta niin please do, muuten ei huvita jatkaa. Eikä oikeastaan muutenkaan, koska helpotti jo kun sai avautua :).
En osaa vastata kysymykseesi, mutta pääset helpoimmalla kun yrität ohittaa asian...
Anopit, anopit... *huokaus*
Niiden aivotuksia ei nyt kukaan ymmärrä, Luojan kiitos emme enää elä aikaa jolloin naimisiin meneminen oli lähes poikkeuksetta sama kuin joutuminen ilkeän anopin ikeen alle, saman katon alle.
Meillä anoppi esim. viimeksi sanoi seuratessaan vauvan valmistelua kylpyyn, että on nykypäivän kotkotusta, kun pesin vauvan pyllyn ennen ammeeseen laittamista. Mieheni sanoi äidilleen, että kyllähän hän itsekin peseytyy ennen uima-altaaseen menoa, johon hän tiuskaisi, että "eipäs nakella"
Toiset ovat hulluja ja toiset vähän viisaampia.
Toivon, että pääsemme muuttamaan mahdollisimman pois samalta paikkakunnalta kuin anoppi, että ei tarvitse kuunnella hänen jäkätystään.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:47"]
Anopit, anopit... *huokaus*
Niiden aivotuksia ei nyt kukaan ymmärrä, Luojan kiitos emme enää elä aikaa jolloin naimisiin meneminen oli lähes poikkeuksetta sama kuin joutuminen ilkeän anopin ikeen alle, saman katon alle.
Meillä anoppi esim. viimeksi sanoi seuratessaan vauvan valmistelua kylpyyn, että on nykypäivän kotkotusta, kun pesin vauvan pyllyn ennen ammeeseen laittamista. Mieheni sanoi äidilleen, että kyllähän hän itsekin peseytyy ennen uima-altaaseen menoa, johon hän tiuskaisi, että "eipäs nakella"
Toiset ovat hulluja ja toiset vähän viisaampia.
Toivon, että pääsemme muuttamaan mahdollisimman pois samalta paikkakunnalta kuin anoppi, että ei tarvitse kuunnella hänen jäkätystään.
[/quote]
Miksi pesit sen pyllyn ensin? Vauvalla oli ollut kakat vaipassa? Vai sinulla on sellainen tapa, että lapsi on likaisella takamuksella ja puhtaalla vaipalla, peset takamuksen vain kerran päivässä ennen kylpyä?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:28"]
[/quote]
Arvasin että tämä menee tähän että inkvisitiot on mun päässä. Ei ole. Jos jotakin kiinnostaa keskustella asiasta tästä näkökulmasta niin please do, muuten ei huvita jatkaa. Eikä oikeastaan muutenkaan, koska helpotti jo kun sai avautua :).
[/quote]
Toivottavasti anoppi tajuaa, että kuulet omiasi. Parasta kaikille olisi, että anoppi keskittyisi niihin tervepäisiin sukulaislapsiin ja jättäisi sinut ja perheesi rauhaan. Haluat ehdottomasti haastaa riitaa, siihen ei pidä mennä mukaan vaan ajatella, että kun pysyy sinusta kaukana, on elämä helpompaa.
Pyllyn pesen sen takia, että vaipassa on aina kuitenkin pissaa ja en halua sitä ammeeseen. Vaikka saattaahan hän sinne lkylpiessään pissata, mutta eipä pestessä mene ylimääräistä.
Meillä vauva kylpee vain kaksi kertaa viikossa ja pylly pestään vaipan vaihdon yhteydessä, jos on tullut kakka tai vaipassa erittäin paljon pissaa, kuten esim. aamulla. Turhaan en pyllyä pese koko ajan.
-9-
Niin ja mua on turhaa yrittää ärsyttää ja provosoida, en siitä suutu eli etsi joku tyhmempi :)
-9-
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 10:00"]
Haluat ehdottomasti haastaa riitaa,[/quote]
Riidan haastamisesta puheen ollen. It takes one to know one ;).
Samaa kohtelua minäkin olen kokenut. Juurikin jotkut juhlat (synttärit, ristiäiset ym) täytyy analysoida tarkkaan mahdollisten (minun) virheiden löytämiseksi. Siinäkin tapauksessa, vaikkei anoppi olisi itse edes tulossa näihin juhliin. Auta armias, jos olen suunnitellut esim "väärän" vispikerman käyttöä kakun koristelussa, hirveä kaakatus seuraa.
Iän myötä ja suhteemme syventyessä olen oppinut armeliaisuutta. Bongaan huvikseni anopin outoja maneereja ja nauran niille itsekseni. Ystävien kanssa tosin puretaan joskus näitä juttuja. Että pitääkin kontrolloida joka asiaa XD Samalla kyllä muistan, että samaa on jatkunut jo kauan ja miten paljon se on minua satuttanut.
Kääääääk. koita nyt rentoutua. Ei anoppi-parka varmana kirjota mitään vuorosanoja etukäteen ja mieti sananvalintojaan .....!
En ymmärtänyt viestistäsi oikein muuta kuin että anoppi sanoi jotain aika tavallista ja sitten märehdit ja tulkitset sitä päiväkausia ja koitat keksiä jotain piilomerkityksiä.
Hei, hyviä juhlia ! koita relata ! älä vaivaa päätäsi mokomilla, hyvänen aika !
Mitäs jos koittaisit ajatella näin: anopillasi on joku hyvä tarkoitus siinä, mitä hän sanoo - vaikka esitystapa ei välttämättä sinun näkökulmastasi tätä viestisikään. Mikä se olisi? Voisiko ajatella, että lapsesi ovat hänelle todella tärkeitä ja hän yrittää ajatella asioita lapsenlastensa näkökulmasta. Ehkä hän ajatteli, että lapsesi ovat jo siinä iässä, että sukusunttärit eivät ole lapselle niin tärkeät kuin kaverisynttärit, ja halusi vain varmistaa, että lapsesi saa viettää aikaa myös kavereidensa kanssa.
Kun nyt kuulet anoppisi äänen mielessäsi tuossa keskustelussa, voisitko muuttaa anoppisi äänen sanomaan sinulle ystävällisesti, lämpimästi: "Lapsesi on minulle todella rakas. Kiitos että järjestät minulle mahdollisuuden tulla juhlimaan hänen syntymäpäiväänsä. En ole kuitenkaan ihan varma siitä, kumpi on lapsesi näkökulmasta tärkeämpi - mummo vai kaverit. Tämä tuli vain mieleeni, kun olen seuraannut, miten Mirka ja Sanna aina tuskailevat syntymäpäiväjärjestelyjen kanssa - minä ajankohtana kutsutaan sukua ja milloin kavereita. Työssäkäyville äideille kaksien syntymäpäivien järjestäminen kun on välillä vähän rasittavaakin. Tulen mielelläni näille syntymäpäiville, ja toivon sinun muistavan, että olen joustava muuttamaan ajankohtaa, jos esimerkiksi lapsen kaverit eivät pääse muuhun ajankohtaan teille."
Jos käyt läpi tämän ajatusprosessin, miltä tilanne nyt tuntuu?
anna miehen hoitaa puhelut anopille. senhän äiti se on. helpottaa elämää kovasti.
Älä pohdi liikaa anopin änensävyjä.