Yöruokaa häihin?
Pohdiskelen mitä yöruokaa tarjoamme häissämme (ovat syksyllä). Antakaapa ehdotuksia, mitä SINÄ vieraana haluaisit syödä? Varsinaiselta ruoalta saattaa jäädä jotain salaatteja, mutta mitä siihen lisäksi? Pitäisi olla jotain suht helposti järkättävää, niin että voisi vaan asettaa tarjolle (varsinaisella ruoalla on catering, mutta yöruoka laitetaan omin voimin tarjolle, omiin astioihin). Vieraita n. 50 - 60. Kiitos etukäteen vinkeistä!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:08"]
Mitä ruokaa sitten laitattekin yöpalaksi, muistattehan myös erityisruokavaliot! Eipä ollut mukavaa kasvissyöjä-keliaakikolla niissä häissä, missä yöpalan ainoa gluteeniton ruoka oli lihapullat...
[/quote]
No, jos on niin nolo, ettei edes juhlissa suostu syömään lihaa, niin oma on vika.
Minäkin olen kasvissyöjä, ja ei tulisi mieleenkään edellyttää, että muiden kuin minun itseni pitäisi noudattaa tätä ruokavaliota.
[/quote]
No, niissä kyseisissä häissä kutsussa pyydettiin kertomaan ilmoittautumsien yhteydessä allergioista ja muista erityisruokavalioista, minä siis ilmoitin gluteenittoman lakto-ovo-vegetaristin, ja varsinaisella ruualla olikin oikein ihanaa sapuskaa, kakkua ja pikkuleipiäkin oli kahvin kanssa. Yöpalalla katselin maha kuristen, kuinka muut herkuttelivat salaateilla (sisältäen krutonkeja ja makaronia), kermaperunoilla (kuorrutettu korppujauhoilla), karjalanpiirakoilla ym.
Ei ole mielestäni kohtuutonta ottaa huomioon tuollaisia asioita, vaikka kuinka olisi itse tehtyä ja helppoa ruokaa. En tiedä musita, mutta kyllä minulla vatsa huutaisi hoosiannaa jos yli kymmenen vuoden tauon jälkeen täyttäisin vatsani lihapullilla (siis pelkillä lihapullilla)!
[/quote] Joo, gluteenittomuus on asia, joka pitääkin ottaa huomioon, sille kun ei ihminen mitään voi. Mutta en alkaisi olettaa, että mua varten pitää olla vielä kasvisversioitakin olemassa. Salaateista onneksi saa krutongit helposti pois, jos niitä ei nyt ole sinne ihan murusteltu.
[/quote]
Heh, aika vähäinen tietämys sulla gluteenittomasta ruokavaliosta ;)
Kyllä mä oletan, että mun kasvisruokavalio huomioidaan juhlissa, joihin mut on kutsuttu. En mä kenenkään juhliin väkisin änkeä.
Mun tekisi mieli just nyt hyvää worschmackia ja uuniperunoita, tyypillinen ilta- ja yöruoka ravintolassa.
Yleensä pääruoalta jääneet tähteet laitetaan esille illalla joka on aivan ok. Lisäksi karjalanpiirakoita ja munavoita.
Meillä oli grilli- ja mustaamakkaraa :)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:25"]
[/quote]
.
[/quote]
[/quote] Joo, gluteenittomuus on asia, joka pitääkin ottaa huomioon, sille kun ei ihminen mitään voi. Mutta en alkaisi olettaa, että mua varten pitää olla vielä kasvisversioitakin olemassa. Salaateista onneksi saa krutongit helposti pois, jos niitä ei nyt ole sinne ihan murusteltu.
[/quote]
Hah! Jos keliaakikon leipää ei saa leikata samalla leikkuulaudalla kuin muuta leipää ja keliaakikolle pitä olla oma margariinirasia, jottei tartu muiden leivistä murusia, niin miten voit olettaa, että keliaakikko voisi syödä salaattia, jossa on ollut krutonkeja? Gluteenia ei saa olla murustakaan ja jos salaatissa on ollut krutonkeja, on salaatti keliaakon näkökulmasta saastunut. Ota selvää, ennen kuin alat jakaa ohjeitasi!
Meillä oli häissä yöruokana hot dogeja retro hodarikärrystä. Suosittelen www.juhliville.fi!
Jambalaya isossa muurikassa tms pysyy aika pitkään hyvänä jos on alun perin tarpeeksi kosteaa. Hiukan tulinen, lämmin, nopeasti haarukoitava ruoka on hyvä. Jos pystyy tekemään ja pitämään tarjolla kaksi, se toinen voisi olla kasvisversio.
Hodarikärryä olisin ehdottanut myös, kuten joku aiempi. Mieluummin sitä yöaterialla kaipaa suolaista ja täyttävää kuin salaatteja.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:31"]
No meillä oli salaatteja, tarjoiluista yli jääneitä kylmiä ruokia, kuten lohta, sitten oli patonkeja/leipää, levitteitä, sekä cocktaillihapullia jne. Yksissä häissä oli vuokrattu sellainen hodarikärry, jossa jokainen sai käydä hakemassa mieleisensä hodarin.
[/quote]
Mäkin oon ollut tollasissa hodarikärry-häissä, aivan loistava idea! Helppo, nopea ja hauska.
Joissain häissä oli myös just noita salaatteja yms, joita oli jäänyt ruoalta ja siihen päälle yksinkertaisesti grilli ja makkaraa.
Jotain aika täyttävää, ettei vieraiden tarvi mennä kotiin nakkikiskan kautta.
Pasta fredda, riisisalaatti, pesto?
Mitä ruokaa sitten laitattekin yöpalaksi, muistattehan myös erityisruokavaliot! Eipä ollut mukavaa kasvissyöjä-keliaakikolla niissä häissä, missä yöpalan ainoa gluteeniton ruoka oli lihapullat...
[/quote]
Olipahan jotain kuitenkin eli ei tarvinnut nälässä olla.
Olithan sentään muistanut kertoa ruokavaliosi etukäteen?
Meilläkin oli hodareita yöpalaksi. Tämän lisäksi sitten ne ylijäämäsalaatit jne. Hyvin kelpasi vieraille :)
Meillä oli muistaakseni yöruokana risottoa, josta oli kasvis- ja lihaversiot. Olen itse kasvissyöjä ja mies sekasyöjä ja vieraissa oli myös aika monta kasvissyöjää.
No, niissä kyseisissä häissä kutsussa pyydettiin kertomaan ilmoittautumsien yhteydessä allergioista ja muista erityisruokavalioista, minä siis ilmoitin gluteenittoman lakto-ovo-vegetaristin, ja varsinaisella ruualla olikin oikein ihanaa sapuskaa, kakkua ja pikkuleipiäkin oli kahvin kanssa. Yöpalalla katselin maha kuristen, kuinka muut herkuttelivat salaateilla (sisältäen krutonkeja ja makaronia), kermaperunoilla (kuorrutettu korppujauhoilla), karjalanpiirakoilla ym.
Ei ole mielestäni kohtuutonta ottaa huomioon tuollaisia asioita, vaikka kuinka olisi itse tehtyä ja helppoa ruokaa. En tiedä musita, mutta kyllä minulla vatsa huutaisi hoosiannaa jos yli kymmenen vuoden tauon jälkeen täyttäisin vatsani lihapullilla (siis pelkillä lihapullilla)!
[/quote]
Tottakai häissä kysytään erikoisruokavaliot, mutta älkää nyt typerät ruohifistelistelijät kuvitelko että se takaisi teille jonkun jumalan aseman juhlissa. Gluteeniton ok koska sillehän ei voi mitään, mutta itse olet hankalaksi päättänyt ruveta rajaamalla ruokavaliosi noin kapoiseksi. Pääruoka oli jo huolehdittu sinun mielihalujesi mukaan, varmaan olisi iltapalaakin ollut jos sinua olisi erityisesti sinne jatkoille kaivattu. Et näköjään ymmärtänyt yskää.
Googlaapa sellainen kuin Gubbröra (reseptejä löytyy nimestä huolimatta suomeksi) tai Skagen-röra (vrt. Toast Skagen). Klassisia öisiä suolapaloja, siis tahnoja, joiden kanssa näkkäriä, ruisleipää, palttoonnappeja. Molemmat voi tehdä jo ed. päivänä, maku paranee tekeytyessä. Palvilammasta siivuina, ehkä aiolia sen ja salaattien kanssa. Hyvää suklaata, hyvää kahvia.
Klassikoista klassikoin yöruoka, ja lisäksi vaivaton, on aito ja oikea Janssonin kiusaus. Sen voi tehdä ed. päivänä valmiiksi ja lämmittää kun alkaa yöllä hiukoa/ huikoa. Sitä on myös helppo tehdä isolle joukolle foliovuoissa. Kylkeen etikkapunajuuria ja snapsit. EIKÄ siis mitään broileri-, kirjolohi- tai muuta laatikkoa. Perunoita, sipulia, anjoviksia (EI "jansson-fileitä"), anjovisten lientä ja kermaa. Pitkä haudutus, ihana maku. Jos teillä on sitä, mä tulen teidän häihin!
Sheperd's Pie eli brittiversio jauheliha-perunamuusilaatikosta?
Jokin ruokaisampi pastapohjainen salaatti, vihreä salaatti, kinkku-/broileri-/tonnikalapiirakkaa (piirakan täyte riippuu siitä mitä noista olen käyttänyt pastasalaatissa), savulohta, grillimakkaroita sekä täysjyvä-/moniviljapatonkia + pari erilaista levitettä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:10"]
[/quote]
Olipahan jotain kuitenkin eli ei tarvinnut nälässä olla.
Olithan sentään muistanut kertoa ruokavaliosi etukäteen?
[/quote]
Eikun sori, lihapullat, ei kasvispullat eli siellä ei ollut edes salaattia tai mitään eli jouduit olemaan täysin syömättä?
Lisään vielä, että sekä Janssonin että paimenpiirakan jämät voitte pakastaa, mutta noita kalaa/ mereneläviä sisältäviä tahnoja en pakastaisi.
Ja kun oli näistä ruokarajoitteista kyse, niin tarjoisin viikonloppuna kyläilleelle kasvis-lakto-kalansyöjälle iltapalaksi tabboulehia, hummusta, leipää, sardiineja, ihania, säilöttyjä oliiveja, fetaa ... Jälkäksi oli kahvia, suklaata. Kirsikoita ja mansikoita sitruunan, jugurtin ja hunajan kanssa, mutta marjojahan ei silloin enää syksyllä ole ja noin isolle sakille se olisikin aika kohtuutonta ja kallista.
Nuokin kaikki vaivattomia, tehtävissä edellisenä päivänä, isoja määriä.
36
viiniä pöytään ja jiuustotarjotin ja coctail-piirakoita..perunasallaattia..broileripyöryköitä..ja luxusta on voileipäkakkua kala/ kinkku..
Lohikeitto ja karjalanpiirakat.