Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töistä irtisanoutuminen ja lomaltapaluuraha?

Vierailija
13.04.2013 |

Olen irtisanomassa itseni kun olen pitänyt ensin kesälomani. Jos irtisanomisaika on 1 kk ja irtisanon itseni heti kun palaan töihin lomalta, saanko lomaltapaluurahan vaikka olen jo irtisanoutunut kun se maksetaan(kuitenkin vielä irtisanomisajalla teen töitä)? Eli pitäisikö irtisanoutua vasta kun lomaltapaluuraha on tililläni vai mitkä on ehdot lomaltapaluurahan maksamiselle? Jos irtisanon itseni ennen kun raha on tilillä, saanko silti rahan vaikka olenkin jo irtisanoutunut (irtisanomisaikaa jäljellä).

Toivottavasti tuosta sepostuksesta saa selvää. Tämä työpaikka on siis periaatteessa ensimmäinen enkä tiedä noita periaatteita. Jos itse ajattelen asian niin lomaltapaluuraha maksetaan vaikka olisinkin jo irtisanoutunut kun kuitenkin olen vielä töissä (irtisanomisaika). Olenko oikeassa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riitti että tulin päiväksi töihin loman jälkeen, joten sain lomarahat. Riippuu tietysti teidän tesistä tarvitseeko tulla takaisin ollenkaan.

Vierailija
2/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään lomaltapaluurahaa ei ole enää edes olemassa. Vain lomapalkka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaltapaluurahahan on nykyään nimeltään lomaraha, eikä liity siihen palaatko lomalta vai et.

Vierailija
4/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:16"]

[/quote]Väärin. On loma-ajan palkka ja lomaraha. Tai mitä sit olettekin omassa tessissä sopineet...

Vierailija
5/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:17"]

Lomaltapaluurahahan on nykyään nimeltään lomaraha, eikä liity siihen palaatko lomalta vai et.

[/quote]Pamin tessissä ainakin tarvitsee palata saadakseen lomarahan. Loma-ajan palkan saa tietysti.

Vierailija
6/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että on yksi vuoro ollut töissä. Eli mä irtisanoisin itteni heti tokana päivänä loman jälkeen..

Vierailija
7/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:16"]

[/quote]

sekoitat lomarahan ja lomapalkan. Lomaraha on entinen lomaltapaluuraha, tosin tuotakin nimitystä vielä jossain tesseissä käytetään. Lomaraha voidaan maksaa kokonaisuudessaan ennen lomaa tai puolet ennen ja puolet jälkeen loman. tosin kaikilla aloilla ei ole tuota lomarahaa ollenkaan.

Vierailija
8/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein ymmärrän mitä ajat takaa, olet tienannut lomarahasi tai lomaltapaluurahasi edellisen lomankertymisjakson aikana ns. etukäteen. Loma-aikakertymä alkaa muistaakseni aina huhtikuun alussa ja kestää vuoden. Eli tänä vuonna maksettava raha on jo tienattu.

Vierailija
9/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:20"]

Riittää että on yksi vuoro ollut töissä. Eli mä irtisanoisin itteni heti tokana päivänä loman jälkeen..

[/quote]Mut joutuisit olemaan irtisanoutumisajan töissä? Kannattaa irtisanoutua ennen lomaa, mutta niin että tulee vielä yhdeksi päiväksi työhön.

Vierailija
10/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Lomaraha tai lomaltapaluuraha (jotka ovat sama asia ja molemmat termit edelleen esiintyvät) ei ole lakisääteinen ja sen maksaminen perustuu siihen, mitä on sovittu työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa tai mikä on työpaikan käytäntö.

Kannattaa siis tarkastaa tämä. Jos teillä noudatetaan jotain TES:sta ja tiedät mikä se on, pääset jo pitkälle. :)

Vierailija
11/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaltapaluurahan nimi on nykyään lomaraha.

Sen saa kun palaa lomalta takaisin. Monessa paikassa se nykyään maksetaan kerran vuodessa kaikille yhtäaikaa, mutta sen saa lain mukaan periä takaisin vikasta palkasta, jos joku jättää palaamatta lomaltaan töihin.

Eli kun palaat lomalta, saat sen pitää. Jos irtisanoudut ja jäät lomalle, jolta et tule enää takaisin, se joko jätetään maksamatta, tai peritään takaisin.

Vierailija
12/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:22"]

[/quote]Mut joutuisit olemaan irtisanoutumisajan töissä? Kannattaa irtisanoutua ennen lomaa, mutta niin että tulee vielä yhdeksi päiväksi työhön.

[/quote]

Niin joo, mielenkiintoinen kysymys saako sitten lomaltapaluurahaa, kun on jo irtisanonut itsensä.

Vierailija
13/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahan/lomaltapaluurahan maksaminen riippuu käytettävästä työehtosopimuksesta, vuosilomalaki ei sitä tunne. Katso siis työpaikallasi noudatettavasta tessistä mitä siinä lomaltapaluurahasta sanotaan.

Ja molempia nimityksiä käytetään edelleen, joissakin tesseissä puhutaan lomarahasta, joissain lomaltapaluurahasta.

Vierailija
14/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:23"]

Lomaltapaluurahan nimi on nykyään lomaraha.

Sen saa kun palaa lomalta takaisin. Monessa paikassa se nykyään maksetaan kerran vuodessa kaikille yhtäaikaa, mutta sen saa lain mukaan periä takaisin vikasta palkasta, jos joku jättää palaamatta lomaltaan töihin.

Eli kun palaat lomalta, saat sen pitää. Jos irtisanoudut ja jäät lomalle, jolta et tule enää takaisin, se joko jätetään maksamatta, tai peritään takaisin.

[/quote]

Meidän tessissä lomaraha on maksettava ennen lomaa. Ja riittää, että työsuhde on voimassa loman viimeisenä päivänä, silloin lomarana saa, ei tarvitse palata lomalta takaisin töihin.

Vierailija
15/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy luottamusmieheltä.

Taitaa vähän riippua työehtosopimuksesta mitä noudatetaan. Luulen että useimmissa tapauksissa lomaltapaluurahaa ei enää ole vaan kyse on lomarahasta ja se maksetaan vaikka työsuhde loppuisi loman aikana.

Vierailija
16/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä riittää, kun irtisanoutuu palattuaan lomalta töihin yhdeksi päiväksi. Eli tokana päivänä loman jälkeen irtisanoutuu, niin rahan saa/sen jo saadun saa pitää.

Vierailija
17/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:22"]

[/quote]

Niin joo, mielenkiintoinen kysymys saako sitten lomaltapaluurahaa, kun on jo irtisanonut itsensä.

[/quote]Sanoin jo heti ekassa vastauksessani, että sain lomarahan, kun tulin loman jälkeen yhdeksi päiväksi töihin. Irtisanoutumisaika meni lomaillessa :)

Vierailija
18/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallin tes:

Ellei paikallisesti muuta sovita, puolet lomarahasta maksetaan ennen vuosiloman alkamista ja puolet sen palkanmaksun yhteydessä, jolloin työntekijän palkka ensimmäiseltä vuosiloman jälkeiseltä työpäivältä maksetaan. Saadakseen lomarahan jälkimmäisen osan, työntekijän työsuhteen pitää olla voimassa vuosiloman viimeisenä päivänä.

Lomaraha maksetaan myös mahdollisen lomakorvauksen yhteydessä, mikäli työsuhde lomakautena päättyy muusta kuin työntekijästä itsestään johtuvasta syystä. Kun työntekijä päättää työsuhteensa vähintään 200 päivää kestäneen lomautuksen jälkeen tai määräaikainen työsopimus päättyy, kyseessä ei ole työntekijästä itsestään johtuva syy.

Lomaraha maksetaan tällöin edellisen päättyneen lomanmääräytymisvuoden (1.4.–31.3.) lomakorvauksesta, mutta ei viimeisen kesken jääneen lomanmääräytymisvuoden lomakorvauksesta.

Peltialalla maksetaan lomaraha aina myös lomakorvauksesta, jos työsuhde päättyy muusta kuin työntekijästä johtuvasta syystä.

Vierailija
19/19 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on olemassa ainakin monella kaupanalalla. Itse saan aina lomaltapaluu rahan joka on noin kahden viikon palkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan