Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea autosotku: neuvoja?!

Vierailija
13.04.2013 |

Aivan aluksi kiitos jo etukäteen ja anteeksi pitkä sekava sepustus!

Tilanne siis tämä: muutama vuosi sitten ollessani viimeisilläni raskaana avomieheni painosti ostamaan meille auton, koska kahden lapsen kanssa kuulemma tarvii autoa. (Hän siis rahaton, luottotiedoton narsisti, josta pääsin sittemmin eroon, pitkä tarina, älkää tästä tuomitko, olen soimannut riittävästi itseäni, kiitos!)

Auto maksoi n. tuhat euroa, jonka minä viimeisillä rahoillani maksoin. Näin ollen auto myös tuli nimiini. Kosla laukesi tietysti heti kotipihaan ajettuamme, avokki vei auton korjaamolle luvaten maksaa kulut.  Auto laitettiin kuntoon, lasku n. 760 euroa. Tähän kaikkeen aikaa kului useampi kuukausi, jona aikana lopulta heitin kelvottoman ukon pihalle.

Ero ja vauva-aika olivat tosi raskaita, joten auto oli viimeisenä mielessä. Muutaman kerran yritin korjaamolle soittaa sopiakseni mitä maksun kanssa tehdään, sillä itselläni "tulona" vain minimiäitiyspäiväraha ja nykyään -hoitoraha. Korjaamolta ei koskaan vastattu puhelimeen, joten asia vain jäi ja jäi.

Nyt eksä on alkanut painostamaan (olemme yhteydessä lapseen liittyvissä asioissa) että antaisin auton hänelle, hän kuulemma lunastaisi auton korjaamolta.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?? Olen aivan avuton näissä asioissa.. Sinänsä voisin auton hyvin "myydä" hänelle korjauskuluja vastaan, sillä en autoa pysty kustannussyistä moneen vuoteen pitämään enkä edes halua kun keskustassa asutaan eikä sille juuri ole tarvetta. Eikä huvittaisi sitä rämää ruveta lisää kunnostamaan.

Mutta olisinko edelleen vastuussa laskusta, joka on syntynyt silloin kun auto oli vielä minun? Eksä tietysti haluaisi ensin auton nimiinsä ja sitten tod. näk. neuvottelisi korjaamon kanssa maksuaikataulusta.

Toisaalta en usko että saan autoa koskaan itse ajokuntoon, joten minulla on edelleen velkaa tuo aiempi korjauskulu + auto pitäisi jotenkin hävittää (?), joten auton omistaminen sinänsä ei minua kauheasti hyödytä... Nyt niitä neuvoja, kiitos?!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anybody?

Vierailija
2/6 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se auto pitää kuitenkin siirtää miehesi nimiin ja maksaa jotain maksuja, en tiedä tarkkaan. Jos "myyt" auton miehellesi ilman sopimuspaperia, niin se korjaamon lasku on yhä nimissäsi. Itse tekisin vaikka niin, että ottaisin auton"myyntiin" liittyvät paperit ja muut mukaan korjaamolle, eikä mies saisi niitä ennen kuin lasku on maksettu siinä kassalla. Ota kuitenkin tarkasti selvää auton myyntiin liittyvistä asioista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen korjauskuluja sinulla olisi? Et ole itse vienyt autoa korjaamolle tai itse allekirjoittanut korjaussopimusta, joten ei pelkkä auton omistaminen sinulle tuo muuta kuin viralliset kulut (eli autoveron). Mies se maksaja on, jos on auton korjaamolle vienyt!

Outoa: vaikka jo on kulunut kuukausia, niin autokorjaamolta ei  ole otettu sinuun yhteyttä lainkaan, jotta hakisit auton pois. Ei ne sitä siellä ilmaiseksi pidä.Onko auto edes rekisterissä?

Voit tehdä miehen kanssa kaupan siten, että myyntisopimuksen mukaan mies vastaa kaikista mahdollisista autoon kohdistuneista kuluista viimeisen vuoden ajalta tms., jolloin sinulle ei jää mitään vastuita.

Vierailija
4/6 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi exmiehen allekirjoittamaan paperin josssa tulle selvästi esille sen että korjaamolaskun se ja se yritykseltä; jos tulee, niin se jää hänen maksettavaksi. Eli pvm koska korjaus tehtin ym tärkeitä yksityiskohtia ja jos hän allekirjoittaa sen, niin todiste siitä jää sinulle yksi kappale ja hänelle yksi.

Myy auto hänelle. Juurikin niin että hän ottaa vastuun mahdollisesta korjaamolaskusta. Näin pääset eroon miehestä ja mahdollisista laskuista ja autosta joka vain aiheuttaa kuluja.

Vierailija
5/6 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää asia tarkoin, koska muuten sinä saatat joutua maksamaan autoveroja tm. (mahdollisesti takautuvana) joko vanhoja tai tulevia jos kaikki ei mene ns. lain mukaan oikein.

Minä tekisin niin, että en myisi autoa ex-miehelle ihan vaan varmuuden vuoksi. Tee niin, että ota yhteys korjaamoon, kerro tilanne, ja kysy jos he ostaisivat auton/myisivät sen jollekin. Uskon että asia saataisin sitä kautta kuntoon, itse henk.koht. tyytyisin jo siihen että ostamasi 1000€ auto menisi korjaamolle korvaukseksi remontista (joka maksoi sen 760€ eli melkein saman verran mitä auton arvo oli ostohetkellä, nyttemmin arvo tuosta 1000€ jo laskenut eli olisi aika +-0)

ÄLÄ sotkeennu enää miehen kanssa asioihin, vaan hoida asia muuta kautta pois päiväjärjestyksestä. Korjaamon väki varmasti ymmärtää jos kerrot asioiden laidan.

ps. Oletko aivan varma että auto on korjaamolla? Ettei mies ole säätänyt omiaan tällä välillä?

Vierailija
6/6 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kysymys:

- Olet siis rekisteröinyt auton nimiisi. Onko auto rekisterissä ja sinä maksat siitä nytkin autoveroa  vaikka se ei ole käytössä ? Samoin maksat ilmeisesti vakuutusta vaikka auto ei ole käytössä ? Ihan vinkkinä tulevaa varten että jos sinulla on auto joka ei ole kuukausiin käytössä niin kannattaa se laittaa seisontaan niin säästät ainakin vakuutusmaksuissa jos olet kaikki nämä vuodet maksanut vakuutuksia ym ?

- Ekaksi selvittäisin onko tuota korjaamoa vielä olemassa ? Ja etsisin netistä puhelinnumeron jos vaikka on vaihtunut. Soittaisin korjaamolle ja kysyisin onko heillä auto vielä ja mitä maksaa se korjauslasku. Voihan olla että autoa ei enää ole edes jos asiasta on vuosia. Onko korjaamolta tullut sinulle laskuja tai perintäkirjeitä ? Onko sinulle tullut ulosotosta kirjeitä eli olisiko auto ulosmitattu korjaamolaskua vastaan ?

- Jos auto on korjaamolla ja he kertova mitä sen lunastaminen maksaa niin pyydät exältä kyseisen summan rahaa jolla hän ostaa auton sinulta. Teette luovarit (paperit saattaa löytyä netistä tai katsastuskonttoreilta saa luovareita jotka täytät huolella ja laitatte nimet alleI) jolla voit varmistaa että auto siirtyy pois sinun nimiltäsi vaikka ex ei sitä rekisteröisi omiin nimiisi. Sitten sinä maksat saamillasi rahoilla korjauslaskun (voittehan tehdä kaupat vaikka siellä korjaamolla auton äärellä). Näin varmistat että saat rahat joilla voit sitten maksaa heti laskun. Jos lahjoitat auton exälle niin  lasku jää sinulle. Näin sinulle ei pitäisi tulla enää mitään kuluja autosta jatkossa.

- Lisää tietoa löytyy katsastuskonttoreista, trafin nettisivuilta (trafin sivulla näkyy olevan mahdollisuus tarkistaa maksamattomat ajoneuvoverot jne).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi