VAIHDOIN luomukosmetiikkaan - miten kävi:
Päätin vaihtaa kertarysäyksellä lähes kaiken kosmetiikkani ja hiustuotteeni "luomu"tuotteisiin.
Tänään ensimmäinen päivä, enkä todellakaan ole vakuuttunut. Laveran "kosteuttava" shampoo ja "tehohoito" tekivät hiuksistani koppuraiset, Laveran föönausneste kuivatti huksia lisää, mutta päätin silti olla laittamatta mitään muuta hiuksiini. Kuivauksen jälkeen: hiukset ovat mattaiset, elottomat ja kiillottomat. Ihovoiteeksi: Providan tehokosteuttavaa voidetta ja päälle Bare Minerals - meikkipuuteria + poskipunaa. Tulos: iho näyttää läikkäiseltä, kumimaiselta ja ihohuokoset näkyvät aiempaa PALJON enemmän. Kiva.
Harmittaa ihan sumeesti, että menin ostamaan tollasia tuotteita. Mulle niin sanottiin, että juu oikein hyviä ovat...
Mä todella haluaisin käyttää vain ja ainostaan tuotteita, jotka ovat sertifioitua luomua, mutta jos ne on tollasta ihme jankkia paskaa kaikki, niin eihän sellasia voi käyttää!
Mistä löytyy luonnonkosmetiikan käyttäjäarvioita, tietääkö kukaan? Jos ei mistään löydy sellasta sivustoa, niin pitää sitten varmaan perustaa sellanen.
Kommentit (29)
Mullakin Urtekramin ruusuhoitoaine hamputti ihan tajuttomasti. En uskalla koittaa shampoota. Mutta kananmunalla pesu tekee hiuksista hyvät. Myöskin liivatteella "rekuttaminen", ja myös hunajaa olen käyttänyt joskus. (google osaa ohjeistaa näissä).
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:40"]
Vähän off topic mutta mulle ei käy mineraalimeikit: puuterista tuli sellaiset pikkunäpyt naamaan että piti pitää etäviikko töistä kun hävetti ja luomiväristä alkaa kutisemaan iho aivan sairaasti.
[/quote]
Näin kävi myös siskolleni, joka kokeili mineraalimeikkejä. Kesti pitkän aikaa ennen kuin iho parantui. Itse en uskalla edes kokeilla noita kun on muutenkin herkkä iho.
[/quote]
Mineraalimeikkejä on kymmeniä ja kymmeniä eri merkkejä, eli jos on kokeillut yhtä ja todennut sen sopimattomaksi, niin silloin se merkki on sopimaton, ei kaikki maailman mineraalimeikit.
Uskon, että melkein jokaiselle löytyy sopivat ihonhoitotuotteet luonnonkosmetiikasta, samoin kuin mineraalimeikeistä, jos vaan kokeilee useaa merkkiä. Hiustuotteiden suhteen sensijaan olen epäileväisempi minäkin, kuiville pitkille hiuksille on vaikea löytää mitään tarpeeksi kosteuttavaa, ja muotoilutuotteita ei edes paljoa löydy.
Hiustuotteista on tosiaan vaikea löytää sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, joka olisi tarpeeksi silottavaa ja kosteuttavaa. Jos luonnonkosmetiikkaan haluaa siirtyä, niin hiusten kohdalla kannattaa ehkä tehdä poikkeus ja hakea tuotteita, joissa OSA aineista on luomua tai tuotteita, jotka ovat muulla tavalla eettisiä, esim. kotimaisia? Tietysti poikkeuksiakin saattaa löytyä, mutta ainakin itselle nimenomaan hiustuotteet ovat luonnonkosmetiikassa olleet huonoja kaikki kokeilemani. Ja muutenkaan ei varmaan kannata laittaa koko kosmetiikkavalikoimaa kerralla uusiksi, vaan etsiä tuote kerrallaan korvaavia tuotteita vanhoille suosikeille.
Bodyshopilla on parabeenitonta ja silikonitonta hiussarjaa, joka kosteuttaa ja kiillottaa oikein hyvin. Ei kai hardcore luomua mutta poikkeaa valtavirrasta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:31"]
Päätin vaihtaa kertarysäyksellä lähes kaiken kosmetiikkani ja hiustuotteeni "luomu"tuotteisiin.
Tänään ensimmäinen päivä, enkä todellakaan ole vakuuttunut. Laveran "kosteuttava" shampoo ja "tehohoito" tekivät hiuksistani koppuraiset, Laveran föönausneste kuivatti huksia lisää, mutta päätin silti olla laittamatta mitään muuta hiuksiini. Kuivauksen jälkeen: hiukset ovat mattaiset, elottomat ja kiillottomat. Ihovoiteeksi: Providan tehokosteuttavaa voidetta ja päälle Bare Minerals - meikkipuuteria + poskipunaa. Tulos: iho näyttää läikkäiseltä, kumimaiselta ja ihohuokoset näkyvät aiempaa PALJON enemmän. Kiva.
Harmittaa ihan sumeesti, että menin ostamaan tollasia tuotteita. Mulle niin sanottiin, että juu oikein hyviä ovat...
Mä todella haluaisin käyttää vain ja ainostaan tuotteita, jotka ovat sertifioitua luomua, mutta jos ne on tollasta ihme jankkia paskaa kaikki, niin eihän sellasia voi käyttää!
Mistä löytyy luonnonkosmetiikan käyttäjäarvioita, tietääkö kukaan? Jos ei mistään löydy sellasta sivustoa, niin pitää sitten varmaan perustaa sellanen.
[/quote]
Ei niitä varmaan ikinä ole hyviksi mainostettukaan vaan ainoastaan luomuksi. Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan :-).
Mulla hyviä kokemuksia Essential Care ihonhoito tuotteista. Siitä täysin luomusta en tiedä, mutta esim. Kookosöljy puhdistusmaidon purkin kyljessä on teksti 88% Organic. Tuotteet eivät sisällä säilöntäaineita, eikä parabeneja. Itse olen käyttänyt kyseisen merkin puhdistusmaitoa, kasvovettä ja kosteusvoidetta. Olen ollut tyytyväinen ja ihoni on todella herkkä, kuiva ja coperosa. Kohtuu hintaisiakin vielä:) Vaati aikansa tottua tuotteiden tuoksuun (lue:hajuun), varsinkin kasvovesi tuoksui niin heinille ja kaikille mahdollisille "ojanpientareiden rehuille". Kiinnostuneet saavat varmaan lisätietoa purkin kyljestä poimitusta osoitteesta: www.skinorganics.fi
Onko kukaan kokeillut noita Organiclivingin tuotteita? Millaisia?
Am-shampoot ovat parhaita ja normaalihiuksinen ei välttämättä tarvitse edes hoitoainettakaan sen jälkeen, mikä jaksaa näin kampaajaa ihmetyttää! Riittää jopa äärimmäisen takkuuntuville, erittäin pitkille ja vaalennetuille hiuksille (ilman hoitoainetta) jos joskus käyttää tehokkaampaa hiusnaamiota ja talvella hoitosuihketta ajoittain sähköisyyteen. Muut kokeilemani shampoot ovat olleet huonoja.
Luonnonkosmetiikassa ei oikein ole tehokkaita hoitoaineita, ainakaan jos tarvitsee selvittävyyttä. Joskun muuten sertifioidun sarjan hoitoaine ei ole sertifioitu juuri tästä syystä. Tuntemani ekokampaaja on nöin kertonut.
Itse tykkään mineraalimeikeissä Youngbloodista, mutta sehän ei ole kyllä luonnonkosmetiikkaa? Emanin mineraalimeikkivoidepuuteria haluaisin kokeilla. Melvitan tuotteet ovat myös olleet hyviä, kuten myös Madaran. Dr Hauschka myöskin kokeilemisen arvoinen.
Riippuu pitkälti omasta ihosta mitkä tuotteet sopii ja mitkä ei, luonnonkosmetiikassa on se huono puoli että joudut kokeileen useita useita useita ennen kun löydät hyvät ja itelle sopivat tuotteet. Arvioita en suosittele lukemaan, ne jotka toiselle sopii ei sovi välttämättä itselle. Mullakin oli pitkä taival tätä ärsyttävää tuotteiden kokeilua ja rahanmenoa melko turhaan ennen kun löysin hyvät tuotteet :/ ja vielä kun oli niin tottunut kaikenmaailman kemikaalicockaileihin jotka tietysti oli helvetisti tehokkaamman tuntusia (shamppoot saippuat yms..) niin luonnonkosmetiikka vaatii oman aikansa sopeutua. Mutta enää en vaihda takaisin vanhoihin, iho ja muut on voinut yllättävästi paremmin kun on tottuneet luonnonkosmetiikkaan :)
Luonnonkosmetiikan nestemäiset shampoot on minusta kaikki olleet huonoja joita olen kokeillut. Nykyisin käytän shampoopaloja, niissä on toimivia luonnonkosmetiikasssa. Ja seuraavaksi ajattelin kokeilla oliiviöljysaippuaa hiusten pesuun kun moni kehuu.
Hiustenmuotoilutuotteita en usko kunnolla toimivia luonnonkosmetiikkana olevan olemassakaan. Ei vaan luonnon vahoista, öljyistä tms saa kunnolla toimivia hiusvahoja tai lakkoja esimerkiksi.
Tuo Bare Mineralsin meikkipohja kyllä on minusta oikeinkin hyvää. Olisikohan sulla käynyt niin ettei se voide ollut täysin imeytynyt ja sitten vähän tahmeaan ihoon meikkipohja tartttui epätasaisesti? Mä en laita sen alle ikinä voidetta ollenkaan, mutta mulla onkin rasvoittuva iho.
Mä sain kerran siskolta jotain luomu-kasvovettä ja -rasvaa, antoi pois koska oli aiheuttanut hänelle ihon turpoamisen ja punoittamisen moneksi tunniksi. No, hänellä on tosi herkkä iho (ei voi oikein edes luomiväriä laittaa) niin ajateltiin että mulle ne varmaan kuitenkin sopii kun en yleensä reagoi iholla mihinkään aineisiin.
No olipa sitten ensimmäinen kerta mullekin kokea miltä tuntuu kun koko naama punoittaa ja kirvelee, meni sitten multa roskiin.
Harmi etten muista nyt minkä merkkisiä olivat.. Jotain todella kalliita hienoja luomutuotteita kuitenkin.
Vähän off topic mutta mulle ei käy mineraalimeikit: puuterista tuli sellaiset pikkunäpyt naamaan että piti pitää etäviikko töistä kun hävetti ja luomiväristä alkaa kutisemaan iho aivan sairaasti.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:40"]
[/quote]
Lisään vielä että sain kerran apteekista jonkun Vichyn silmänympärysvoiteen: seuraavana päivän silmäluomet olivat kuin kaksi banaania. Ihan outoa
Kai ymmärrätte, että kaikki luomukosmetiikka ei sovi kaikille? Ihan kuten Pantene ei käy toisen hiuksille ja XZ toisen, Lavera ei sovi kaikille. Lisäksi hiuksilta vie jopa useamman viikon tottua shampooseen, jossa ei ole mm. silikonia tai muuta myrkkyä, tämä tottumisaika on monelle liikaa ja antavat sitten olla kun tukka näyttää kamalalta jne.
Ruohonjuuresta saa näytteitä kun pyytää, kannattaa marssia sinne ja pyytää suositusta kosmetiikkavastaavalta tuotteista.
Muutama fakta:
*Kaikki ei sovi kaikille, esim. itselleni ei koskaan sopineet Lumenen sripsivärit ja puuterit, muita ns. markettimeikkejä olen käyttänyt aina ongelmitta. Ripsarien ongelma oli se että ne saivat silmät valumaan, puuteri taas (vaikka millä koitin levittää) jätti kunnon "pakkelikerroksen" naamaan.
*Jos lähtee ns. muuttamaan ihon/hiusten hoitoa, vaatii se nk. tottuminen muutamien viikkojen ajan. Joten jos muutaman kerran kokeilee, ei voi vielä sanoa mitään. Jos taas käyttää muutaman kuukauden, huomaa oliko tuote hyvä vai ei. Esim. jos epäpuhtaudet lähtevät ns. liikkeelle ihosta, se ensin menee huonoon kuntoon, mutta välivaiheen jälkeen on paljon parempi mitä oli aiemmin. Toki jos saa allergisen reaktion tm. se eri asia...!
Minulla on aina ollut hyvät hiukset, kun vaihdoin (kampaamomerkin toiseen) hiukset alkuun olivat ihanat, vaan sitten muutaman kuukauden kuluttua ihan kamalat. Kampaajani huomasi heti eron, kysyin mitä olen tehnyt hiukselleni ja niistä piti leikata paljon pois.
Lisäksi se vaikuttaa mitä käyttää, esim. oliviisaippua on erittäin hyvää hiuksille, ja hoitoaineeksi käy hyvin kookosöljy =ihan eri asioita mitä ns. muka "luonnonmukaiset" hiustenhoitosarjat. Lisäksi kannattaa muistaa se, että monesti eri tuotteet toimivat eri tavalla, eli jos pesee "palashampoolla" hiuksensa se ei vaahtoa vert. tavallinen shampoo --> moni ei ymmärrä tuota --> lisää vaan shampoota päähänsä kunnes saa sen "vaahdon" väkisin aikaan --> shampoota aivan liikaa päässä --> ei hyvä lopputulos.
Ei ole kokemusta muusta kuin luomushampoosta, urtekram ja se ei pese kunnolla rasvaista tukkaani. Sitten ostin erisanin tavisshampoota, siinä ei ole parabeeneja eikä silikonia. Hyvin toimii. Ihan markettishampoomerkeistäkin on tosi vaikeaa löytää riittävän hyvin rasvoittuvat hiukset puhdistavaa shampoota, niin en ihmettele, että luomushampoissa se on vielä vaikeampaa. Ihan perus erittäin hieno suomalainen, sininen, on toiminut hyvin, mutta en pidä sen hajusteesta ollenkaan.
Olen käyttänyt itse luomukosmetiikkaa vaihtelevissa määrin ja hiustenhoitotuotteet ovat tosiaan ongelmallisia. Käytän Urtekramin shampoota, koska se on hellempää kuin monet muut, mutta nykyään siinäkin taitaa olla sulfaatteja. Hoitoaineeksi ei todellakaan riitä mikään luomutuote, hiukset ovat heti kuivat. Kasvorasvaksi sen sijaan löysin aivan täydellisen tuotteen tässä joku vuosi sitten. Kyseessä Laveran Pore Refining Moisturising Fluid. Minulla on hankala sekaiho, joka yleensä aina joko kiiltää tai hilseilee, mutta tuon rasvan kanssa ei kumpaakaan ongelmaa ole. Talvellakaan iho ei ole hilseillyt kuin vähän suihkun jälkeen, rasvan laiton jälkeen ihan täydellinen. Kiiltää hyvin vähän ja harvoin kesälläkään. Mikään kosteusvoide ei ole toiminut minulla noin hyvin!
Ihan muistutuksena sekin, että monesti luonnonkosmetiikkaan sirryttäessä voi iholle tulla pieni kukkimisjakso, joka ei johdu itse tuotteesta vaan siitä että iho puhdistaa itsestään vanhat kuonat. Ja kun tämän jakson yli sinnittelee, homma helpottaa. Monesti luomussa on myös kasviainesosia, jotka voivat ärsyttää allergisia.
Kokeilkaan laimennettua omenaviinietikkaa hoitoaineeksi.
Hei,
tämä on vanha ketju mutta kirjoitan oman kokemukseni! Vaihdoin pikkuhiljaa kaiken kosmetiikan sertifioituun luonnonkosmetiikkaan, kun päänahkani ärtyi pahasti. Mulle suositeltiin sveitsiläisen Farfallan villiruusushampoota, ja koska se auttoi, aloin enemmänkin perehtyä sertifioidun luonnonkosmetiikan ja "taviskosmetiikan" eroihin. Hah, tieto lisää tuskaa, en palaa ikinä enää sodium-laureth-sulfatella, peg-yhdisteillä, silikonilla ja mineraaliöljyillä kuorrutettuihin "normaali"tuotteisiin. Tuolta samalta valmistajalta olen löytänyt myös hyvät hiusten muotoilutuotteet ja herkälle iholleni toimivat voiteet, putsarit ja dödöt. (Ja ne ovat reilua kauppaa, mikä ilahduttaa meikäläistä entisestään. http://farfalla.fi/quality.html)
Niin kuin joku muukin tässä ketjussa jo sanoi, siirtyminen luonnollisiin tuotteisiin vaatii malttia siirtymisajan ajan. Kun hiukset on täynnä silikonia (joka latistaa hiuksia jolloin ne vaativat voimakkaampia muotoilutuotteita) niin eiväthän ne heti taltu miedommilla. Mulla siirtymisaika hiusten kanssa kesti reilun kuukauden, mutta sen jälkeen hiukset ovat aivan erilaiset, ne asettuvat paljon kauniimmin, ja voin sanoa että kun ennen hiukseni olivat melkein viholliseni, nyt ne ovat ystäväni. :) Ja niille todellakin riittää Farfallan muotoilutuotteiden tuki. Sitäpaitsi muotoilutuotteetkin tuoksuu miedolle ja hyvälle, perhekin tykkää kun ei tarvitse tukehtua "tavis-hiuskiinteen" katkuun. :)
Mutta kukin tyylillään ja omien mieltymysten ja kokemuksen mukaan! Hyvää kevättä kaikillle! :)