Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus yli lasketun ajan..

Vierailija
30.06.2020 |

Mulla tänään rv 41+0.. Huomenna neuvola-aika ja siellä varmaan saan ajan äitipolille.. Kysymys kuuluukin että jos yliaikaiskontrolli on 41+3 tai 41+5 mikä sitten onkaan niin kuinka moni on saanut jäädä heti käynnistykseen? Olo on tosi tukala enkä pysty enää nukkua enkä liikkua ja pitäisi jaksaa 4v tyttökin hoitaa tässä sivussa.. Voimat ihan loppu. Miehenkin loma ehtii loppua varmaan ennenkuin vauva syntyy..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tarkistuksen tuloksesta, riskit on jo aika korkeat sikiön menehtymiselle jos annetaan mennä liian pitkälle, joten herkästi aloittavat jos itsessä ei ole merkkejä että käynnistyisi. 

Vierailija
2/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tarkistuksen tuloksesta, riskit on jo aika korkeat sikiön menehtymiselle jos annetaan mennä liian pitkälle, joten herkästi aloittavat jos itsessä ei ole merkkejä että käynnistyisi. 

Ei ole merkkejä käynnistymisestä. Välillä supistaa mutta ei mitenkään kipeästi. Ja joka supistuksella vauva tuntuu kääntyvän poikittain.. Ei ole kiinnittynyt ja tuntuu välillä vielä tosi ylhäälläkin.. Huolestuttaa muutenkin tällaisen kuperkeikkoja heittelevän vauvan synnytys. Kävi vielä väärinpäin joskus rv 37-38.. Synnytyssairaalaankin matkaa 130km..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat käynnistetty 41+5 viikoilla. Siis heti siitä yliaikaiskontrollista jäin käynnistykseen. Otti niin päähän, kun väkisin piti venyttää sitä käynnistämistä tuohon asti. Ei siinä loppuraskaudesta saa enää nukuttua ollenkaan, joka paikkaa särkee, ei jaksa tehdä mitään jne. Mulla oli toisen raskauden lopussa selkä niin kipeä, että monesti en päässyt ylös sängystä aamulla ilman apua. Joinakin öinä en saanut vaihdettua asentoa ilman apua. Mies teki välillä yötöitä, joten makasin toisinaan koko yön samassa asennossa. Selkä oli niin kipeä. Silti ei suostuttu käynnistämään aikaisemmin. Lässytetään, että pitää kerätä voimia synnytykseen ja vauva-arkeen, mutta silti kidutetaan viikkokausia tieten tahtoen. Mites keräät voimia siinä??

Vierailija
4/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on molemmat käynnistetty 41+5 viikoilla. Siis heti siitä yliaikaiskontrollista jäin käynnistykseen. Otti niin päähän, kun väkisin piti venyttää sitä käynnistämistä tuohon asti. Ei siinä loppuraskaudesta saa enää nukuttua ollenkaan, joka paikkaa särkee, ei jaksa tehdä mitään jne. Mulla oli toisen raskauden lopussa selkä niin kipeä, että monesti en päässyt ylös sängystä aamulla ilman apua. Joinakin öinä en saanut vaihdettua asentoa ilman apua. Mies teki välillä yötöitä, joten makasin toisinaan koko yön samassa asennossa. Selkä oli niin kipeä. Silti ei suostuttu käynnistämään aikaisemmin. Lässytetään, että pitää kerätä voimia synnytykseen ja vauva-arkeen, mutta silti kidutetaan viikkokausia tieten tahtoen. Mites keräät voimia siinä??

Sepä se.. Miten sitä vauvaa muka jaksaa hoitaa jos on valvonut viikkotolkulla.. Toivotaan että saisin tällä viikolla jäädä eikä menisi ensi viikkoon.. Viikonloppuna tuskin kuitenkaan käynnistetään jos ei ole ihan pakko..

Ap

Vierailija
5/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli laskettu aika 16.3.2019. Minulla ei ollut yhtään supistuksia eikä lapsivesimennyt. Käynnistettiin useaan kertaan. Viimein 1.4.2019 leikattiin. Eli kyllä aika yliaikainen vauva. Hän oli 56cm pitkä ja 3.5kg. Huonekaverin vauva oli 48cm pitkä. Omani näytti ihan jättiläiseltä.

Minun kohdallani kuitenkin kaikki hyvin, syntyi 10 pisteen vauva. Tämä kun on ensimmäinen lapseni, en edes osannut vaatia mitään aikaisemmin. Nyt saamme toisen elokuussa. Toivottavasti kaikki sujuu paremmin.

Tsemppiä sinulle ap!

Vierailija
6/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia vaikuttaa tuohon. Esim.onko sillä hetkellä paljon synnyttäjiä ja luulisi että ottavat pitkän matkasi huomioon, eivätkä laita parin päivän päästä ajamaan uudestaan? Mulla yliaikaiskontrolli oli 41+5 ja käynnistys oli 42+1. Mulla vointi ja jaksaminen oli ihan ok tuossa kohtaa, mutta olihan se ärsyttävää odottelua.

Vierailija
7/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisla123 kirjoitti:

Minulla oli laskettu aika 16.3.2019. Minulla ei ollut yhtään supistuksia eikä lapsivesimennyt. Käynnistettiin useaan kertaan. Viimein 1.4.2019 leikattiin. Eli kyllä aika yliaikainen vauva. Hän oli 56cm pitkä ja 3.5kg. Huonekaverin vauva oli 48cm pitkä. Omani näytti ihan jättiläiseltä.

Minun kohdallani kuitenkin kaikki hyvin, syntyi 10 pisteen vauva. Tämä kun on ensimmäinen lapseni, en edes osannut vaatia mitään aikaisemmin. Nyt saamme toisen elokuussa. Toivottavasti kaikki sujuu paremmin.

Tsemppiä sinulle ap!

Kiitos! Minulla ensimmäinenkin lapsi syntyi käynnistyksellä, mutta ennen laskettua suuren koon vuoksi. Siinä meni kyllä monta päivää.. Tässä raskaudessa kuitenkin jo paikat ollut kypsät yli kaksi viikkoa mutta mitään ei tapahdu niin uskoisin että tulisi suht helposti kun vähän avustettaisi.

Ap

Vierailija
8/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asia vaikuttaa tuohon. Esim.onko sillä hetkellä paljon synnyttäjiä ja luulisi että ottavat pitkän matkasi huomioon, eivätkä laita parin päivän päästä ajamaan uudestaan? Mulla yliaikaiskontrolli oli 41+5 ja käynnistys oli 42+1. Mulla vointi ja jaksaminen oli ihan ok tuossa kohtaa, mutta olihan se ärsyttävää odottelua.

Ja lisäys vielä että tuo oli lauantai kun minulla käynnistettiin.

Vierailija
9/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa kauhean pitkään voida enää odottaa, kun riskit tosiaan kasvaa. Tsemppiä, ei sulla montaa päivää enää ole edessä ennen kuin lapsi ulos otetaan tavalla tai toisella!

Vierailija
10/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa kauhean pitkään voida enää odottaa, kun riskit tosiaan kasvaa. Tsemppiä, ei sulla montaa päivää enää ole edessä ennen kuin lapsi ulos otetaan tavalla tai toisella!

Kiitos! Toivotaan näin.

Ap

Vierailija
11/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys vielä että tuo oli lauantai kun minulla käynnistettiin.

Tuo onkin hyvä tietää että viikonloppunakin ainakin jossain käynnistetään.

Vierailija
12/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä sairaan huvittavaa että synnytystä aletaan käynnistää sen mukaan paljonko on synnyttäjiå parhaillaan! Eli lapsen tai naisen etu hyvinvointi ei ole se minkä mukaan mennään vaan esim lääkärin vapaapäivä tai ei huomenna kun on se lääkärien seminaaripäivä ja leikataan viikon päästå kun se yksi lääkäri on tämän viikon lomalla....

Todella huvttavaa oli lukea länsirannikon sairaalaan mieslääkärin toteamusta että synnytystä ei koskaan käynnistetä äidin pyynnöstä! Eli se ainut ihminen se tärkein ihminen jota asia koskee ei saa toivoa käynnistystä ja jos sen menee toivomaan niin ei käynnistetä eli lapsenkaan etu ei ole se minkä mukaan mennään vaan pääasia on saada naisen olo alistetuksi ja saada nainen kärsimään mahdollisimman paljon.

Ap voimia olet arvokas.

Vierailija
13/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yliaikaiskontrolli viikoilla 41+6, lapsi syntyi seuraavana päivänä ihan luomusti.

Vierailija
14/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä sairaan huvittavaa että synnytystä aletaan käynnistää sen mukaan paljonko on synnyttäjiå parhaillaan! Eli lapsen tai naisen etu hyvinvointi ei ole se minkä mukaan mennään vaan esim lääkärin vapaapäivä tai ei huomenna kun on se lääkärien seminaaripäivä ja leikataan viikon päästå kun se yksi lääkäri on tämän viikon lomalla....

Todella huvttavaa oli lukea länsirannikon sairaalaan mieslääkärin toteamusta että synnytystä ei koskaan käynnistetä äidin pyynnöstä! Eli se ainut ihminen se tärkein ihminen jota asia koskee ei saa toivoa käynnistystä ja jos sen menee toivomaan niin ei käynnistetä eli lapsenkaan etu ei ole se minkä mukaan mennään vaan pääasia on saada naisen olo alistetuksi ja saada nainen kärsimään mahdollisimman paljon.

Ap voimia olet arvokas.

Täysin samaa mieltä! Erikoista ettei äidin vointia oteta mitenkään huomioon. Kysellään kyllä mutta mitään helpotusta ei voida antaa kuitenkaan.. Toivotaan että tähän joskus tulee joku muutos.

Ap

Vierailija
15/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voimia olet arvokas.

Ja lisäksi pitkä välimatkahan ei ole mikään lääketieteellinen syy tai se että mies lähtee komennukselle viikon päästä niin käynnistetään synnytys nyt niin mies saa olla mukana. Eli joillekin halutaan olla inhimillisiä mutta suurelle osalle ei. Tutkimusten mukaan viikko 39 on lapselle ja naiselle paras aika syntyä ja synnyttää, vähiten komplikaatioita.

Vierailija
16/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kolmannen lapseni kolme viikkoa sitten. Kaksi aiempaa lasta syntyivät käynnistyksellä +42 viikoilla eli noilla kerroilla passitettiin vielä yliaikaiskontrollin jälkeen kotiin odottelemaan, mutta lopulta piti yliaikaisuuden vuoksi käynnistää. Nyt tästä kolmannesta päätettiinkin käynnistää synnytys jo yliaikaiskontrollissa rv 41+5, kun lapsivettä oli niin vähän ja pohtivat siinä myös, että sydänkäyrissä vaikutti olevan jotain poikkeavaa. Eli sanoisin, että eivät käynnistä, jos kaikki on hyvin, mutta jos epäilevät vauvalla olevan jokin hätä, niin käynnistävät. Äidin oma vointi ja tympääntyminen raskauteen ovat toisarvoisia seikkoja.

Vierailija
17/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä kokemuksia ja kommentteja.

Vierailija
18/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jotain muuta vaihtoa kun jaksaa sekä nyt, että myöhemmin? 

Vierailija
19/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain käynnistyksen 41+5, mutta synnytys käynnistyikin itsestään 41+4. Mikään ei ennakoinut synnytystä. Yhtäkkiä vaan supistukset alkoivat illalla ja aamulla vauva oli sylissä. Oli kyllä tuskaisaa aikaa se loppuodotus. Kauhea turvotus ja liitoskivut. Mutta hyvä, kun käynnistyi itsestään lopulta. Kokemusta on myös käynnistyksestä.

Vierailija
20/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä myös itse olla asiallisen tiukkana että haluaa sen käynnistyksen koska tosiaan riskit kasvaa koko ajan.

1.vauva syntyi 2 päivää ennen laskettua aikaa ja jo silloin oli istukka kalkissa, vauva pienikokoinen ja napanuorakin oli tiukasti kaulan ympäri. En uskalla edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos olisi mennyt yliaikaiseksi.

Toisella kerralla minulla oli äippäpoli laskettuna päivänä ja ultrassa paljastui että vauva oli viimeisten viikkojen aikana kasvanut aika isoksi ja painoarvio oli 4,2kg. Oli perjantai-iltapäivä ja lääkäri sanoi että heti maanantaiaamuna käynnistys jos vauva ei synny viikonloppuna. Asumme sairaalan lähellä. Lääkäri teki sitten vielä vähän ronskimman sisätutkimuksen jos vaikka se käynnistäisi synnytyksen. Ja hyvin tehosi sillä vauva syntyi yöllä. Vauva oli 4kg ja aika tiukkaa teki. Jos olisi saanut kasvaa vielä 2 viikkoa niin olisin varmasti revennyt pahemmin tai olisin joutunut sektioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän