Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut heihin, jotka äänestävät eritavalla kuin sinä itse

Vierailija
30.06.2020 |

Kaverini äänestää ps. Ja minä. Tuntuisi oudolta olla erimielisten kanssa. Kyllä se on niin, että ei politiikkaa tehdä erimielisten kesken lovin järkevästi ainakaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä politiikkaa sinä teet?

Vierailija
2/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin, jotka. Ei heihin, jotka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä valtaosan kavereistani äänestytkäyttäytymisestä mitään. Valitsen ystäväni sen perusteella, millaisia he ovat, en sen perusteella, ketä he äänestävät. Toki varmasti jokaisen meistä lähipiiriin valikoituu samanhenkisiä ihmisiä, jotka äänestävät jotakuinkin rajallisesta puolevalikoimasta jotain puoluetta - itse en usko, vaikken kyllä tiedäkään, lähipiiriini kuuluvan kerään persusuomalaisia äänestäviä, mutta varmasti muuten äänet jakaantuvat aika laajalle kirjolle.

Erilaisuus on tiettyihin rajoihin asti rikkautta (ihan äärirajoja suuntaan tai toiseen lukuunottamatta) ja toisen katsantokannan omaavien ihmisten kanssa keskustelu voi tuoda itsellekin uusia näkemyksiä, mutta tuskin kukaan ihan toisen äärilaiden ihmisen kanssa viihtyy pitempiaikaisesti, enkä ymmärrä, miksi pitäisikään. Mutta siinä vaiheessa, jos oma lähipiiri koostuu pelkästään yhden puolueen äänestäjistä, on syytä olla huolissaan - siinä nimittäin väkisinkin maailmankatsomus vinoutuu ja oma ajatustoiminta supistuu muurahaisen asteelle, kun kuplan seinät tulevat vastaan niin nopeasti, ettei tilaa ajattelulle ole.

Vierailija
4/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laidasta laitaan ystäviä. En ymmärrä miksi olisi ongelma, että olemme joistain asioista eri mieltä. En halua viettää aikaani vain samanmielisten kanssa. Elämä olisi henkisesti aika köyhää, jos ei voisi keskustella rakentavasti asioista ja kyetä ajattelemaan eri näkökulmista. En halua elää kuplassa, oli kupla mikä tahansa.

Vierailija
5/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ihmisen asia kontrolloida toisen ajatuksia, ap stä ajatteleen että jotain on pielessä jos tämä asia on jokin ongelma.

Vierailija
6/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä niitä, jotka suhtautuvat vihamielisesti erilailla äänestäviin. Haluavatko he Suomeen tosissaan yksipuoluejärjestelmän? Sehän on demokratian tarkoitus, että erilailla ajattelevat pääsevät ääneen. Itse ainakin olen tilanteeseen tyytyväinen ja tuttavani saavat äänestää niinkuin parhaaksi näkevät.

Vierailija
7/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko vaaleja? Ne ovat salaiset. En tiedä, mitä kukakin on todella äänestänyt. Puheet ovat puheita.

Vierailija
8/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokratian pääfunktio mielestäni on juuri se, että erilaisten yhteiskuntakehitysten kannattajat voivat elää sovussa.

Vierailija
9/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen, että äänestävät. Olin vuosia vihreiden kannattaja ja hyvässä hengessä puhuttiin persukaverini kanssa usein politiikkaa. Tosin nyt saatan itsekin äänestää psää ens vaaleissa, isisäitien Suomeen tuominen oli minullekin vähän liikaa.

Vierailija
10/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä valtaosan kavereistani äänestytkäyttäytymisestä mitään. Valitsen ystäväni sen perusteella, millaisia he ovat, en sen perusteella, ketä he äänestävät. Toki varmasti jokaisen meistä lähipiiriin valikoituu samanhenkisiä ihmisiä, jotka äänestävät jotakuinkin rajallisesta puolevalikoimasta jotain puoluetta - itse en usko, vaikken kyllä tiedäkään, lähipiiriini kuuluvan kerään persusuomalaisia äänestäviä, mutta varmasti muuten äänet jakaantuvat aika laajalle kirjolle.

Erilaisuus on tiettyihin rajoihin asti rikkautta (ihan äärirajoja suuntaan tai toiseen lukuunottamatta) ja toisen katsantokannan omaavien ihmisten kanssa keskustelu voi tuoda itsellekin uusia näkemyksiä, mutta tuskin kukaan ihan toisen äärilaiden ihmisen kanssa viihtyy pitempiaikaisesti, enkä ymmärrä, miksi pitäisikään. Mutta siinä vaiheessa, jos oma lähipiiri koostuu pelkästään yhden puolueen äänestäjistä, on syytä olla huolissaan - siinä nimittäin väkisinkin maailmankatsomus vinoutuu ja oma ajatustoiminta supistuu muurahaisen asteelle, kun kuplan seinät tulevat vastaan niin nopeasti, ettei tilaa ajattelulle ole.

Itse taannoin yllätyin kuullessani, miten moni tuttuni äänestää perussuomalaisia. Sen suhteen ollaan kyllä enemmän kaapissa, kun ihmiset lyö sen perusteella herkästi leimoja otsaan.

Vierailija
11/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa olisikin vain ylsipuoluejärjestelmä jossa johtajana perusssuomalaiset, se olisi parasta mitä ikinä Suomen historiassa olisi tapahtunut. Sitä päivää odotellaan

Vierailija
12/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, että äänestävät. Olin vuosia vihreiden kannattaja ja hyvässä hengessä puhuttiin persukaverini kanssa usein politiikkaa. Tosin nyt saatan itsekin äänestää psää ens vaaleissa, isisäitien Suomeen tuominen oli minullekin vähän liikaa.

Suomen lain noudattamien oli sinulle liikaa?

Vierailija
13/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysele mitään politiikkaan liittyvistä, kavereitani ei kuitenkaan kiinnosta.

Vierailija
14/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen siitä ketä äänestävät suhtaudun joko positiivisesti tai negatiivisesti. Puolueella ei sinänsä niin väliä, mutta jos joku äänestää rikollista tai takinkääntäjää niin sit kyllä ärsyttää.

Vierailija
15/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan sinä olet, mutta hyvin suhtaudun. Minä äänestän ps, lapseni vihreitä, kuten minäkin nuorena.

Ystäväni ja sukulaisten puoluekannoista en tiedä kaikista varmasti, mutta kaikkien kanssa toimeen tullaan.

Vierailija
16/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lait ovat muutettavissa, senhän vuoksi myös äänestetään. Tuskin sinäkään kaikkia lakeja hyvinä pidät?

Vierailija
17/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään Suomen laki ei velvoita tuomaan heitä tänne. Rajan ylitystä ei voi estää jos itse tulevat mutta se olisi aika epätodennäköistä.

Kannattaa kyllä kysellä tuohon vedoten kun joutuu vaikeuksiin ulkomailla sitä Suomeen pääsyä, yleensä on joutunut itse järjestämään tulemisen.

Vierailija
18/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan kuinka suurin osa läheisistäni on äänestänyt. Joitakin poliittisesti aktiivisia tuttavia mulla on, ja heidän äänestyskäyttäytymisensä on helposti pääteltävissä, mutta se on jokaisen oma asia.

Olen jopa vähän kateellinen niille, jotka ovat varmoja siitä, ketä äänestävät puoluekannasta riippumatta. Itse en tiedä ollenkaan ketä äänestää, minulla ei ole edes mitään vakaata mielipidettä siitä kuinka asiat pitäisi hoitaa.

Vierailija
19/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookista olen poistanut kaverit jotka jatkuvasti julkaisevat jotain vihervasuri/su v a kki propagandaa. Ei ne mitään hirveän läheisiä kavereita olleet, en jaksa lukea tuollaista somessa.

Mutta on minulla vihervasureita/su va kk eja äänestäviä kavereita jotka on asiallisia eivätkä vaahtoa niistä arvoistaan ja arvostele muita. Niiden kanssa tulen oikein hyvin toimeen.

Vierailija
20/46 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän vähän yksinkertaisina ainakin niitä, jotka äänestävät ps vain maahanmu%uttopolitiikan takia. Ps on äärioikeistopuolue, ja ajaa oikeiston etuja. Silti yllättävän monet pienituloiset äänestävät heitä silkkaa ymmärtämättömyyttään.

Muuten on yks ja sama ketä tuttavat äänestää, ainakin jos heillä on hyvät perustelut sille.

Pidän yksinkertaisina niitä jotka luulevat PS äärioikeistoksi. Lisäksi PS on talouspoliittisesti vain lievästi oikealla, eivät jakele rahaa siitä taikaseinästä kuin sosialistit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi