Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu jännittää ihan hulluna - VINKKEJÄ?

Vierailija
29.06.2020 |

Olen käynyt vain parissa haastattelussa elämäni aikana. Kyse ihan tavan duunarityöstä, ei mistään johtotehtävistä. Mutta silti kamala jännitys kun haluaisin niin kovasti sen työn!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jännitin aina koulussa puhuessa luokan edessä. Sitten mä tajusin, että kun kerron vitsin jolle alan myös itse nauraa niin se vähentää huomattavasti esiintymis jännitystäni. Mä ehdotan kokemukseni pohjalta keksimään jonkun alkukevennyksen haastatteluun. 

Vierailija
2/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sit voit sanoa aluksi tuon, että jännittää, kun haluat niin kovasti työn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi giganttiin hakiessa voi sanoa gigantin slogania mukaillen, että "se nyt on vaan tyhmää olla palkkaamatta minua."

Vierailija kirjoitti:

Mä jännitin aina koulussa puhuessa luokan edessä. Sitten mä tajusin, että kun kerron vitsin jolle alan myös itse nauraa niin se vähentää huomattavasti esiintymis jännitystäni. Mä ehdotan kokemukseni pohjalta keksimään jonkun alkukevennyksen haastatteluun. 

Vierailija
4/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vain oma itsesi ja positiivinen. Tärkeintä on tehdä selväksi, että haluat oikeasti tämän duunin. Jos olet päässyt haastatteluun, työnantaja on jo kiinnostunut juuri sinusta ja "paperiasiat" on kunnossa. Nyt sinun täytyy enää osoittaa, että olet juuri niin hyvä tyyppi, kuin hakemuksen perustella olet antanut ymmärtää.

Vierailija
5/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että olet nuori.

Mieti:

Miksi haluat sen työn?

Mitä annettavaa sinulle on työnantajallesi?

Muista:

Katso silmiin

Puhu selkeästi

Kättele kunnolla

Näillä pääset pitkälle.

Vierailija
6/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin jännitti joka kerta vaikka olin se haastattelija.

Vierailija
7/7 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelijat tietävät, että hakijoita yleensä jännittää, eli se ei yllätä heitä. Se kertoo kiinnostuksestasi.

Harrastukseeni kuuluu esiintymisiä ja näistä fyysisistä keinoista on ollut minulle apua, koska jännityskin on psykofyysistä:

- Odotellessasi muutama syvä hengitys tai pidempäänkin, vaikka silmät kiinni. Tämä rentouttaa parasympaattista hermostoa, joka voi käydä ylikierroksilla.

- Myös kosketus, omakin, tutkitusti rentouttaa: voit toisella kädellä hieroa toisen puolen hartiaasi ja vaihtaa sitten puolta.

Ja nämä varmaan tiedätkin, että ole mieluummin etuajassa paikalla, jolloin ei tarvitse hermoilla ehtimistä ja päällä siistit vaatteet, joissa viihdyt.

Voit varautua kysymykseen "kerro jotain itsestäsi". On myös hyvä miettiä joku kysymys ko. firmasta eli osoitat motivaatiota, kannattaa tutustua heidän nettisivuihinsa.

Nykyään pitäisi kehua itseään, mikä ei ole kaikille luontaista. Itse olen kertonut saamiani myönteisiä palautteita.

Ja tilannehan on molemminsuuntainen vuorovaikutustilanne, eli kuuntele myös hyvin. Kyse on periaatteessa myös siitä, "kelpuutatko" sinä firman, vaikka käytännössä paikan haluatkin.

Taisi olla ainakin IL:n Työ ja ura-osasto tms., jossa oli neuvoja työhaastatteluihin.

Ja tärkeää: luota itseesi, vaikutat fiksulta, kun kysyt tässäkin neuvoa. Täydellinen ei tarvitse olla, ei ole haastattelijakaan - eikä kukaan.

Hyvää haastattelua sinulle, ap!