Miltä teidän vatsa-aortta tuntuu vatsaa painellessa?
Otsikossa olikin jo kysymys. Minulla tuntuu leveähkö sykkivä patti. Voiko olla muuta kun laajentumaa? Kuinka nuorella tämmöistä voi esiintyä? Mitä oireita oli? Minulla on ylävatsakipuja. Olen menossa huomenna lääkäriin asian kanssa onneksi, mutta haluaisin kuulla kokemuksia kuitenkin..
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vatsa-aortan painelu on rattoisaa ajanvietettä, kertoi jo vanha kansa.
Toisaalta tämä on edelleenkin maksuton harrastus ja voi harrastaa miltei missä tahansa.
Mikä erikoislääkäri tutkii ultralla?
Eikö yleislääkärit ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä erikoislääkäri tutkii ultralla?
Eikö yleislääkärit ollenkaan?
On minulta yleislääkärikin tutkinut ultraäänellä poskionteloita. Lisäksi kardiologi sydäntä ja useampikin lääkäri munuaisia, heiltä en kysynyt erikoisalaa. Varsinaisesti tuo taitaa kuulua röntgenlääkärin erikoisalaan, mutta myös sairaanhoitaja voi olla koulutettu ultraäänitutkimuksen tekoon.
Lueskelin omakannasta ja 2015 lääkäri on kirjannut että vatsa-aortta tuntuu hieman normaalia laajemmalta alueelta. En löydä täältä kuitenkaan että mitään jatkotoimenpiteitä asiaan olisi tehty enkä edes muista että minulle olisi asiasta sanottu. No kohta lähden sinne lääkäriin onneksi 😬 -ap
Minulla ainakin tuntuu vatsa-aortta navan vieressä. Lääkäri sitä tunnusteli (olin siis verenpainetaudin kontrollikäynnillä) ja hänen mielestään syke tuntui siinä liian voimakkaasti, joten hän lähetti minut ultraäänitutkimukseen. Mitään vikaa ei vatsa-aortastani kuitenkaan tutkimuksessa löytynyt. Vatsan puolelta tutkittiin, ei selän.