Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä saisin äitini lopettamaan kehotukset hankkia lapsia?

Vierailija
13.04.2013 |

Olen n. kolmekymppinen nainen, enkä oikeasti tiedä, aionko ikinä hankkia lapsia. Mies minulla kuitenkin on. Joka vierailulla äitini ottaa jotenkin puheeksi, että voisin niitä lapsia hankkia. Itselleni tulee tästä lähinnä kummastunut ja ahdistunut olo. En oikeastaan edes pidä lapsista. Ihan kuin minulla ei olisi omaa aivotoimintaa lainkaan. Ihan kuin en olisi itse miettinyt lapsen saamisen hyviä ja huonoja puolia. Olen kuitenkin hyvin koulutettu ja työelämässä mukana, eli en mikään ihan aivoton. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sano, ettet aio hankkia lapsia. Lisää, että koet jatkuvat utelut loukkaavina.

2. Jos valehtelu ei ole ongelma, sano, ettet pysty saamaan lapsia koskaan, ja ette halua adoptoida. Et pysty kertomaan tarkemmin, koska asia on sinulle liian kipeä.

Jos kumpikaan näistä ei toimi, sun on varmaan vaan kärsittävä tai vähennettävä kyläilyä äidin luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku ongelma sulla asian kanssa on, jos normi kyselyistä tulee ahdistunut olo. Jos asian ( lapsia vai ei) kanssa on sinut ja pasmat on itselleen tehnyt selväksi, ei tollanen kysely ahdista, koska oma pää on järjestyksessä. Joten teeppä asia ensin itsellesi selväksi, niin lakkaa ahdistamasta nuo kyselyt.

Vierailija
4/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitnkään... Vanhemmat pitävät lapsensa elämää turhana. jos tämä ei jatka sukua. Itse olen reippasti yli 40v,  ja äitini toivoo yhä jälkeläistä mulle. "Eli suvunjakajaa". Mulle yks hailee kun kuolen, et mitä sit jää. Tykkään elämästäni näin lapsettomana. Miehellä kyl muksuja, et tiedän mitä on...

Vierailija
5/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:09"]

Ehkä sisarusten lapset ja lapsenlapset viitsisivät soitella sinullekin päin sitten, kun he ovat aikuisia.

[/quote]

Miksi niiden minulle pitäisi soitella? En minäkään soittele lapsettomille sukulaisilleni. Sitä vartenko niitä lapsia tehdään että joku soittaa sulle kun olet vanha? En erityisesti välitä turhanpäiväisestä juttelusta nytkään, missä iässä sitä alkaa kaivata? Olen jo 50-vuotias ja lapseton.

Vierailija
6/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:55"]No joku ongelma sulla asian kanssa on, jos normi kyselyistä tulee ahdistunut olo. Jos asian ( lapsia vai ei) kanssa on sinut ja pasmat on itselleen tehnyt selväksi, ei tollanen kysely ahdista, koska oma pää on järjestyksessä. Joten teeppä asia ensin itsellesi selväksi, niin lakkaa ahdistamasta nuo kyselyt.[/quote]

En mielestäni oikein voi "tehdä asiaa itselleni selväksi". Kunpa se olisikin niin helppoa. Mielestäni aika näyttää, alammeko yrittää lasta vai ei. Eli jos minulle tulee vaikkapa vauvakuume joskus lähivuosina tai lapsen yrittäminen alkaa muuten tuntua hyvältä ajatukselta.

Ap

Vierailija
7/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole tehnyt lapsia siksi, että joku huolehtisi meistä kun olemme vanhoja. Omat vanhempani ovat aina korostaneet, että omaa elämää ei sitten uhrata heidän paapomiseen, vaan heidän tehtävänsä on järjestää asiansa itse.

Vierailija
8/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sano äidillesi että olisi itse tehnyt enemmän lapsia, niin suuremmalla todennäköisyydellä olisi (jo?) mummu

2. Sano äidillesi, että tuollainen kysely on loukkaava, mistä hän voi tietää, ettei sinulla ole juuri ollut keskenmenoa.

Molempia noita olen käyttänyt utelijoille.

Vierailija
9/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äidillesi suoraan ettet halua hänen kyselevän tuollaista, että se on sinun ja miehesi välinen asia. Vaikka kuinka olis joku mummukuume, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että saa jankata asiaa jatkuvasti. Minunkin kaverini anoppi jankkasi asiaa myös miniältään ja miniä ei uskaltanut heti kertoa ettei hän voi saada lapsia (häneltä kohtu poistettu). Ei varmaan kiva fiilis anopillakaan sen jälkeen... Ei toisten asioihin voi puuttua.

Vierailija
10/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, ette halua lapsia.

Vierailija
11/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, ihanat äidit ja anopit!

Minun äitini on aina ollut hirveän negatiivinen kaikkia raskaus-uutisia kohtaan ja tämä asenne on siirtynyt minulle. Siis en voi kuvitella mitään hyvää syntyvän lapsen saamisesta. Nyt kuitenkin äitini on ilmeisesti vanhennuttuaan ruvennut potemaan juurikin tuota mummokuumetta ja ruvennut vihjailemaan minulle lapsen saamisesta. Tämän vihjailunkin hän kuitenkin tekee totuttuun negatiiviseen tyyliinsä. Esimerkiksi nyt kun Vain Elämää -ohjelman Erin ilmoitti olevansaa raskaana, äitini (Vain Elämää -ohjelman suuri fani :) ) rupesi tohkeissaan puhumaan tästä asiasta minulle "että kun sekin on nyt raskaana ja saa lapsen. Tosin onhan se Erin jo 35v., joten viimeisiä hetkiä viedään lasten saannissa" Itse olen 33v. ja äänen sävyistä pystyin kuulemaan tiukat ohjeet itselleni :)

Vierailija
12/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle suoraan, ettet edes tiedä haluatko saada lapsia eikä painostaminen auta asiassa. Tai voit sanoa, että asia ei ole ajankohtainen etkä haluaisi hänen kanssaan puhua koko asiasta.

Ikäviä tuollaiset kehottamiset ja painottamiset. Lasten haluaminen/haluamatta jättäminen on kuitenkin varsin yksityinen asia, joista ei kenenkään tarvitse keskustella tai tulla painostetuksi.

T. Kahden lapsen äiti

Vierailija
13/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano äidillesi että olet aikuinen itsenäinen ihminen ja teet omat päätöksesi ilman äitiä. voit pyytää että arvostaa sinun ja miehesi yksityisyyttä. 

Vierailija
14/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin vastaavassa tilanteessa, että jos vielä painostaa tai mainitseekaan asiasta, niin sitten ei ainakaan lapsenlapsia tipu. Auttoi :D

Vierailija
15/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin niin kuin asia on: kun äitini odotti minua, hän teki jotain väärin, koska minulle tuli kehityshäiriö, jonka mukaan munasolut eivät laisinkaan kehity. Hoidotkaan eivät tässä auta. Eli äidin oma vika, ettei lapsi saa omia lapsia. Olisi ajatellut asiaa tarkemmin silloin 30 vuotta sitten.

Se sulki äidin suun.

Vierailija
16/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaltani kysyin vastaavassa ahdistelussa, että hänellekö sen lapsen teen, kun en itse sitä halua. Miehen täti kohkasi myös lapsiasiaa ja kyseli (taas kerran); hänelle sanoin, että saadakseen lapsia pitäisi paneskella, mutta se puoli ei oikein kiinnosta (tajusi tukkia suunsa ja ilmeisesti ymmärsi myös, että kyseessä on toisten yksityisasia).

Vierailija
17/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti äidilläsi on muitakin lapsia kuin sinä, ettet ole äitisi ainoa toivo saada lapsenlapsia. Jos päätät olla hankkimatta lapsia, toivottavasti sinulla on joitain muita sukulaisia sitten, kun olet vähän vanhempi ja edellisen sukupolven ihmiset alkavat kuolla pois. Jonain päivänä äitisi ja moni muukin sukulainen kuolee. Työelämäkään ei ole ikuista ja aivotoiminta voi rappeutua vanhemmiten. Jonkun muun lapset ne hoitavat sinutkin sitten, kun olet vanha. Jos olet nyt vaikkapa 3-kymppinen ja karsastat ikätoveriesi pikkulapsia, niin 30 vuoden päästä he ovat 3-kymppisiä ja sinä olet pikkuhiljaa rappeutuva 6-kymppinen, joka potkitaan työelämästäkin pois. Jos sinulla on sisaruksia ja sisaruksilla lapsia, niin yritä pitää hyvät välit edes sisaruksiisi ja heidän lapsiinsa. Ehkä sisarusten lapset ja lapsenlapset viitsisivät soitella sinullekin päin sitten, kun he ovat aikuisia.

Vierailija
18/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:09"]

Toivottavasti äidilläsi on muitakin lapsia kuin sinä, ettet ole äitisi ainoa toivo saada lapsenlapsia. Jos päätät olla hankkimatta lapsia, toivottavasti sinulla on joitain muita sukulaisia sitten, kun olet vähän vanhempi ja edellisen sukupolven ihmiset alkavat kuolla pois. Jonain päivänä äitisi ja moni muukin sukulainen kuolee. Työelämäkään ei ole ikuista ja aivotoiminta voi rappeutua vanhemmiten. Jonkun muun lapset ne hoitavat sinutkin sitten, kun olet vanha. Jos olet nyt vaikkapa 3-kymppinen ja karsastat ikätoveriesi pikkulapsia, niin 30 vuoden päästä he ovat 3-kymppisiä ja sinä olet pikkuhiljaa rappeutuva 6-kymppinen, joka potkitaan työelämästäkin pois. Jos sinulla on sisaruksia ja sisaruksilla lapsia, niin yritä pitää hyvät välit edes sisaruksiisi ja heidän lapsiinsa. Ehkä sisarusten lapset ja lapsenlapset viitsisivät soitella sinullekin päin sitten, kun he ovat aikuisia.

[/quote]

Työ ei itse asiassa edes ole minulle mikään intohimo, käyn siellä vain rahan takia. Eihän ole missään sanottu, että omat lapset tai sukulaisten lapset minulle soittelisivat. Enhän itsekään soittele sukulaistädeille. Voin kai sitten vanhana, jos miehestäni aika jättää, etsiä itselleni jonkun mummopiirin; meitä lapsettomia ja lastensa hylkäämiä kun varmaan silloin riittää.

Ap

Vierailija
19/19 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että hanki itte.