Nykyäidit eivät osaa opettaa lapsiaan käyttäytymään
Miten sitä opettaa, kun ei ole itsekään ikinä oppinut kasvaessaan huonossa perheessä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good old nahkaremmi.
Olispa nyt 70-luku.
Sain remmistä useita kertoja 90-luvulla pikkulapsena ja se oli hyvä asia. Olen nyt välittävä, muut huomioon ottava ihminen itse asiassa, ja ihmettelen ihmisten käytöstapojen puutetta nykyään.
M34
Mutta pidät lasten pahoinpitelyä positiivisena juttuna.
Olen huomannut saman. Olen äiti itsekkin. Mulla oli lapsilla kuri, kun he olivat pieniä ja nuoria. Heistä kasvoikin hyväkäytöksisiä, hyvätahtoisia ja empaattisia ihmisiä.
kaikki pitää sanoittaa ..
tuo jo kertoo kaiken
Oltiin just häissä jonne tuli iltajuhliin porukka kolmikymppisiä hääparin kavereita. Kukaan niistä ei tervehtinyt meitä paikallaolevia. En tarkota kättelyä, vaan ihan kohtikatsominen ja ”päivää” olisi riittänyt.
Moni vanhempi ajattelee niin ,että jos lapsi kiusaa toisia koulussa tai päiväkodissa, on ns. pomoainesta. Sekin on yksi syy Ap:n esittämään ajatukseen.
Lapsi oppii matkimalla, senkin miten omassa perheessä/ naapurissa käyttäydytään tarttuu sekä hyvässä että pahassa.
Tiedän lähelläni pljon perheitä, joissa isät ovat lähtemeet lätkimään lapsiensa elämästä tai ovat siinä hyvin huonolla menestyksellä mukana.
Olisikohan tällä joku vaikutus lasten käytökseen?:)
Vierailija kirjoitti:
kaikki pitää sanoittaa ..
tuo jo kertoo kaiken
Mitää tää sanoittaminen oikeesti on? Sanoitetaanko isoillekin lapsille?
Käytöstapojen puutteen huomaa hyvin siitä kuinka 5 vuotiaat ja sitä vanhemmat lapset kohtelevat erilaisia ihmisiä. Omille lapsilleni, nyt 11v ja 14v olen opettanut, että ketään ei pidä pilkata.
Yhä useammin kuitenkin näkee kun kouluikäiset lapset möläyttelevät vaikka mitä hävyttömyyksiä ohikulkijoille ja vieläpä vanhemmat ihan vieressä. Eivät vain välitä.
Vierailija kirjoitti:
Lievä fyysinen kuritus on hyväksi. Mielestäni vanhemman ei kuulu olla kaveri vaan vanhemman rooliin kuuluu oikeasti se kasvattaminen, rajojen opettaminen, muiden kunnioittaminen mutta myös työkalut opettamaan emotionaalista älykkyyttä ja itsensä ymmärtämista ja empatiaa. Minulle annettiin tukkapöllöä lapsena ja siinä se. Opin myös että tosiaan jonkin asian tekemistä ei kannata tehdä koska siitä koituu itselleni harmia. Tosiaan ihmiset ovat luonnollisesti itsekkäitä, ei me oikeasti ajatella miltä muista tuntuu eka vaan miltä itsestäni tuntuu, empatia vaikuttaa meissä itsemme kautta. Sen takia vanhempiakin opitaan kunnioittamaan pelon kautta että jos "teet näin niin sitten tapahtuu näin" mutta kurituksen pitää olla loogista, lapsi saa ansionsa mukaan jos ei esim kunnioita vaikkapa lattian siisteyttä vaan syljeskelee lattialle kun on vihainen. Silloin saa tukkapöllöä sekä laitetaan siivoamaan omat jäljet.
Empatiaa opitaan empatialla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän lähelläni pljon perheitä, joissa isät ovat lähtemeet lätkimään lapsiensa elämästä tai ovat siinä hyvin huonolla menestyksellä mukana.
Olisikohan tällä joku vaikutus lasten käytökseen?:)
Tarkoitatko sitä kun nykyajan lapset käyttäytyvät paremmin kuin koskaan. Sama koskee nuoria.
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää, että ei lapsilta kauheasti vaadita aiempaan verrattuna. Itse muistan esimerkiksi sellaisen, että koulukäisenä oltiin jossain tapahtumassa joku näytelmä tai vastaava ja minä jotenkin käyttäydyin huonosti siellä, siis ihan varmaan vaan väsymystä ja normaalia känkkäränkkää. Nykyään varmaan ei edes reagoitaisi tai ostettaisiin tapahtuman jälkeen lohdutukseksi karkkia, kun oli niin kurjaa. Mutta meillä tuo oli iso juttu. Kotona sai kuulla saarnaa, miten äiti ja isä saivat hävetä, kun noin iso tyttö ei osaa käyttäytyä. Ja remmikuritushan siitä vielä tuli.
En tarjoita, että nykylapsia pitäisi ruveta kurittamaan, mutta ehkä vähän enemmän voisi käytöstapoja vaatia.
Minullakin oli sama juttu, että jos kylässä tai kaupassa tai vastaavassa ei ollut käyttäytynyt riittävän hyvin, sitä asiaa kyllä käsiteltiin sitten, kun oltiin palattu kotiin.
Taisi olla sukupuolittunutta eli tytöiltä varmaan odotettiin parempaa ja kiltimpää käytöstä ja kuin pojilta?