Paljon puhuva mielipide pakkoruotsista
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 10:10"]
Pakkoruotsi on muuten ainoa asia mikä pitää meidät pohjoismaiden porukassa, ruotsin opiskelun kritisoijien kannattaisi miettiä sitä. Halutaanko olla Baltian porukassa tai Venäjän länsiosaa vai kuulua pohjoismaiden yhteisöön :) Kieli on yhdistävä seikka ja myös erottava. Jos Suomesta häviää ruotsinkielen taito meillä on yhä vähemmän yhteistä muiden pohjoismaiden kanssa. Itse kannatan ruotsin osaamista ja identifioidun mieluummin samaan porukkaan ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa kuin virolaisten ja venäläisten. Ja toivoisi ´n muunkin maailman näkevän meidät niin.
[/quote]
Pakkoruotsi tuli vasta peruskoulun myötä. Kenen porukoissa me oltiin ennen sitä? Ja ennen kaikkea: Miten Suomessa tultiin ennen toimeen ilman pakkoruotsia?
Kymmenen vuoden kuluttua ns. pakkoruotsi on enää ikävä muisto vain. Ja hyvä niin!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 10:10"]
Pakkoruotsi on muuten ainoa asia mikä pitää meidät pohjoismaiden porukassa, ruotsin opiskelun kritisoijien kannattaisi miettiä sitä. Halutaanko olla Baltian porukassa tai Venäjän länsiosaa vai kuulua pohjoismaiden yhteisöön :) Kieli on yhdistävä seikka ja myös erottava. Jos Suomesta häviää ruotsinkielen taito meillä on yhä vähemmän yhteistä muiden pohjoismaiden kanssa. Itse kannatan ruotsin osaamista ja identifioidun mieluummin samaan porukkaan ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa kuin virolaisten ja venäläisten. Ja toivoisi ´n muunkin maailman näkevän meidät niin.
[/quote]
Oletko vähän tyhmä vai RKP:n jäsen vai molempia? Nimittäin jos meillä ei muka ole mitään muuta yhteistä muiden pohjoismaiden kanssa kuin pakkoruotsi, mitä järkeä on pakottamalla roikkua väkisin porukassa, johon emme kuulu? Ja miksi Suomi ei muka kelpaisi pohjoismaaksi ihan suomen kielellä? Suomi on toiseksi puhutuin kieli pohjoismaissa ja ko. kielen varhaisempia muotoja on puhuttu esim. suuressa osassa nyky-Ruotsia jo kauan kauan sitten.
Minä näen pohjoismaat yhteiskuntatyypeiltään samankaltaisina maine, joissa kussakin puhutaan omaa kieltään ja joiden välinen yhteistyökieli on luontevasti ja neutraalisti englanti, koska sitä jokaisessa pohjoismaassa opiskellaan ja hyvin osataan.