Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea

Vierailija
08.12.2024 |

Uniapnea on yleinen vaiva. Toiset käyttävät CPAP-laite.

Olisi kiva kuulla, että miten laite konkreettisesti auttaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain laitteen reilu kuukausi sitten ja enpä ole vuosiin nukkunut niin hyvin. Onhan sen maskin kanssa omat totuttelunsa. Mä jouduin jo vaihtamaankin, kun eka maski alkoi ahdistamaan ja pelotti mennä nukkumaan sen kanssa. Sitten se vielä alkoi painamaan mun etuhampaita, että hampaat kipeytyi.

Nyt mulla on sellainen sieranmaski, joka ei satu. Nukun maskin kanssa 4-6 tuntia per yö ja sitten otan sen pois. Ahdistuksen takia, en ole siitä vielä päässyt eroon. Yleensäkin nukun noin monta tuntia putkeen on jo ihme.

Olen virkeä ja pirteä aamuisin. Yölliset pissareissut ovat vähentyneet kertaan tai ei tarvitse ollenkaan käydä. Sitten kun hengityskatkoksia ei ole, niin ei ole enää epämääräisiä yötykytyksiäkään. Myös hikoilu on poistunut.

Mitähän muuta...

52

Vierailija
2/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma hengityskatkoksen alkaessa laite tunnistaa ja ampuu keuhkoihin ilmaa mikä voi tuntua epämiellyttävältä mutta mikä tärkeintä, palauttaa hapenkierron. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt n puolitoista kuukautta. Vaikeaa oli alku mutta nyt alkaa vähitellen sujua. Kärsin aivosumusta ja väsymyksestä aiemmkn jatkuvasti. Oireet ovat helpottaneet jo nyt osittain. Kannattaa kokeilla. 

Vierailija
4/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CPAP-laite puhaltaa maskin kautta paineistettua ilmaa ylempiin hengitysteihin pitäen hengitystiet avoimina unen aikana. Hoito parantaa usein unenlaatua sekä vähentää päiväväsymystä ja muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Uniapnea on vakava sairaus, joka elämänlaadun heikentämisen lisäksi lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä. Hoitamattomana uniapnea kasvattaa riskiä sairastua erilaisiin vakaviin liitännäissairauksiin, kuten diabetekseen, verenpainetautiin, sydämen rytmihäiriöihin ja verisuonisairauksiin. Hoitamaton vaikea uniapnea voi aikaistaa muistisairauden, kuten Alzheimerin taudin, puhkeamista.

Uniapnea lisää myös liikenneonnettomuuksien ja työtapaturmien riskiä. Hoitamaton uniapnea on lakisääteinen este ammattikuljettajana ja monissa muissa riskiammateissa toimimiselle.

Vierailija
5/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnean pahin haitta on se että hengityskatkosten seuratessa toistaan, ihminen ei pääse ollenkaan ns syvään uneen, mikä on välttämätöntä aivojen puhdistumiselle. Pitkäkään yöuni ei auta ilman syvää unta. Cpap auttaa pitämään hengityksen käynnissä jolloin vaivut syvään uneen ja heräät aamulla levänneenä. 4 tunnin cpapin käyttö riittää. 

Vierailija
6/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnean pahin haitta on se että hengityskatkosten seuratessa toistaan, ihminen ei pääse ollenkaan ns syvään uneen, mikä on välttämätöntä aivojen puhdistumiselle. Pitkäkään yöuni ei auta ilman syvää unta. Cpap auttaa pitämään hengityksen käynnissä jolloin vaivut syvään uneen ja heräät aamulla levänneenä. 4 tunnin cpapin käyttö riittää. 

Olispa mulla noin. Olen väsynyt aamulla. Herään monta kertaa yössä. Alkuun se auttoi. Ei enää.

Vierailija
7/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saanut lievän uniapnea diagnoosin, mutta eipäs saanut laitetta edes kokeiluun. Olisi kiva saada laite koekäyttöön, että onko siitä hyötyä vai pelkkää huuhaata?

Mutta jos ei nuku liikaa ja liikkuu enemmän niin josko se sillä unenlaatu parantuisi?

Vierailija
8/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa mulla noin. Olen väsynyt aamulla. Herään monta kertaa yössä. Alkuun se auttoi. Ei enää.

Onko paineet kohdallaan? Luultavasti liian pienet kun ei toimi.

Itsellä ollut CPAP toistakymmentä vuotta.

Vierailija
9/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vielä, että aivosumu on poissa. Mähän nukahtelin ties minne päivän aikana, etten enää uskaltanut ajaa autoa. Nyt taas voi vartin matkan töihin jo ajellakin toisinaan. Muisti alkanut pelittämään aivan uudella tavalla. Mä luulin jo että dementia tuli nuorella iällä. Masennuskin on helpottanut.

Kun on pirteämpi, niin jaksaa heilua. Olin vielä syyskuussa hiipivä unipommi, joka jätti kaiken mahdollisen tekemättä.. töissä taisin oikeasti olla jo riippa, mutta nyt on toisenlaista virtaa. Tää pirteys on saanut mut kiinnostumaan asioista, kun niitä jaksaa tehdäkin ja pysyn hereillä päivällä. Luulen, että olen laihtunutkin, kun huvittaa touhuta. esim parina edellisenä jouluna on joulua vietetty todella niukasti ja nyt sitten taas on ihan toinen meno, kun mamma jaksaa tehdä ja toimittaa.

52

Vierailija
10/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paineet kohdallaan? Luultavasti liian pienet kun ei toimi.

Itsellä ollut CPAP toistakymmentä vuotta.

Se on nyt 6-20. Viive on poistettu. Laite on ollut vuosia.

Vierailija
11/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukuin yhtäjaksoisesti 6-8 tuntia yössä heräämättä. Diagnoosi silti : vaikea uniapnea, hengityskatkoksia yli 30 tunnissa. Ei syvää unta ollenkaan. Cpap pelasti minut. Hengityskatkosten määrä on pudonnut 0,8-2 per tunti. Kaikki on nyt paremmin, olin jo luovuttamassa kokonaan, olo oli niin huono ennen cpap-laitetta

Vierailija
12/12 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nukuin yhtäjaksoisesti 6-8 tuntia yössä heräämättä. Diagnoosi silti : vaikea uniapnea, hengityskatkoksia yli 30 tunnissa. Ei syvää unta ollenkaan. Cpap pelasti minut. Hengityskatkosten määrä on pudonnut 0,8-2 per tunti. Kaikki on nyt paremmin, olin jo luovuttamassa kokonaan, olo oli niin huono ennen cpap-laitetta

"Cpap pelasti minut.", jäitkö henkiin?