Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Helsingin asuntojen hinnassa enää mitään järkeä!?

Vierailija
29.06.2020 |

Oon myymässä omaa 80-luvun kerrostalokotia Helsingissä (lähiö) ja katselen uutta. Tuli vastaan esim Koskelassa uudisrakennuksessa 45 m2 kämppä pyyntihinta 270 000 e, 6000e/neliö kaukana keskustasta!

Eihän tässä ole enää järjen hiventäkään! Kuka hullu maksaa noin pienestä tuollaisella sijainnilla tuollaisen hinnan?!?

Oon yh ja maksimihinta olis mulle 250 000 e. Ja sekin alkaa olla jo kipurajalla. Moisella summalla toivoisin kyllä sitten saavani itselleni ja lapselleni vähän enemmän kuin 45 neliötä! Ei oo helppoa kun haluaa asua Helsingissä ja pitää yksin hankkia kämppä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Keravalle, laadukkaasti kaikki lähellä ja juna 18 min ytimeen.

Meneekö joku juna muka 18 minuutissa? 24 - 34 minuuttia näyttäisi ainakin suurin osa menevän.

Joo, ei taida Pendolinot pysähtyä siellä.

Vierailija
22/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ite maksan vuokralla 720 e 13 neliön asunnosta, että...

Minkä ikäinen oot, miten voit asua noin ahtaasti? Oon itsekin asunut ihan nuorena pari kk 14 m2 kämpässä mutta sellainen ei kyllä ole pitkäkestoinen ratkaisu.

Ap

Aa ok, no itse en ole nuoruusvuosista lihonut sitä vertaa etteikö pienempi asuminen onnistuisi näin korkeammallakin iällä. 

Et ole tainnut myöskään kerätä omaisuutta tai huonekaluja?

Omaisuus ei ole asunnossani ja et sinäkään varmaan "kerää" huonekaluja vaan sisustat asuntosi koon mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Keravalle, laadukkaasti kaikki lähellä ja juna 18 min ytimeen.

Meneekö joku juna muka 18 minuutissa? 24 - 34 minuuttia näyttäisi ainakin suurin osa menevän.

Joo, ei taida Pendolinot pysähtyä siellä.

Haa, mutta eikös Pasila ole uusi ydin?

Vierailija
24/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ite maksan vuokralla 720 e 13 neliön asunnosta, että...

Minkä ikäinen oot, miten voit asua noin ahtaasti? Oon itsekin asunut ihan nuorena pari kk 14 m2 kämpässä mutta sellainen ei kyllä ole pitkäkestoinen ratkaisu.

Ap

Aa ok, no itse en ole nuoruusvuosista lihonut sitä vertaa etteikö pienempi asuminen onnistuisi näin korkeammallakin iällä. 

Et ole tainnut myöskään kerätä omaisuutta tai huonekaluja?

Omaisuus ei ole asunnossani ja et sinäkään varmaan "kerää" huonekaluja vaan sisustat asuntosi koon mukaan.

Onnea aikuisen elämääsi yhden pöydän ja tuolin kanssa.

Vierailija
25/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun tuosta syystä asumisoikeuskämpässä. Kaksikerroksinen rivarin päätyasunto 8 km H:gin keskustasta, kuukausikulut 850 e / kk. Omaksi ostaen vastaavat maksaisivat 350 000 euroa, mihin en ikinä saisi edes lainaa.

Vierailija
26/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottua: valintakysymyksiä. Kaikkea ei voi saada. Aikuisen ihmisen pitäisi tällainen asia ymmärtää. Mutta koska olet myös yhäri, kertoo jo sekin, että ei elämänhallinta ole ihan sillä tasolla, mitä aikuiselta ihmiseltä voisi odottaa.

Yksinhuoltajana elämänhallinnan pitää olla ihan eri tasolla kuin jos lapsiperhearkea olisi pyörittämässä kaksi aikuista. Kaikille yksinhuoltajuus ei ole oma valinta, jotkut miehet vain ottaa ja lähtee kun ei kestä pikkulapsiarkea. Niin teki minunkin ex-mieheni.

Ap

Vierailija
27/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sanaa. Kysyntä ja tarjonta.

Vierailija
28/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun tuosta syystä asumisoikeuskämpässä. Kaksikerroksinen rivarin päätyasunto 8 km H:gin keskustasta, kuukausikulut 850 e / kk. Omaksi ostaen vastaavat maksaisivat 350 000 euroa, mihin en ikinä saisi edes lainaa.

Oon myös jonossa Hasolle. Tykkään kuitenkin että osa omaisuudesta on asunnossa, niin en oo valmis kokonaan muuttamaan aso-kämppään vaan jos saisin Hason, laittaisin oman asuntoni vuokralle.

Ap

Vierailija
29/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy miksi olen ollut enemmän kuin tyytyväinen päätökseeni lähteä Helsingistä muualle opiskelemaan. Olin aivan ihmeissäni kun Oulussa oli varaa vuokrata opiskelijana pieni kaksio joka maksoi alle 500e/kk ja oli ihan hyvässä kunnossa. Helsingissä olisin tuolla rahalla päässyt vain kimppakämpään. Olin muuten nuorena aluksi tosi vahvasti sitä mieltä, ettei muualla Suomessa "ole mitään" ja ihmettelin kun jotkut eivät halunneet asua pääkaupunkiseudulla. Olen niin iloinen että päätin lähteä tänne pohjoiseen kun sain täältä opiskelupaikan. Olin tulossa aluksi vain vuodeksi ja ajattelin että haen sitten siirtoa Helsinkiin mutta viihdyinkin niin hyvin että tänne jäin enkä enää muuta täältä takaisin. Nyt seuraan sivusta lapsuudenystävien asuntokauppoja Helsingissä ja ihan oikeasti pelottaa heidän puolestaan kun joutuvat ottamaan älyttömiä lainoja että saavat ostettua edes kolmion johon mahtuisi joten kuten perheen kanssa. Muutamat perheelliset ovat joutuneet tyytymään kaksioon kun ei vaan rahat riitä isompaan ja koko ajan tuntuu hinnat vaan nousevan. Onhan se nyt aivan älytöntä että tavallisilla keskituloisilla ihmisillä joilla nelihenkinen perhe ei ole varaa edes kahteen makuuhuoneeseen. Yksi ystäväni osti kaksion kantakaupungista 300 000e ja meillä neljän makuuhuoneen uusi omakotitalo samalla hinnalla täällä Oulussa. 

Vierailija
30/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain Petäjävedellä saisin saisin tuon kämpän hinnalla varmaan jonkun hirsilinna järven rannalta. Vaan ei auta kun ei kiinnosta lande ja koko elämä on rakennettu tänne 😟

Ap

Kuten sanottua: valintakysymyksiä. Kaikkea ei voi saada. Aikuisen ihmisen pitäisi tällainen asia ymmärtää. Mutta koska olet myös yhäri, kertoo jo sekin, että ei elämänhallinta ole ihan sillä tasolla, mitä aikuiselta ihmiseltä voisi odottaa.

Miten ihmeessä ihmisen yksinhuoltajuus kertoo elämänhallinnasta? Miten esimerkiksi aviopuolison yllättävä kuolema vaikka suojatiellä rattijuopon alle, tai syöpään, kertoo puolison elämänhallinnasta?

Vierailija
31/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi syy miksi olen ollut enemmän kuin tyytyväinen päätökseeni lähteä Helsingistä muualle opiskelemaan. Olin aivan ihmeissäni kun Oulussa oli varaa vuokrata opiskelijana pieni kaksio joka maksoi alle 500e/kk ja oli ihan hyvässä kunnossa. Helsingissä olisin tuolla rahalla päässyt vain kimppakämpään. Olin muuten nuorena aluksi tosi vahvasti sitä mieltä, ettei muualla Suomessa "ole mitään" ja ihmettelin kun jotkut eivät halunneet asua pääkaupunkiseudulla. Olen niin iloinen että päätin lähteä tänne pohjoiseen kun sain täältä opiskelupaikan. Olin tulossa aluksi vain vuodeksi ja ajattelin että haen sitten siirtoa Helsinkiin mutta viihdyinkin niin hyvin että tänne jäin enkä enää muuta täältä takaisin. Nyt seuraan sivusta lapsuudenystävien asuntokauppoja Helsingissä ja ihan oikeasti pelottaa heidän puolestaan kun joutuvat ottamaan älyttömiä lainoja että saavat ostettua edes kolmion johon mahtuisi joten kuten perheen kanssa. Muutamat perheelliset ovat joutuneet tyytymään kaksioon kun ei vaan rahat riitä isompaan ja koko ajan tuntuu hinnat vaan nousevan. Onhan se nyt aivan älytöntä että tavallisilla keskituloisilla ihmisillä joilla nelihenkinen perhe ei ole varaa edes kahteen makuuhuoneeseen. Yksi ystäväni osti kaksion kantakaupungista 300 000e ja meillä neljän makuuhuoneen uusi omakotitalo samalla hinnalla täällä Oulussa. 

Onhan tämä yksi mahdollisuus, mutta näin nelikymppisenä, perheellisenä ei kiinnostaisi aloittaa elämää ns tyhjältä pöydältä ja repiä lasta irti omista kavereistaan, harrastuksista yms. Välillä kyl kutkuttaa ajatus siitä mitä saisin Helsingin asuntoni hinnalla muualta suomesta 🙈

Vierailija
32/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Helsingissä saat varmasti, alueen hinnatkin on tosin jo nyt nousussa, ja keskiluokkaistuu enemmän ja enemmän. Sieltä voi saada kaksio/kolmio rivarinkin, 80-90luvun, tuohon hintaan.

Vierailija
33/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämää on kuule vuokrallakin jos ei halua laittaa isoja summia kiinni asuntoon. Helsingissä kuitenkin on monella työpaikat, perheet, tukiverkot, läheiset ja harrastukset.

Vierailija
34/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistinen neliöhinta olisi noin 2000 euroa. Siihen mahtuu hyvin sekä rakennusmateriaalit että muut kustannukset. Kyllä voidaan todeta että stadissa jotkut tahot vetävät aika reippaasti välistä.

Niinkuin mikä taho? Me maksoimme yli miljoonan omasta asunnostamme ja saamme sen aika varmasti takaisin jos myymme.

Ellei se homehdu tai käy ilmi, että on jo homeessa tai muuten jotenkin viallisesti tehty ja pilalla...

Vierailija
35/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämää on kuule vuokrallakin jos ei halua laittaa isoja summia kiinni asuntoon. Helsingissä kuitenkin on monella työpaikat, perheet, tukiverkot, läheiset ja harrastukset.

Näin on. Mutta itse ei kyllä veny vuokran maksamiseen jos ei ole pakko, kun samalla 1000 e maksaa jo omaa ja rahat saa mukaansa pois muuttaessa, hyvässä lykyssä korkojen kera. Samalla pääoma karttuu, mikä sataa lopulta lapsen eduksi.

Vuokralla asumisen etu on että jos putoaa tuille, vuokrakämppään saa asumistukea, kun nyt nollakorkojen aikaan omaan kämppään käytännössä ei saa (toki on sit lyhennysvapaat).

Ap

Vierailija
36/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kämppä Helsingistä kannattaa hankkia.

Vanhempani myivät omakotitalon maakunnassa 145 000 eurolla 10 vuotta sitten. Uusi omistaja remontoi kaiken mieleisekseen ja käytti kymmeniä tuhansia. Nyt samainen talo on ollut myynnissä 148 000 pyynnillä. Jos menee kaupaksi, niin hinta jää paljon tuon alle.

Vanhempani siis muuttivat Helsinkiin tuolloin kymmenen vuotta sitten. Maksoivat kolmiosta kivalla alueella 240 000 ja olivat kauhuissaan. Kämpän arvo on noussut vähintäänkiin kymppitonnin vuodessa.

Vierailija
37/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistinen neliöhinta olisi noin 2000 euroa. Siihen mahtuu hyvin sekä rakennusmateriaalit että muut kustannukset. Kyllä voidaan todeta että stadissa jotkut tahot vetävät aika reippaasti välistä.

Niinkuin mikä taho? Me maksoimme yli miljoonan omasta asunnostamme ja saamme sen aika varmasti takaisin jos myymme.

Ellei se homehdu tai käy ilmi, että on jo homeessa tai muuten jotenkin viallisesti tehty ja pilalla...

No samalla tavalla voisi käydä sen 40k asunnon kanssa. Meillä ei ole suinkaan tässä koko omaisuus kiinni, mutta jollakin voi olla koko omaisuus kiinni siinä 40k kodissa ja menettää kaiken homeen myötä.

Vierailija
38/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kämppä Helsingistä kannattaa hankkia.

Vanhempani myivät omakotitalon maakunnassa 145 000 eurolla 10 vuotta sitten. Uusi omistaja remontoi kaiken mieleisekseen ja käytti kymmeniä tuhansia. Nyt samainen talo on ollut myynnissä 148 000 pyynnillä. Jos menee kaupaksi, niin hinta jää paljon tuon alle.

Vanhempani siis muuttivat Helsinkiin tuolloin kymmenen vuotta sitten. Maksoivat kolmiosta kivalla alueella 240 000 ja olivat kauhuissaan. Kämpän arvo on noussut vähintäänkiin kymppitonnin vuodessa.

Tämä, todellakin. Vaikka kämpän arvo ei valtavasti edes nousisi, se ei yleensä myöskään laske kuten monessa paikassa Suomessa. Eli omansa saa ihan nätisti takaisin.

Ap

Vierailija
39/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samalla tavalla voisi käydä sen 40k asunnon kanssa. Meillä ei ole suinkaan tässä koko omaisuus kiinni, mutta jollakin voi olla koko omaisuus kiinni siinä 40k kodissa ja menettää kaiken homeen myötä.

Ylipäänsä ei kannata pitää ns kaikkia munia yhdessä korissa. Vaan osa omaisuudesta asuntoon, osa rahastoihin, osakkeisiin tms. Osa kannattaa varmaan pitää käteisenä. Vaikka ei olisi edes miljoonaomaisuutta, on hyvä hajauttaa.

Vierailija
40/47 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain Petäjävedellä saisin saisin tuon kämpän hinnalla varmaan jonkun hirsilinna järven rannalta. Vaan ei auta kun ei kiinnosta lande ja koko elämä on rakennettu tänne 😟

Ap

Ootko katsonut Espoota ja Vantaata? Hyvillä yhteyksillä ihan sama asia ja hinnat edullisemmat. Monilla helsinkiläisillä on vaan tuo pakkomielle, että pitää olla just Helsinki ja siitä sitten kärsitään asumisen laadussa...

T: Espoolainen - Vuosaaressa, Punavuoressa ja Larussakin asunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän