Yksinäisyyteen kuoleva
Olen yksinäinen 25-vuotias, joka kaipaisi kavereita ja muuta seuraelämää elämäänsä. En opiskele enkä käy töissä tällä hetkellä. Harrastan yksin. Tiedän ettei kukaan tule kotoa hakemaan, mutta en tykkää käydä esim. baareissa ja silloin kun olen ihmisten ilmoilla esim. kahvilla tai muuten vaan kaupungilla viettämässä aikaa en voi mennä kenellekään juttelemaan. Se tuntuu niin absurdilta.
Mulla ei ole muuta seuraelämää kuin oma iäkäs äitini, jolle soitan silloin tällöin ja yksi vanhempi pariskunta joiden luona käyn silloin tällöin. Kaipaisin omanikäistä seuraa ja kavereita. Tilanne on ollut tälläinen jo useamman vuoden ja alkanut ahdistaa. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (10)
Onko sulle ehdotettu kuntouttavaa työtoimintaa tms.? Siitä on tietysti eri mielipiteitä (saatetaan pitää "orjatyönä"), mutta itse satuin löytämään sieltä kaverin. Tosin vasta monen vuoden eri kuntouttavien jälkeen. En varmaan olisi löytänyt mistään muualta, koska viihdyn paljon yksin ja ihmisiin tutustuminen on yleensä mulle vaikeaa.
Tämä on iso ongelma. On monia samassa tilanteessa olevia, mutta emme päädy "yhteen"? Eikö ole mitään nettisovellusta? Olen itsekin yksinäinen, mutta jo 45v. Käyn töissä, mutta työkavereita ei käytännössä ole. En asu yksin, mutta käytännössä olen henkisesti yksin ja lähinnä palvelija. Kukaan ei täytä mun tarpeita tai toiveita.
Olen tullut tulokseen, että tää on mun elämä enkä muuta voi.
Kohtalon teet sinä. Kerro enemmän mitä olet ja mitä haluat?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle ehdotettu kuntouttavaa työtoimintaa tms.? Siitä on tietysti eri mielipiteitä (saatetaan pitää "orjatyönä"), mutta itse satuin löytämään sieltä kaverin. Tosin vasta monen vuoden eri kuntouttavien jälkeen. En varmaan olisi löytänyt mistään muualta, koska viihdyn paljon yksin ja ihmisiin tutustuminen on yleensä mulle vaikeaa.
Minulla on alkamassa kuntouttava työtoiminta syksyllä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista, että aloittaisit aloittamalla opinnot ja menemällä töihin? Niissä saa jo kontakteja. Sitten vaikka Tinderistä treffiseuraa? Treffailun ei tarvitse olla vakavaa. Soita vanhoille koulukavereillesi?
Kouluun hain mutten päässyt. En voi edes kuvitella, että etsisin seuraa minkään sovelluksen avulla. Ajattelen aina etten kuulu joukkoon. Olen kai liian erilainen kuin muut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kohtalon teet sinä. Kerro enemmän mitä olet ja mitä haluat?
Koen olevani erakoitunut. Viihdyn yksin tiettyyn pisteeseen asti, mutta välillä kaipaan seuraa. Olisi kiva, kun olis ihminen/ihmisiä joille laittaa viestiä tai soittaa ja kysyä kuulumisia ja nähdä välillä ja käydä jossain. Mitä ystävät nyt keskenään tekevät...
ap
Entä sukulaiset, serkut, entiset työkaverit tms.? Se kuulostaa ihan terveeltä, että viihdyt yksinkin, koska monen yksinäisen kaverisuhteen voi katkaista se, että yksinäisyydessään tulee tarrautuneeksi liikaa, jolloin toinen vetäytyy.
Seuraa löytyy parhaiten ihan tavallisten tekemisten parista, koulusta, töistä, harrastuksista, joten se että sulla ei tällä hetkellä ole töitä tai opiskeluja on yksi syy yksinäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Entä sukulaiset, serkut, entiset työkaverit tms.? Se kuulostaa ihan terveeltä, että viihdyt yksinkin, koska monen yksinäisen kaverisuhteen voi katkaista se, että yksinäisyydessään tulee tarrautuneeksi liikaa, jolloin toinen vetäytyy.
Seuraa löytyy parhaiten ihan tavallisten tekemisten parista, koulusta, töistä, harrastuksista, joten se että sulla ei tällä hetkellä ole töitä tai opiskeluja on yksi syy yksinäisyyteen.
Sukulaisiin en ole ollut yhteydessä yli kymmeneen vuoteen enkä aio olla jatkossakaan. Entisiä työkavereita ei ole, kun en työelämässä ole ollut. Entiset opiskelukaverit eivät koskaan olleet niin hyviä kavereita, että olisimme nähneet vapaa-ajalla saatika numeroita vaihtaneet.
ap
Mulle hyvin vähän sosiaalisia kontakteja omaavana Twitter on jotenkin "avautunut". Siellä on tosi paljon kuonaa, mutta mä olen saanut jotenkin uudella tavalla yhteyden ihmisiin. Aika pintapuolista joo, mutta jotain.
Olisiko mahdollista, että aloittaisit aloittamalla opinnot ja menemällä töihin? Niissä saa jo kontakteja. Sitten vaikka Tinderistä treffiseuraa? Treffailun ei tarvitse olla vakavaa. Soita vanhoille koulukavereillesi?