Lomautus, kutsu töihin n. kuukaudeksi
Minut on lomautettu toistaiseksi. Sain nyt työnantajalta josta lomautettu kutsun töihin, vähintään kahdeksi kuukaudeksi. Ilmeisesti pitää ilmoittaa työkkärin sivuilla? Laitanko siis tuon arvioidun kahden kuukauden sinne, "aloitan kokoaikatyön" osioon?
En ole aiemmin ollut lomautettuna ja tämä paperisota on vähän vierasta 🙄
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Saako noin edes tehdä? Tuo vaikuttaa siltä, että työsopimuksesi on muutettu muotoon "kutsutaan töihin tarvittaessa".
Miksi vastasit mitään, kun tietoa sulla ei asiasta ole. On laillista.
https://www.ukko.fi/blogi/lomautettuna-toihin-nain-se-toimii/
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako noin edes tehdä? Tuo vaikuttaa siltä, että työsopimuksesi on muutettu muotoon "kutsutaan töihin tarvittaessa".
Miksi vastasit mitään, kun tietoa sulla ei asiasta ole. On laillista.
https://www.ukko.fi/blogi/lomautettuna-toihin-nain-se-toimii/
sivusta
.
Sinultako se vastaamislupa pitää saada?
Tarkoitin omalla kysymykselläni sitä, että missä menee lomautuksen ja pätkätyön teettämisen raja?
Lomautusta ei voi tauottaa vaan se pitää perua ja jos työnantaja haluaa lomauttaa uudestaan, pitää koko ruljanssi yt-neuvotteluista alkaen käynnistää alusta. Periaatteessa työnantaja voi kutsua sinut kuukaudeksi töihin, mutta sinun ei tarvitse suostua. Huomaa kuitenkin, että se voi vaikuttaa työttömyysetuusi, esimerkiksi Työkkäri (jos et kuulu liittoon) voi lätkäistä karenssin.
Työnantajahan voi ilmoittaa, että lomautus päättyi ja aloittaa samantien uudet YT:t. Ainakin minun mielestäni on ihan kiva tietää jo töihin mennessä, että uusia lomautuksia on tiedossa.
Nykyään saa kutsua tuurauskeikallekin lomautukselta. Pakko Ei oo suostua. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Lomautusta ei voi tauottaa vaan se pitää perua ja jos työnantaja haluaa lomauttaa uudestaan, pitää koko ruljanssi yt-neuvotteluista alkaen käynnistää alusta. Periaatteessa työnantaja voi kutsua sinut kuukaudeksi töihin, mutta sinun ei tarvitse suostua. Huomaa kuitenkin, että se voi vaikuttaa työttömyysetuusi, esimerkiksi Työkkäri (jos et kuulu liittoon) voi lätkäistä karenssin.
Yt-ruljanssia on koronan vuoksi nopeutettu. Ja pienissä yrityksissä voi lomauttaa ilman yt-neuvotteluja. Jos taas kieltäytyy palaamasta tilapäisesti töihin, vaikka siihen olisikin oikeus, ei ainakaan pidä ihmetellä, jos seuraavan kerran tuot.tal. irtisanominen sattuu osumaan omalle kohdalle.
Joo, laitat sen "aloitan kokoaikatyön". Sitten kun/jos lomautus napsahtaa uudestaan päälle, käyt taas työkkärin sivuilla kirjautumassa työttömäksi.
Vaikka tietäisit jo nyt 100% varmuudella, minä päivänä uusi lomautusjakso alkaa tai jäät työttömäksi, ja laittaisit päivämäärän sinne työkkärin sivuille jo nyt, pitää sinun käydä "kuittaamassa" se sitten kun olet taas työtön tai lomautettu.
Minä ainakin olin pitkään lomautettuna, ja sen aikana olin parikin kertaa työssä, samalla työnantajalla. Sain lomautuspäiviltä liitosta ansiosidonnaista päivärahaa. Niiltä päiviltä en saanut päivärahaa, mitkä olin työssä. Laitoin vain sen "työtön, työtön -ilmoituksen" mukaan työnantajan selvityksen työssäolosta "sinä ja sinä aikana."
Työtä ei ole pakko ottaa vastaan lomautusaikana, mutta toisaalta se saattaa aiheuttaa sitten tosiaan sen karenssin. Mun kohdalla näin ei käynyt, vaikka sainkin yhden työtarjouksen saman firman piiristä, mutta niin omasta työstäni poikkeavaan hommaan, että en olisi sen työjakson aikana ehtinyt kunnolla edes opetella sitä työtä. Pääsimme tämän työntarjoajan kanssa yhteisymmärrykseen asiasta, ja hän sanoikin, että se työtarjous oli tavallaan pakollinen muodollisuus. Jos joku firmasta on lomautettuna, niin työtä on ensisijaisesti tarjottava hänelle, vaikka se poikkeaisi kuinka paljon tämän varsinaisesta työstä.